Hyppää pääsisältöön

Puolesta asiointi Keski-Suomen hyvinvointialueella

Puolesta-asiointi tarkoittaa asiointia toisen henkilön puolesta. Puolesta-asiointiin oikeuttaa huoltajuus, valtakirja, edunvalvontapäätös tai vahvistettu edunvalvontavaltuutus.

Puolesta asiointi digitaalisissa palveluissa

Keski-Suomen hyvinvointialueen terveydenhuollon digitaalisissa palveluissa sinun on mahdollista asioida toisen puolesta chatissa ja Keski-Suomen hyvinvointialueen digitaalisessa asiointipalvelussa. Valtakunnallisesti käytössä on myös OmaKanta-palvelu. 

Puolesta asioija käyttää Keski-Suomen hyvinvointialueen digitaalisessa asioinnissa omaa asiointitiliään. Siirtyessäsi puolesta asiointiin, oikeus asioida toisen puolesta tarkastetaan väestötietojärjestelmästä henkilötunnuksesi perusteella. 

Huoltaja voi yleensä asioida terveydenhuollon digitaalisissa palveluissa alle 12-vuotiaan lapsensa puolesta, kun huoltajalla on voimassa oleva Suomi.fi-valtuutus. Muista lisätä lapsesi sovelluksen perheprofiiliin ennen puolesta asioimista.

Lapsen puolesta asioiminen tai lisääminen perheprofiiliin ei kuitenkaan onnistu, jos:

  • perheessä on turvakielto
  • kyseessä on sijoitettu lapsi

Voit lisätä lapsesi perheprofiiliin vasta nimen saannin jälkeen, jolloin puolesta asiointi on mahdollista.

Kaikki lapsen tiedot eivät näy, jos lapsi on arvioitu kypsäksi päättämään omista tiedoistaan ja tietoja ei luovuteta vanhemmille.

Huoltaja tai muu henkilö, jolla on oikeus saada tietoa lapsen asioista, voi asioida 12–17-vuotiaan puolesta. Ammattilainen tekee 12–17-vuotiaalle lapselle päätöskyvyn arvioinnin. Arvioinnissa huomioidaan esimerkiksi lapsen ikä, kehitystaso sekä käsiteltävä asia.

Päätöskyvyn arvioinnin perusteella ammattilainen päättää, voiko aikuinen asioida lapsen puolesta tai nähdä hänen terveystietojaan. Päätöskyvyn arviointi tehdään tapauskohtaisesti.

Näin lisäät henkilön, jonka puolesta asioit Keski-Suomen hyvinvointialueen digitaalisessa asiointipalvelussa:

Jos asioit lapsesi tai muun henkilön puolesta, käythän ennen asiointia lisäämässä digitaalisen asiointipalvelun profiiliisi henkilön, jonka puolesta asioit. 

Kirjaudu digialustalle osoitteessa hyvaks.suomisote.fi tai OmaHyvaks-mobiilisovelluksessa. Löydät puolesta asioitavat omasta profiilistasi.

Päätöksentekokykyiseksi arvioitu nuori voi itse päättää, näkyvätkö käynnistä kirjattavat tiedot huoltajalle potilastiedon arkistossa eli OmaKannassa. Nuoren päätöksen perusteella ammattilainen merkitsee tiedot huoltajalle näkyviksi.

Huoltaja näkee alaikäisen terveydenhuollon tietoja, kun 

  • alaikäinen on alle 12-vuotias (Asiakastietolaki 703/2023).
  • alaikäinen on päätöskykyinen ja sallii huoltajalle kyseiseen käyntiin liittyvien tietojen näyttämisen, ja ammattilainen on merkinnyt tiedon huoltajille näkyväksi. 
  • alaikäisen päätöksentekokyky arvioidaan sellaiseksi, ettei hän ole kykenevä hoitamaan asiaansa, ja ammattilainen on merkinnyt tiedon huoltajille näkyväksi.  

