Asioi verkossa
Kaikki verkkoasiointimme
Saat halutessasi tavallisimpien laboratoriotutkimusten tulokset matkapuhelimeesi tai muuhun mobiililaitteeseen kun lataat käyttöösi Fimlab-mobiilisovelluksen.
Sovelluksessa voit tarkastella omia tutkimustuloksiasi tietoturvallisesti. Sovelluksen käyttö edellyttää vahvaa tunnistautumista: pääset kirjautumaan ja katsomaan tuloksiasi vain henkilökohtaisilla pankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella.
Mobiilisovelluksen lataaminen ja palvelun käyttö on maksutonta.
Lisätietoja ja linkit sovelluksen lataamiseen laitteellesi Fimlabin verkkosivuilta .
Sähköisen Hyvis-asiointipalvelun kautta voit ottaa yhteyttä eri toimipisteisiin, täyttää esitietolomakkeita ja käydä viestinvaihtoa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten kanssa.
Asiointipalvelu on käytössä seuraavissa palveluissa:
- Jyväskylän, Hankasalmen ja Uuraisten terveyspalvelut
- Jyväskylän kaupungin sosiaalipalvelut
- Joutsan, Luhangan, Toivakan, Keuruun, Multian, Petäjäveden, Laukaan ja Konneveden terveyspalvelut
- Kannonkosken, Karstulan, Kivijärven, Kyyjärven ja Saarijärven sosiaali- ja terveyspalveluissa
- erikoissairaanhoito
Tarjolla olevat palvelut vaihtelevat kunnittain. Näet käytössä olevat palvelut kirjauduttuasi.
Huom: Keski-Suomen hyvinvointialueen sähköinen ajanvarausjärjestelmä on vaihtunut 10.6.2024.
Pyydä apua -nappi
Pyydä apua -nappi on Hyviksessä sijaitseva matalan kynnyksen yhteydenottokanava, jonka kautta saat ohjausta ja neuvontaa oikeanlaisen avun piiriin. Apua voit pyytää nimettömänä. Apua pyytäessäsi sinun ei tarvitse tietää, mihin palveluun tai kehen ammattilaiseen tulee olla yhteydessä.
Pyydä apua -napin yhteydenottosi vastaanottanut ammattilainen ottaa 1–3 arkipäivän kuluessa yhteyttä joko sähköpostitse tai puhelimitse.
Keski-Suomen hyvinvointialueen digitaalisissa palveluissa voit keskustella chatissa seuraavien ammattilaisten kanssa kirjoittamalla tai videon välityksellä:
- Sairaanhoitaja: arkisin klo 8–20, viikonloppuisin ja arkipyhinä klo 10–16.
- Fysioterapeutti: arkisin kello 8–15.
- Mielenterveyden ammattilainen: arkisin kello 8.30–15.30.
- Nuorten palveluiden ammattilainen: maanantaisin, torstaisin ja perjantaisin kello 10.00–15.30 sekä tiistaisin ja keskiviikkoisin kello 10.00–17.30.
- Perheiden palveluiden ammattilainen: arkisin kello 10.00–15.30.
- Perheoikeudellisten palveluiden ammattilainen: maanantaisin kello 15.00–16.30, tiistaisin kello 13–15, keskiviikkoisin kello 10–12, perjantaisin kello 9–11
- Seksuaalineuvoja: arkisin kello 10.00–15:30.
- Senioriohjaaja: arkisin kello 9.00–13.00.
- Sosiaaliohjaaja: arkisin kello 8.00–15.30.
- Suun terveydenhuollon ammattilainen: arkisin kello 8–14.
Keskustelumme ovat valtaosin tarjolla kaikille keskisuomalaisille. Voit asioida ilman ajanvarausta ja nimettömästi.
Jos olet seuraavien terveysasemien asiakas, löydät toistaiseksi osan tunnistautumista vaatimista verkkopalveluista palveluntuottajien omilta verkkosivuilta:
- Jyväskylä: Korpilahti ja Tikkakoski
- Jämsä
- Kinnula
Voit ottaa yhteyttä kuulokeskuksen ammattilaisiin chatin kautta kirjoittamalla.
Chat on avoinna arkisin kello 9–11 ja 12–14.
Keski-Suomen hyvinvointialueella on käytössä verkkopalvelu Marevan-lääkettä käyttävien asiakkaiden asioinnin helpottamiseksi. Verkkopalvelu löytyy osoitteesta hyvaks.terveytesi.fi. Kirjautuminen vaatii vahvan tunnistautumisen.
