

Tapahtuma
Tapahtuma
Tapahtuma-aika: 30.05.2023 17:30 - 19:00
Tapahtumapaikka: Verkkoyhteys, Teams Live -tapahtumat
Millaisia palveluja tarjoamme? Kuinka palveluiden piiriin pääsee? Millaista tukea tarjoamme arkeesi?
Huhti-toukokuussa järjestettävän Palvelut tutuiksi -tapahtumasarjan kautta Keski-Suomen hyvinvointialue, sen toiminta ja palvelut tulevat tutuiksi alueemme asukkaille, järjestöille, päättäjille, yrityksille ja muille kumppaneille. Palveluista ja palveluihin tulevista muutoksista kertovat vuorollaan eri palvelumme. Tapahtumat ovat kaikille avoimia. Toivomme, että linjoille tulee mukaan asukkaiden lisäksi myös alueemme järjestöt, yritykset, kunnat, päättäjät ja henkilöstömme. Keski-Suomen hyvinvointialue tarjoaa jokaiselle jotakin, ja kehotammekin lämpimästi osallistumaan tapahtumasarjamme tilaisuuksiin.
Tilaisuudet toteutetaan verkossa, Teams Live -tapahtumina klo 17.30–19.00. Osallistuminen on maksutonta, eikä vaadi ennakkoilmoittautumista. Tilaisuuksiin osallistuminen tapahtuu anonyymisti eli voit osallistua tilaisuuksiin ilman että muut osallistujat näkevät nimeäsi. Tilaisuudet tallennetaan ja tallenteet ovat katsottavissa tapahtumasivulla kahden viikon ajan tapahtuman jälkeen.
Teams Live -tapahtuman aikana on mahdollisuus esittää kysymyksiä, joihin vastataan puheenvuorojen jälkeen. Voit jättää myös kysymyksesi ennakkoon verkkolomakkeen kautta: Kysy palveluista ennakkoon.
Kuulemme mielellään tapahtumasarjasta palautetta. Tapahtumasarjalle on mahdollista saada jatkoa.
Lämpimästi tervetuloa!
Tallenteet ovat katsottavissa verkossa kaksi viikkoa tilaisuuden jälkeen.
Ti 25.4. Varhaista tukea perheille:
Neuvola, seksuaaliterveyspalvelut, pikkulapsipsykologi, lapsiperheiden kotipalvelu, perhetyö, perhekeskus ja perheoikeudelliset palvelut
Ke 26.4. Ikääntyneiden omaishoito
To 27.4. Ikääntyneiden päivätoiminta
Ti 2.5. Vammaispalvelut
(Katso tilaisuuden tallenne tästä)
Ke 3.5. Suun terveydenhuollon palvelut, yhteydensaanti ja hoitoon pääsy
To 4.5. Mielenterveys- ja päihdepalvelut
Ke 10.5. Terveyspalvelut arkesi tukena
(Katso tilaisuuden tallenne tästä)
Ma 15.5. Tukea lapsiperheille, jos arki takkuaa
(Katso tilaisuuden tallenne tästä)
Ti 16.5. Pelastustoimen palvelut (Katso tilaisuuden tallenne tästä)
Palvelut tutuiksi -tapahtumissa vastaamatta jääneet kysymykset vastataan kirjallisesti sivuillamme.
Kysymykset:
Vastaus (Satu Moisio):
Huoli-ilmoituksella tarkoitetaan samaa kuin sosiaalihuoltolain mukaisella yhteydenotolla (sosiaalihuoltolaki 1301/2014, 35 §). Ilmoitusvelvollinen henkilö voi lastensuojeluilmoituksen sijasta tehdä sosiaalihuoltolain mukaisen yhteydenoton yhdessä lapsen tai hänen huoltajavanhempansa kanssa. Jos ilmoitusvelvollinen henkilö on tehnyt sosiaalihuoltolain mukaisen yhteydenoton, hänen ei samojen syiden perusteella tarvitse tehdä erikseen lastensuojeluilmoitusta (lastensuojelulaki 25 a §).
Ilmoitusvelvollisen on tehtävä lastensuojeluilmoitus, jos lapsen huoltaja ei suostu sosiaalihuoltolain mukaisen yhteydenoton tekemiseen tai yhteydenottoa ei ole mahdollista tai tarkoituksenmukaista tehdä yhdessä (esimerkiksi kiireen vuoksi).
Sosiaalihuoltolain mukainen yhteydenotto ja lastensuojeluilmoitus tulee tehdä viipymättä. Sosiaalihuoltolain mukainen yhteydenotto ei ole vielä kaikille ilmoitusvelvollisille niin tuttu kuin lastensuojeluilmoitus on. Tuen tarpeen arvioiminen pyritään tekemään aina hyvässä yhteistyössä perheen kanssa. Silloin kun lapsen ja vanhempien kanssa on keskusteltu yhteydenoton syistä ja tuen tarpeesta jo etukäteen, on helpompi jatkaa perhetilanteen selvittelyä yhteistyössä yhteydenoton tekijän ja palvelutarpeen arviointia tekevien työntekijöiden kanssa.