Huoltaja ei näe alaikäisen terveydenhuollon tietoja, kun 

  • alaikäinen todetaan kykeneväksi päättämään itse hoidoistaan ja alaikäinen ei anna lupaa tietojensa näkymiseen huoltajille.
  • ammattilainen ei ole merkinnyt päätöksentekokykyä kyseisestä käynnistä. 

Voit hoitaa täysi-ikäisen puolesta terveysasioita digitaalisissa palveluissa. Digitaalista asiointia varten tarvitset Suomi.fi-valtuutuksen. 

Puolesta asiointi digitaalisissa palveluissa

Tarvitset Suomi.fi-valtuutuksen puolesta asiointiin digitaalisissa palveluissa. Suomi.fi-valtuudet on Digi- ja väestötietoviraston tarjoama palvelu. 

Täysi-ikäisenä henkilönä voit hoitaa toisen täysi-ikäisen asioita terveydenhuollon digitaalisissa palveluissa Suomi.fi-valtuutuksella. 

Valtuuden antaminen ja pyytäminen

  • Valtuuden voi antaa ja pyytää omatoimisesti tunnistautumalla sähköisillä tunnistusvälineillä (esimerkiksi verkkopankkitunnuksilla) suomi.fi/valtuudet-palvelussa. 

Antaessasi Suomi.fi-valtuutuksen terveydenhuollon asioiden hoitoon ja sosiaalihuollon asioiden hoitoon, voit asioida

  • Keski-Suomen hyvinvointialueen digitaalisissa palveluissa
  • OmaKannassa
  • apteekeissa

Valtuutus on mahdollista antaa myös, jos valtuuttajalla ei ole tunnistusvälineitä tai hän ei osaa käyttää digitaalisia palveluita.

Käythän ennen asiointia lisäämässä digitaalisen asiointipalvelun profiiliisi henkilön, jonka puolesta asioit.

Avustettu Suomi.fi-valtuutus 

Väestötietojärjestelmä estää puolesta asioinnin seuraavissa tilanteissa:

  • Puolesta asioijalle eli valtuutetulle ei ole annettu valtuuksia terveydenhuollon asioiden hoitoon.
  • Puolesta asioijalle eli valtuutetulle itselleen on määrätty edunvalvoja.
  • Valtuuden antaneelle eli valtuuttajalle on määrätty edunvalvoja.

Puolesta asiointi muissa kuin digitaalisissa palveluissa

Toisen henkilön puolesta voivat asioida

  • alaikäisen lapsen huoltajat, jotka hoitavat asioita lapsen puolesta, ellei päätöksentekoon kykenevä alaikäinen ei ole puolesta asiointia kieltänyt tai ellei huoltajien oikeutta edustaa lastaan ole muutoin rajoitettu.
  • täysi-ikäiset lapset, lähiomaiset tai muut läheiset, jotka ovat valtuutettuja asioimaan valtakirjalla esimerkiksi ikääntyneen vanhemman puolesta.
  • edunvalvojat tai edunvalvontavaltuutetut.

Edunvalvoja voi toimia toisen henkilön puolesta, mikäli hänellä on tuomioistuimen, Digi- ja väestötietoviraston tai aiemmin toimineen maistraatin päätös edunvalvonnasta.

Edunvalvontavaltuutettu voi edustaa valtuuttajaa, mikäli edunvalvontavaltuutus on vahvistettu Digi- ja väestötietovirastossa tai aiemmin toimineessa maistraatissa.

Edunvalvontaa koskeva päätös tai edunvalvontavaltakirjan sisältö määrittää sen, missä asioissa edunvalvojalla tai edunvalvontavaltuutetulla on edustusoikeus. Tämän vuoksi hyvinvointialueen yksikössä asioitaessa tulee esittää edunvalvontaa koskeva päätös tai vahvistettu edunvalvontavaltakirja ja vahvistamista koskeva päätös.