Verkkopalvelusta voit kootusti tarkistaa tiedot INR-tuloksistasi, Marevan-lääkkeen annostelusta sekä seuraavan laboratoriokäyntisi ajankohdan. Palvelun kautta saat kyseiset tiedot myös tekstiviestillä:
- Laboratoriokäynnin jälkeen saat arkipäivisin tekstiviestin INR tuloksestaan, kun se on valmistunut.
- INR tuloksen valmistumista seuraavana arkipäivänä saat tekstiviestillä Marevan-lääkkeen annosteluohjeen ja seuraavan laboratoriokokeen ajankohdan.
Tietoturvasyistä tekstiviestissä ei näy muita henkilötietoja, kuin etunimesi.
Marevan-lääkkeen annosteluohjeen saaminen tekstiviestillä vaatii suostumuksen. Suostumus kirjataan asioidessasi ammattilaisen toimesta. Mikäli et anna suostumusta terveystietojen lähettämiseen tekstiviestillä, sinulle lähetetään tietojen sijaan vain tekstiviestiheräte, joka ohjaa tietojen tarkistamiseen verkkopalvelusta.
Poikkeustilanteissa ammattilainen on edelleen tarvittaessa yhteydessä myös puhelimitse tai laittaa tekstiviestillä lisäohjeita.
Lisätietoa verkkopalvelun käytöstä löydät asiakasohjeessa.
Chattaile neuvolan terveydenhoitajan kanssa. Chat palvelee muuramelaisia, jyväskyläläisiä, hankasalmelaisia ja uuraislaisia.
Neuvola-chat on avoinna tiistaista torstaihin klo 13–15.
Keski-Suomen hyvinvointialueen nuorten mielenterveys- ja päihdepalveluissa on käytössä nuorten Interventionavigaattori eli Nuorten navi. Nuorten navi on digitaalinen kysely, jossa kysytään esimerkiksi nuoren elämäntilanteesta, oireista, koulunkäynnistä, toimintakyvystä ja muista vointiin vaikuttavista asioista.
Nuorten navi auttaa kartoittamaan nuoren mielenterveyttä. Sen tulosten avulla ammattilainen selvittää yhdessä nuoren kanssa, millaisesta tuesta tai hoidosta olisi tälle eniten apua.
Interventionavigaattorin täyttäminen kestää noin 20 minuuttia. Keskeneräisiä vastauksia ei voi tallentaa. Kyselyn lopussa saat henkilökohtaisen koodin, jolla tuloksesi voidaan avata kuukauden ajan. Ota lopuksi koodisi talteen.
Kaikilla Kinnulan kuntalaisilla on käytettävissä 24/7 lääkärin ilmainen chat-palvelu.
Se on luonteva palvelu kaikille henkilöille, jotka käyttävät tietokonetta, tablettia tai matkapuhelinta. Palvelun saa käyttöön Oma Terveys -sovelluksella. Palveluun on mentävä aina henkilökohtaisesti sen henkilön sähköisellä tunnisteella, joka on palvelua tarvitsemassa.
Lääkäri-chat on käytettävissä viikon jokaisena päivänä ympäri vuorokauden. Palvelu on kuntalaisille maksuton.
Omapalvelu on sähköisen asioinnin palvelukanava, joka on tarkoitettu Keski-Suomen hyvinvointialueella Hankasalmen, Jyväskylän, Jämsän, Laukaan, Muuramen ja Petäjäveden kuntien asukkaille. Asukkaat voivat tällä hetkellä hakea Omapalvelun kautta tunnistautuneena lapsiperheen kotipalvelua, varhaisen tuen perhetyötä, ehkäisevää ja täydentävää toimeentulotukea sekä tehdä yhteydenoton sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen. Lisäksi edellä mainittujen kuntien asukkaista on mahdollista tehdä anonyyminä huoli-ilmoituksia sekä yhteydenottoja sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen.
Ilmoitukset ja yhteydenotot, jotka eivät vaadi tunnistautumista
Omapalvelussa voit tehdä sosiaalihuoltolain mukaisen huoli-ilmoituksen tai lastensuojeluilmoituksen, jotka eivät vaadi tunnistautumista palveluun.
- Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta
- Lastensuojeluilmoitus
- Yhteydenotto sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen
Lisätietoja huoli-ilmoitusten täyttämisestä löydät täältä.
Hakemukset ja yhteydenotto, jotka vaativat tunnistautumisen
Tunnistautumista vaativaan Omapalveluun kirjaudutaan henkilökohtaisella pankkitunnuksella, mobiilivarmenteella tai sähköisellä henkilökortilla.
Tunnistautumisen jälkeen voit tällä hetkellä hakea Omapalvelussa lapsiperheen kotipalvelua, varhaisen tuen perhetyötä, ehkäisevää tai täydentävää toimeentulotukea, sekä tehdä yhteydenoton sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen.