Jos työntekijänä kokee epävarmuutta sosiaalihuoltolain mukaisen yhteydenoton ja lastensuojeluilmoituksen tekemisessä, voi aina olla yhteydessä oman alueensa palvelutarpeen arviointiin ja kysyä neuvoa. Pyrimme myös kehittämään hyvaks.fi -sivustoa ohjeiden osalta. Hyvää tietoa asiasta löytyy myös Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sivuilta https://thl.fi/fi/web/lastensuojelun-kasikirja
Kysymys: Palveluseteli, miten käytännössä toimii?
Vastaus (Satu Moisio):
Hyvinvointialueen viranhaltija tekee asiakkaalle päätöksen palvelusetelin myöntämisestä kotipalveluun. Työntekijä kertoo asiakkaalle asiakkaan aseman, palvelusetelin arvon, palveluntuottajien hinnat ja omavastuuosuuden määräytymisen perusteet, jos asiakkaalle jää omavastuuta. Palvelusta tehty päätös sisältää tiedot siitä, kuinka paljon tunteja on myönnetty ja mille ajalle päätös on tehty. Lisäksi päätökseen on kirjattu palvelun sisältö ja tavoitteet. Palvelusetelin saanut asiakas valitsee itse palveluntuottajan ja solmii palveluntuottajan kanssa kirjallisen sopimuksen palvelusetelipalvelun tuottamisesta. Työntekijä opastaa asiakasta, mistä tuottajat löytyvät. Tuottajat löytyvät osoitteesta www.palse.fi.
Hyvinvointialueen työntekijä arvioi palvelua myöntäessään, järjestetäänkö se hyvinvointialueen oman työntekijän tekemänä työnä vai annetaanko asiakkaalle palveluseteli. Palvelusetelituottajan palvelu vastaa hyvinvointialueen omana työnä järjestettyä palvelua.
Kun asiakas saa postitse ensimmäisen päätöksen palvelusetelistä kotipalveluun, hän ottaa yhteyttä valitsemaansa palveluntuottajaan ja sopii tuottajan kanssa palvelun käynnistymisestä ja aikatauluista myönnetyn palvelupäätöksen sisällön puitteissa. Asiakas voi etsiä palveluntuottajaa jo ennen paperisen päätöksen saapumista. Palveluntuottajan työntekijän saapuessa ensimmäiselle käynnille, asiakkaan tulee antaa hänelle tuottajan kopio palvelusetelistä. Ennen palvelujakson päättymistä asiakas ja palveluntuottaja täyttävät yhdessä palvelupalautteen, jossa arvioidaan kotipalvelun tavoitteiden toteutumista ja jatkon tarvetta. Tämän jälkeen asiakas voi tarvittaessa hakea jatkopäätöstä palvelulle. Jos palvelun jatko myönnetään, pystyy työntekijä aktivoimaan palvelusetelin suoraan tuottajalle, jos asiakas käyttää samaa tuottajaa.
Asiakkaalla on mahdollisuus vaihtaa palveluntuottajaa myös kesken palvelun. Jos asiakas on tyytymätön palvelusetelituottajan palveluun, hän käsittelee sitä ensisijaisesti palveluntuottajan kanssa. Palautetta on toki hyvä välittää myös hyvinvointialueelle.
Kysymys: Onko perhekeskukseen tervetulleita myös mummot ja papat?
Vastaus (Marja Lehtoranta): Tottakai!
Keski-Suomen hyvinvointialue vastaa noin 273 000 keskisuomalaisen sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen palveluista.
Keskeinen tehtävämme on keskisuomalaisten hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen vaikuttavasti ja laajassa yhteistyössä kuntien, järjestöjen, yritysten ja muiden kumppaneiden kanssa. Tavoitteenamme on se, että keskisuomaisten kokemus hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta on maan kärkeä. Haluamme olla ihmislähtöisin hyvinvointialue ja tukea keskisuomalaisten hyvää arkea.
Hyvinvointialue on Keski-Suomen suurin työnantaja, jonka palveluksessa työskentelee noin 11 500 ammattilaista. Uutena työnantajana tarjoamme mahdollisuuksia ammatilliseen kehittymiseen ja monipuolisiin urapolkuihin.
Palveluiden tiedot, toimipisteet ja yhteystiedot löytyvät Keski-Suomen hyvinvointialueen verkkosivuilta osoitteesta www.hyvaks.fi.