Hyppää pääsisältöön

Palvelemme kesäaikaan osin rajoitetuin aukioloajoin.

Katso poikkeusaukioloajat täältä.

Väliaikaishallinto päättyi – aluevaltuuston ajan ensimmäinen henkilöstöinfo päivitti tilannetta

8.3.2022

Aluevaltuuston ajan neljäntenä päivänä järjestetyillä henkilöstökahveilla Keski-Suomen hyvinvointialueen tilannekuvaa päivittivät hyvinvointialuejohtajan avointa virkaa hoitava Kati Kallimo ja henkilöstöasioiden valmistelua vetävä Riitta Hallberg.

Kallimo esitteli aluevaltuuston 4.3.2022 järjestäytymiskokouksen tekemät henkilövalinnat ja perustamat toimielimet. Puheenjohtajana 69 valtuutetusta muodostuvassa aluevaltuustossa aloitti Jani Kokko. Valtuuston varapuheenjohtajiksi valittiin Aila Paloniemi ja Janne Luoma-aho. Aluehallituksen puheenjohtajan paikan sai Maria Kaisa Aula ja varapuheenjohtajiksi valittiin Ville Väyrynen ja Mervi Hovikoski. Aluehallituksessa kuuluu 13 valtuutettua.

Keski-Suomen hyvinvointialueelle perustettiin vaalikaudeksi 2022–2025 tarkastuslautakunta ja aluevaalilautakunta sekä vaikuttamistoimielimet vanhusneuvosto, vammaisneuvosto ja nuorisovaltuusto. Ensimmäinen valtuusto päätti myös kuuden vuoden mittaiseksi toimikaudeksi kerrallaan valittavan hyvinvointialuejohtajan viran perustamisesta.

Organisaatiomallista hahmotelma strategian yhteydessä

Henkilöstöä kiinnosti muun muassa, milloin organisaatiorakenteeseen liittyvät ratkaisut tehdään. Kallimo selosti strategian ja organisaatiomallin yhteyttä. Organisaatiomallin tulee tukea valittua strategiaa – siksi molempien valmistelu etenee samanaikaisesti. Kun hallintosäännön toinen vaihe etenee päätöksentekoon kesäkuun alussa, silloin myös tietty organisaatiorakenne on oltava hahmoteltuna.

Riitta Hallberg korosti puheenvuorossaan, että hyvinvointialueella riittää töitä koko nykyiselle henkilöstölle. Henkilöstön siirtosuunnitelma ja -sopimus ovat tämänhetkisen tiedon mukaan etenemässä aluevaltuustoon huhtikuussa. Suurimmalla osalla siirtyvästä henkilöstöstä tehtävät säilyvät ennallaan. Muutoksia on tulossa lähinnä ylempien esihenkilöportaiden tehtäviin. Mahdollisista muutoksista sovitaan kesälomakauden jälkeen niiden tehtävien haltijoiden kanssa, joita muutokset koskevat.

Muut tilaisuudessa esitetyt kysymykset ja vastaukset löytyvät hyvaks-sivujen henkilöstö-osion Usein kysytyt kysymykset -kohdasta. Kysyä voi palautelinkin kautta.

Tilaisuuden tallenne on katsottavissa 18.3. saakka.

Lisätiedot

Riitta Hallberg, henkilöstötyöryhmän puheenjohtaja, riitta.hallberg (at)saarikka.fi, p. 044 459 8946