Talousarvio toteuttaa hyvinvointialueen strategiaa ja turvaa edellytykset hyvinvointialueen tehtävien hoitamiseen.
Vuosi 2025 on Keski-Suomen hyvinvointialueen kolmas toimintavuosi, jolloin keskitytään palveluiden ja toiminnan kehitykseen ja tasapainoillaan tiukan talouden ja asiakkaiden kasvavien palvelutarpeiden välillä. Talousarvio keskittyy turvaamaan laadukkaat ja saavutettavat sosiaali-, terveys- ja pelastuspalvelut samalla, kun panostetaan ennaltaehkäiseviin toimenpiteisiin, johtamisen kehittämiseen ja henkilöstön hyvään työarkeen. Yhteisellä sitoutumisella ja määrätietoisella strategian toteuttamisella pyrimme luomaan kestävää ja vaikuttavaa hyvinvointia kaikille keskisuomalaisille.
Talouden ja toiminnan seuranta
Käyttösuunnitelma täsmentää talousarviota
Käyttösuunnitelma täsmentää talousarviota, ja siinä määrärahat on jaettu organisaation palveluyksikkötasolle sekä kuvattu palveluyksiköiden toiminta. Käyttösuunnitelman lisäksi talousarviojärjestelmään on tehty määrärahojen jako organisaation toimipistetasolle. Käyttösuunnitelmaa hyödynnetään talouden seurannassa ja johtamisessa. Talousarviossa on määritelty aluevaltuustoon nähden sitovat määrärahat vastuualueittain sekä esitetty määrärahajako palvelualuetasolla.
Talouden ja toiminnan seuranta
Talouskatsaukset
Tilinpäätökset
- Keski-Suomen hyvinvointialueen tilinpäätös 2023
Vuosikertomukset
Aluehallituksen valitsemat strategiset painopistealueet
Strategian päätavoitteiden lisäksi aluehallitus haluaa vuosittain nostaa esille muutamia strategiaan liittyviä painopistealueita. Näitä painopistealueita vuodelle 2024 on kahdeksan:
- Hoitoon pääsyn vauhdittamiseksi ja oikea-aikaisen palvelun kohdentamiseksi hoidon- ja palvelutarpeen arvioinnin kehittäminen kaikilla vastuualueilla
- Etäpalveluiden vahvistaminen osana lähipalveluiden kokonaisuutta
- Lasten ja nuorten perustason mielenterveyspalveluiden vahvistaminen
- Riittävän julkisen palvelutuotannon varmistaminen esimerkiksi lastensuojelun laitoshoidossa
- Perhekeskustoiminnan laajentaminen kunta- ja järjestöyhteistyössä
- Henkilöstön työhyvinvointi, hyvä johtaminen ja määrätietoinen tavoitteellisuus näiden kehittämisessä. Lisäksi vahvistetaan rekrytointiprosessia.
- Asiakaspalautejärjestelmien kehittäminen ja palautteiden hyödyntäminen toiminnan kehittämisessä
- Tutkimus-, koulutus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta, uudistuminen ja kumppanuudet