Omapalveluun pääset kirjautumaan alla olevasta linkistä.
Sinustako lasten tai nuorten perhehoitaja tai perhehoidon sijaishoitaja?
Kiinnostaisiko sinua toimia sijoitetun lapsen tai nuoren perhehoitajana tai perhehoidon sijaishoitajana?
Kaikki perhehoitajat valmennetaan tehtäväänsä ja Perhehoitoyksikkö Koivikko järjestää valmennuksia kolmesta neljään vuodessa.
Täytä perhehoitajan sähköinen esitietolomake, niin otamme sinuun yhteyttä. Linkki ohjaa vahvaan tunnistautumiseen.
Pyydä apua -nappi on matalan kynnyksen sähköinen yhteydenottokanava, jonka kautta saat ohjausta ja neuvontaa oikeanlaisen avun piiriin. Apua voit pyytää nimettömänä. Apua pyytäessäsi sinun ei tarvitse tietää, mihin palveluun tai kehen ammattilaiseen tulee olla yhteydessä.
Pyydä apua -napin yhteydenottosi vastaanottanut sosiaalihuollon ammattilainen ottaa 1–3 arkipäivän kuluessa yhteyttä joko sähköpostitse tai puhelimitse.
Ethän kirjoita lomakkeelle henkilötunnustasi tai muuta arkaluontoista tietoa.
Sairaala Novan esitietolomake leikkausharkintaa varten täytetään verkossa vahvaa tunnistautumista käyttäen.
Jos sinulla ei ole mahdollista vahvaan tunnistautumiseen mobiilivarmenteen tai pankkitunnusten avulla, niin ammattilainen tarkistaa esitiedot kanssasi puhelimessa tai vastaanottokäynnin yhteydessä.
Leikkaushoidon esitiedot löytyvät Kyselyt ja hakemukset -otsikon alta. Puolesta asioidessa valitse henkilö, jonka esitietoja olet täyttämässä.
Useilla erikoissairaanhoidon poliklinikoilla on käytössä ennen vastaanotolle tuloa täytettävä esitietolomake.
Lomakkeet suositellaan täytettäväksi sähköisesti. Sähköinen tietojen keruu lisää potilaan hoitoon osallistumista ja parantaa tietojen oikeellisuutta sekä edistää tietoturvallisuutta ja ekologisuutta. Sähköisesti täytetty lomake on myös nopeammin käytössä hoitavalla henkilökunnalla.
Tällä hetkellä erikoissairaanhoidossa on käytössä kolme sähköistä internetselaimella käytettävää asiointipalvelua, jossa voi täyttää esitietoja (Forsante, Hyvis, Keski-Suomen hyvinvointialueen digitaalinen asiointi). Lomakkeen täyttäminen tapahtuu turvallisessa ja suojatussa ympäristössä. Potilaat, joilla ei ole tietokonetta tai pankkitunnuksia käytössään, voivat täyttää lomakkeen paperisena.
Forsante-esitietolomake täytetään, kun täyttöpyynnössä mainitaan osoitteeksi hyvaks.fi/asiointi/sairaala-novan-sahkoiset-esitietolomakkeet ja kirjeellä lähetetyn lähetteen saapumisilmoituksen mukana tulee esitietolomakkeen paperiversio. Forsanten asiointipalvelussa on käytössä operatiivisen potilaan esitietolomake. Tämän lomakkeen voi täyttää sähköisesti pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai kertakäyttötunnuksella. Mikäli sähköistä täyttömahdollisuutta ei ole, lomakkeen voi täyttää ja palauttaa paperilla. Forsante asiointipalvelua käyttävät kirurgian, korva-, nenä- ja kurkkutautien, hammas-, suu- ja leukakirurgian, naistentautien ja silmätautien potilaat.
Useilla erikoissairaanhoidon poliklinikoilla on käytössä ennen vastaanotolle tuloa täytettävä esitietolomake.
Lomakkeet suositellaan täytettäväksi sähköisesti. Sähköinen tietojen keruu lisää potilaan hoitoon osallistumista ja parantaa tietojen oikeellisuutta sekä edistää tietoturvallisuutta ja ekologisuutta. Sähköisesti täytetty lomake on myös nopeammin käytössä hoitavalla henkilökunnalla.
Tällä hetkellä erikoissairaanhoidossa on käytössä kolme sähköistä internetselaimella käytettävää asiointipalvelua, jossa voi täyttää esitietoja (Forsante, Hyvis, Keski-Suomen hyvinvointialueen digitaalinen asiointi). Lomakkeen täyttäminen tapahtuu turvallisessa ja suojatussa ympäristössä.