Lisätietoa edunvalvonnasta ja edunvalvontavaltuutuksesta löytyy Digi- ja väestötietoviraston sivuilta: Edunvalvonta ja toisen asioiden hoitaminen | Digi- ja väestötietovirasto (dvv.fi)

Ohjeet puolesta asiointiin vapaamuotoisella kirjallisella valtakirjalla

 

 

Huomaathan, että tässä tarkoitettu vapaamuotoinen kirjallinen valtakirja on eri asia kuin ylempänä mainittu edunvalvontavaltakirja. Vapaamuotoisen valtakirjan voi antaa vain täysi-ikäinen, oikeustoimikelpoinen henkilö. Toisen henkilön voi valtuuttaa hoitamaan asioita palvelukokonaisuudessa (esim. sosiaalipalvelut tai terveyspalvelut), tietyssä asiassa tai palvelussa taikka saamaan oikeuden asiakas- ja potilastietoihin.

Tällä sivulla on mallipohja valtakirjasta, jota voi hyödyntää meillä asioidessa. Valtakirjan voi laatia myös vapaamuotoisesti kirjallisena, kunhan se sisältää vaadittavat tiedot valtuuttajasta ja valtuutetusta sekä yksilöinnin siitä asiasta, jota valtuutus koskee. Tarvittaessa valtakirjapohjaa voi pyytää asiointipisteistä tai kirjaamosta.

Suomi.fi -palvelussa tehty terveydenhuollon valtuutus antaa valtuutetulle mahdollisuuden nähdä valtuuttajan potilastietoja OmaKanta-palvelusta ja apteekkiasioinnin valtuutus mahdollisuuden asioida apteekissa toisen puolesta. Suomi.fi: Valtuudet - Suomi.fi. Edellä mainittujen valtuutuksien hyödyntäminen on hyvinvointialueella toistaiseksi rajallista, koska emme voi sähköisesti tarkistaa valtuutuksen olemassaoloa. Sen vuoksi tarvitsemme puolesta asiointiin erillisen valtuutuksen meille toimitettuna valtakirjana.

Jos haluat antaa toiselle henkilölle valtakirjan puolesta asiointiin, toimi näin

  1. Tulosta, täytä ja allekirjoita "Valtakirja puolesta asiointiin” –lomake.
  2. Palauta lomake palvelusi yhteyshenkilölle asiakastapaamisen tai käynnin yhteydessä tai
  3. lähetä valtakirja postitse kirjaamoon

Mikäli asiakirjan palauttaa joku muu kuin valtuuttaja itse, olemme valtakirjan antajaan tarvittaessa yhteydessä, jotta valtakirjan oikeellisuus voidaan varmistaa.

Tieto valtakirjasta tallennetaan asiakas- tai potilastietojärjestelmäämme. Kun haluat päättää valtakirjan voimassaolon, tulosta alla oleva ”Puolesta asioinnin valtakirjan peruutus”-lomake ja täytä se. Peruutuslomakkeen voi palauttaa vastaavalla tavalla kuin valtakirjan. Tieto valtakirjan voimassaolosta poistetaan asiakas- tai potilastietojärjestelmästämme.

Rekisterinpitäjänä ja tietojen luovuttajana olemme vastuussa siitä, että tietojen luovuttaminen tai kertominen tapahtuvat lainmukaisesti, tietosuojan ja salassapidon vaatimukset huomioiden. Meillä on velvollisuus varmistaa tietoja pyytävän valtuutetun henkilöllisyys. Lisäksi viranomaisen on hallintolain (434/2003) 12 §:n nojalla viime kädessä velvollisuus arvioida valtuutuksen luotettavuus esimerkiksi tiedustelemalla tätä valtuuttajalta.

Lomakkeet

Jos sinut on valtuutettu asioimaan henkilön puolesta, huomioi seuraavat asiat:

  • Varaudu todistamaan henkilöllisyytesi aina asioidessasi toimipisteissämme sekä esittämään saamasi valtakirja tai edunvalvontaa koskeva päätös taikka vahvistettu edunvalvontavaltakirja ja vahvistamista koskeva päätös. 
  • Jos asioit puhelimitse, tunnistaminen tehdään soittamalla takaisin valtakirjassa annettuun valtuutetun numeroon.
  • Varaudu kertomaan jokaisen puhelun yhteydessä nimesi, henkilötunnuksesi ja yhteystietosi.