Hyppää pääsisältöön

Verkkoasiointimme on uudistunut. Keskustele ammattilaistemme kanssa ja täytä terveyspalveluiden oirekyselyjä uudessa palvelussamme. Palvelu korvaa Omaolon oirearviot.

Siirry asioimaan.
Henkilö pitää käsissään punaisin sydämin koristeltua kulhoa

Po­ti­las­asia­vas­taa­va ja so­si­aa­lia­sia­vas­taa­va

Voit ottaa yhteyttä hyvinvointialueesi potilas- ja sosiaaliasiavastaavaan, jos olet tyytymätön saamaasi hoitoon, palveluun tai kohteluun julkisissa tai yksityisissä sosiaali- ja terveyspalveluissa. Potilas- ja sosiaaliasiavastaavien neuvonta on luottamuksellista, puolueetonta ja maksutonta. Potilas- ja sosiaaliasiavastaavat eivät myönnä palveluja, järjestä hoitoon pääsyä tai tee päätöksiä. Toiminta perustuu lakiin potilasasiavastaavista ja sosiaaliasiavastaavista (739/2023).

Potilasasiavastaava

Keski-Suomen hyvinvointialueen potilaiden oikeuksiin liittyvissä asioissa sinua auttavat potilasasiavastaavat Tuija Noronen ja Päivi Puoliväli. Potilasasiavastaavatoiminnan vastuuhenkilönä toimii Tuija Noronen.

Potilasasiavastaavan tavoitat numerosta p. 014 269 2600

  • Maanantaisin ja tiistaisin kello 11–15
  • Torstaisin ja perjantaisin kello 8–12

Muina aikoina käytössä on puhelinvastaaja, johon voit jättää soittopyynnön ja puhelinnumerosi yhteydenottoa varten. Tapaamisista sovitaan aina erikseen. 

Sähköpostiosoite: potilasasiavastaava(at)hyvaks.fi

Sosiaaliasiavastaava

Sosiaaliasiavastaavan neuvontapalvelu kattaa julkisen ja yksityisen sosiaalihuollon sekä varhaiskasvatuksen, mutta ei Kelan, työllisyyspalvelun, talous- ja velkaneuvonnan tai edunvalvonnan palveluja. Sosiaaliasiavastaavana ja toiminnan vastuuhenkilönä toimii Eija Hiekka.

Sosiaaliasiavastaavan tavoitat numerosta 044 265 1080

  • maanantaista torstaihin kello 9–11

Muulloin voit jättää vastaajaan yhteydenottopyynnön. Tapaaminen sovitaan etukäteen.

Suojaamaton sähköposti yhteydenottopyyntöjä varten: sosiaaliasiavastaava@hyvaks.fi.
Tietoturvallinen sähköposti asiointiin: turvaposti.hyvaks.fi - Sosiaaliasiavastaava.

Lisätietoa potilasasiavastaavasta

Potilasasiavastaava

  • Ohjaa potilasta keskustelemaan heti ongelmatilanteen ilmetessä asianomaisen yksikön tai ammattilaisen kanssa. 
  • Neuvoo tarvittaessa kantelun tai potilasvahinkoilmoituksen tekemisessä ja neuvoo sekä tarvittaessa avustaa potilaslain mukaisen muistutuksen tekemisessä.
  • Toimii hyvinvointialueella potilaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi.
  • Tiedottaa potilaan asemaan ja oikeuksiin liittyvissä kysymyksissä potilaslain mukaisesti.

Potilasasiavastaava ei ota kantaa lääketieteellisiin hoitopäätöksiin tai hoidon toteutumiseen, eikä tulkitse potilasasiakirjojen sisältöä tai ota kantaa mahdolliseen potilasvahinkoepäilyyn.

Suomessa on laki potilaan asemasta ja oikeuksista, 785/1992. Laki koskee koko terveydenhuoltoa ja sosiaalihuollon laitoksissa annettavia terveydenhuollon palveluita.