Potilaat, joilla ei ole älypuhelinta, tietokonetta tai mahdollisuutta vahvaan tunnistautumiseen mobiilivarmenteen tai pankkitunnusten avulla saavat apua esitietojen täyttämiseen hoitavasta yksiköstä vastaanottokäynnin yhteydessä.
Hyvis-esitietolomake täytetään, kun täyttöpyynnössä mainitaan osoitteeksi www.hyvis.fi. Hyvis-asiointipalvelussa on käytössä useita erilaisia esitietolomakkeita ja oirekyselyitä. Kirjautuminen palveluun tapahtuu verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Esitietojen täyttöpyyntö ja täytettäväksi halutun lomakkeen nimi ilmoitetaan potilaalle ajanvarauskirjeessä tai terveydenhuollossa asioinnin yhteydessä. Hyvis asiointipalvelua esitietojen täyttämiseen käyttävät mm. fysiatrian poliklinikka sekä psykiatrian toimialue.
Sähköinen perhekeskus on koko Keski-Suomen hyvinvointialueen lapsiperheille, nuorille, vanhemmille ja asukkaille, jotka haaveilevat lapsesta, tarkoitettu palvelu. Tarjolla on ohjausta ja neuvontaa monenlaisissa perheiden ja nuorten tilanteissa sekä haasteissa. Joskus sopivin tuki löytyy sähköisesti, joskus tarvitaan apua kasvokkain. Tarvittaessa sinut ohjataan kivijalkapalvelun vastaanotolle.
Sähköisessä perhekeskuksessa työskentelee kaksi työntekijää, jotka ovat asiakkaiden tavoitettavissa helposti ja nopeasti chatin sekä Pyydä apua -napin kautta. Toinen työntekijöistämme on erikoistunut lapsiperheiden asioihin ja toinen nuorten asioihin.
Sähköinen perhekeskus tarjoaa tietoa perheen tueksi ja nuoruuden eri teemoista. Lisäksi sivustolta löydät myös tärkeitä perheiden ja nuorten palveluita.
Sähköisen perhekeskuksen sisällöt ovat jaettu kahteen osaan:
- Lapsiperheelle – tietoa ja tukea perheesi tueksi sekä perheiden palveluiden ammattilaisen vastaanotto
- Nuorelle – vastauksia mieltäsi askarruttaviin kysymyksiin sekä nuorten palveluiden ammattilaisen vastaanotto
Yhteydenotto sähköisen perhekeskuksen ammattilaisille
Perheiden ja nuorten palveluiden ammattilaiset ovat molemmat tavattavissa chatissa joka arkipäivä. Keskustelu on ajanvarauksetonta, anonyymiä sekä maksutonta. Tarvittaessa sinulta pyydetään vahvaa tunnistautumista, mikäli asiasi sitä vaatii.
Tarkemmat ohjeet asiointiin sekä chatien aukioloajat löydät täältä:
Voit myös jättää yhteydenottopyynnön tunnistautumatta Pyydä apua -napin kautta.
Seuraa Keski-Suomen perhekeskustoimintaa Instagramissa: @perhekeskuskeskisuomi_hyvaks
Tarkasta tai peru suun terveydenhuollon aika seuraavien kuntien asukkaana: Hankasalmi, Joutsa, Jyväskylä, Keuruu, Konnevesi, Laukaa, Luhanka, Multia, Muurame, Petäjävesi, Toivakka, Uurainen.
Verkkopalvelussa et voi perua:
- Oikomishoidon aikoja
- Joitakin suukirurgian aikoja
- Kliinisen erikoishoidon sarja-aikoja
Verkossa voit tarkistaa ja perua myös alle 10-vuotiaille lapsillesi varatut ajat, jos huoltajatiedot on merkitty potilastietojärjestelmään. Lasten oikomishoidon ajat voi tarkistaa, mutta niitä ei voi perua palvelun kautta.
Tarkasta, siirrä tai peru aika Jämsän, Kannonkosken, Karstulan, Kivijärven, Kyyjärven, Pihtiputaan, Saarijärven tai Viitasaaren suun terveydenhuollossa.
Jos sinulla on varattuna aika hammashoitoon, voit Hitportalin, kautta tarkistaa, perua tai siirtää jo varattua aikaa. Hitportalissa on myös esitietokysely, jonka avulla pystyt lähettämään hoitolaan tietoa terveydentilastasi jo ennen tulevaa suun terveydenhuollon vastaanottokäyntiä. Lisäksi Hitportalin kautta voit olla viestitse yhteydessä hammashoitolaasi.