Hyppää pääsisältöön

Palvelemme jouluna ja vuodenvaihteessa osin rajoitetuin aukioloajoin.

Katso poikkeusaukioloajat täältä.

Kirjaamo

Keski-Suomen hyvinvointialueen kirjaamo

Kirjaamossa vastaanotamme ja rekisteröimme hyvinvointialueen hallinnollisen eli niin sanotun virkapostin, kuten viranomaisten kanssa käytävän kirjeenvaihdon, asiakkaiden kantelut ja muistutukset sekä asiakkaiden ja asianomaisten tietopyynnöt ja oikaisuvaatimukset. Käsittelemme hallinnollisen postin asianhallintajärjestelmässä

Ohjeistus oikean palvelun löytämiseksi. Luethan ohjeistuksen, kiitos.

  • ajanvaraukset, varataan /perutaan aika, oikeasta palvelusta/hoitavasta yksiköstä.
  • poissaolotodistukset/työsopimukset, pyydettävä palvelusta.
  • laskujen eräpäivien siirrot, erissä maksamiset ja muut laskuihin liittyvät asiat palvelun kautta.
  • maksupäätökset ja päätökset, tiedusteltava palvelusta, jossa maksupäätös tai viranhaltijaltapäätös on tehty.

Ohje asiakirjapyyntöihin:

Jos olet asioinut hyvinvointialueella, voit pyytää tietoa henkilötietojesi käsittelystä, muita itseäsi koskevia tietoja tai pyytää virheelliset henkilötiedot oikaistaviksi.

HUOM! Asiakas- tai potilastietoja sisältävää tietoa ei luovuteta sähköpostitse eikä puhelimitse tietoturvan vuoksi.

Asiakirjapyynnöt voit lähettää kirjaamoon kirjallisesti joko kirjeellä tai turvasähköpostilla. Turvapostiin pääset kirjautumaan osoitteesta turvaposti.hyvaks.fi, kirjautumisen jälkeen lähetä lomake turvapostilla osoitteeseen kirjaamo(at)hyvaks.fi.

Mainitse pyynnössä:

  • nimi, henkilötunnus ja yhteystiedot
  • mitä asia koskee
  • paikkakunnat/yksiköt, joissa olet asioinut ja joiden tietoja haluat tarkastaa sekä asiointipäivämäärät

Linkki lomakkeisiin (tietopyyntölomakkeet sivun alaosassa)

Toimitamme pyytämäsi tiedot mahdollisimman pian ilman aiheetonta viivytystä. Määräaika tietojen toimittamiseksi on yksi (1) kuukausi siitä, kun olemme vastaanottaneet tietopyyntösi. Jos tietopyyntösi on poikkeuksellisen monimutkainen tai laaja, määräaikaa voidaan jatkaa kahdella (2) kuukaudella.

Palautamme yksilöimättömän tai epäselvän potilas- tai sosiaalihuollon asiakirjapyynnön tarkennettavaksi.

Jos tietopyyntö on ilmeisen perusteeton tai kohtuuton ja erityisesti jos tietopyyntöjä esitetään toistuvasti, hyvinvointialue voi periä tietojen toimittamisesta aiheutuneet hallinnolliset kustannukset tai kieltäytyä toimittamasta tietoja. Tällaisessa tapauksessa osoitamme pyynnön ilmeisen perusteettomuuden tai kohtuuttomuuden.

Jos emme toimita pyytämiäsi tietoja, saat asiasta kirjallisen todistuksen. Samassa yhteydessä kerromme oikeudestasi oikeussuojakeinoihin, esimerkiksi mahdollisuudesta tehdä valitus valvontaviranomaiselle.

Palvelu on maksuton. Saat lähtökohtaisesti tietosi maksutta. Jos kuitenkin pyydät useampia jäljennöksiä, hyvinvointialue voi periä niistä hallinnollisiin kustannuksiin perustuvan kohtuullisen maksun.

Hinnastoon pääset tästä alla olevasta linkistä:

Tietopyynnöt:

  • kirjaamo@hyvaks.fi

Kirjaamon yhteystiedot

Kirjaamon osoite

Kirjaamo
Keski-Suomen hyvinvointialue
Viitaniementie 1 A
40720 Jyväskylä
 

  • Kirjaamon aukioloajat: arkisin klo 9–15

y-tunnus: 3221318-2

Oikaisuvaatimusohje

Jos olet tyytymätön laskuun, voit hakea muutosta kirjallisella oikaisuvaatimuksella. Sinulla on oikeus muutoksenhakuun, jos lasku on osoitettu sinulle/lasku vaikuttaa välittömästi oikeuteesi, velvollisuuteesi tai etuusi. Vaatimuksen on oltava perillä viimeistään 30.päivänä siitä, kun olet saanut laskun. Lasku katsotaan saapuneeksi 7.päivänä lähettämisestä, ellei muuta näytetä. Ilmoita oikaisuvaatimuksessa nimesi, henkilötunnuksesi, yhteystietosi, laskun numero, vaatimasi muutos ja perustelusi vaatimukselle. Liitä mukaan asiakirjat, joihin vetoat. Jos puhevaltaasi käyttää laillinen edustajasi tai asiamiehesi tai jos oikaisuvaatimuksen laatii joku muu, ilmoita myös hänen nimensä ja yhteystietonsa. Osoita ja toimita oikaisuvaatimus: Keski-Suomen hyvinvointialue, Viitaniementie 1A, 40720 Jyväskylä tai kirjaamo@hyvaks.fi. Oikaisuvaatimuksen käsittely on maksutonta. Laskuun ei voi hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Instructions for claims for a revised decision:

If you are dissatisfied with the invoice, you can appeal with a written claim for a revised decision. You have the right to an appeal if the invoice is addressed to you / the invoice directly affects your right, obligation or benefit. The claim must be received no later than on the 30th day after receipt of the invoice. The invoice will be deemed received on the 7th day after sending, unless otherwise proven. In the claim for a revised decision, indicate your name, personal identity code, contact details, invoice number, change you request and grounds for the request. Attach the documents you are appealing to. If your right to be heard is exercised by your legal representative or attorney or if the claim for a revised decision is made by someone else, please also provide their name and contact details. Address and submit the claim for a revised decision to: The Wellbeing Services County of Central Finland, Viitaniementie 1A, 40720 Jyväskylä or kirjaamo@hyvaks.fi. The processing of the claim for a revised decision is free of charge. The invoice cannot be appealed to a court.