Lain 10 §:n mukaan ”Terveyden- tai sairaanhoitoonsa tai siihen liittyvään kohteluun tyytymättömällä on oikeus tehdä muistutus terveydenhuollon toimintayksikössä terveydenhuollosta vastaavalle johtajalle. Muistutukseen on annettava ratkaisu kohtuullisessa ajassa sen tekemisestä. Muistutuksen teko ei rajoita potilaan oikeutta kannella hoidostaan tai hoitoon liittyvästä kohtelustaan terveyden- tai sairaanhoitoa valvovalle viranomaiselle.” Muistutus kannattaa tehdä aina ennen kantelua.

Keski-Suomen hyvinvointialueen toiminnasta tehdyn kirjallisen muistutuksen käsittelee kyseisen palveluyksikön johtaja. Muistutuksen voit tehdä Hyvaks.fi -sivulta löytyvällä Potilaan hoitoon tai kohteluun liittyvä muistutus -lomakkeella (PDF) . Lomakkeita on myös saatavissa terveydenhuollon yksiköistä. 

Jos päädyt tekemään kirjallisen muistutuksen, pyydämme kirjoittamaan muistutuslomakkeen selkeällä käsialalla. Lomakkeen voi täyttää Keski-Suomen hyvinvointialueen sivuilla ja tulostaa lähettämistä varten tai lähettää ohjeen mukaisesti turvapostilla vahvasti tunnistautumalla. Muistutukseen vastataan aina kirjallisesti.

Lisätietoa sosiaaliasiavastaavasta

Sosiaaliasiavastaava

  • neuvoo sosiaalihuollon ja varhaiskasvatuksen asiakkaan asemasta  ja oikeuksista
  • neuvoo ja tarvittaessa avustaa muistutuksen tekemisessä
  • neuvoo, miten kantelu, oikaisuvaatimus, valitus, vahingonkorvausvaatimus tai muu sosiaalihuollon tai varhaiskasvatuksen oikeusturvaan liittyvä asia voidaan panna vireille toimivaltaisessa viranomaisessa
  • kokoaa tietoa asiakkaiden yhteydenotoista ja seurata asiakkaiden oikeuksien ja aseman kehitystä
  • tiedottaa asiakkaan oikeuksista sekä toimia muutenkin asiakkaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi

Sosiaalihuollon asiakaslain (812/2000) mukaan asiakkaalla on oikeus 

  • saada laadultaan hyvää sosiaalihuoltoa ja hyvää kohtelua. Toiminnassa tulee kunnioittaa ihmisarvoasi, vakaumustasi ja yksityisyyttäsi. Toivomuksesi, mielipiteesi, etusi ja yksilölliset tarpeesi sekä äidinkieli ja kulttuuritausta on otettava huomioon sosiaalihuoltoa toteutettaessa.
  • yhteistyössä tehtävään palvelu-, hoito-, kuntoutus- tai muuhun vastaavaan asiakassuunnitelmaan, jollei kyseessä ole tilapäinen neuvonta ja ohjaus tai jollei suunnitelma muutoin ole tarpeeton.
  • viranomaisen tekemään päätökseen tai yksityistä sosiaalihuoltoa järjestettäessä sosiaalihuollon toteuttajan ja asiakkaan väliseen kirjalliseen sopimukseen. Sosiaalihuoltoon liittyvään päätökseen on aina liitettävä ohje muutoksenhakua varten.
  • tehdä muistutus huonoksi koetusta palvelusta ja kohtelusta Sosiaalihuollon asiakkaan muistutuslomake (pdf)

Selvitykset vuosittain asiakkaan ja potilaan asemasta ja oikeuksista Keski-Suomen hyvinvointialueella

Potilas- ja sosiaaliasiavastaavan rekisterin tietosuojaseloste

Potilas- ja sosiaaliasiavastaavan rekisterin tietosuojaselosteen löydät tietosuojasivultamme.