Hyppää pääsisältöön

Palvelemme jouluna ja vuodenvaihteessa osin rajoitetuin aukioloajoin.

Katso poikkeusaukioloajat täältä.

Uutinen

Keski-Suomen hyvinvointialueella voi tehdä Omapalvelun kautta huoli-ilmoituksia tai yhteydenottoja nyt myös Hankasalmen, Jämsän, Laukaan, Muuramen ja Petäjäveden asukkaista

21.6.2023

​​​​​​​Keski-Suomen hyvinvointialueella laajennetaan sähköinen asiointipalvelu Lifecare Omapalvelun käyttöä. Käyttö on nyt mahdollista Jyväskylän asukkaiden lisäksi Hankasalmen, Jämsän, Laukaan, Muuramen ja Petäjäveden asukkaille.

Asukkaat, viranomaiset ja muut yhteistyötahot voivat tehdä verkossa sosiaalihuoltolain mukaisia yhteydenottoja tai ilmoituksia täysi-ikäisistä sekä lastensuojeluilmoituksia alle 18 vuotiaista kirjautumatta palveluun.

Omapalvelun kautta voi hakea myös lapsiperheiden kotipalvelua, varhaisen tuen perhetyötä sekä täydentävää ja ehkäisevää toimeentulotukea kirjautumalla Omapalveluun.

Ammattilainen tekee yhteydenoton sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen yhteistyössä asiakkaan kanssa

Ammattilainen voi tehdä sosiaalihuoltolain mukaisen yhteydenoton sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen yhdessä asiakkaan kanssa tai hänen suostumuksellaan.  

Myös asiakas tai hänen läheisensä voivat tehdä yhteydenoton asiakkaan elämäntilanteeseen liittyen. Yhteydenoton jälkeen sosiaalipalveluista ollaan yhteydessä asiakkaaseen ja hänen kanssaan yhdessä kartoitetaan tilannetta ja tuen tarvetta. Myös asiakkaan oman lähiverkoston kanssa tehdään tarvittaessa yhteistyötä.

Lait velvoittavat viranomaisia – huoli-ilmoituksen voi tehdä myös ilman henkilön suostumusta

Sosiaalihuoltolaki, vammaispalvelulaki, vanhuspalvelulaki ja lastensuojelulaki velvoittavat laajasti eri viranomaistahoja tekemään ilmoituksen lapsesta, aikuisesta ja iäkkäästä henkilöstä, kun herää huoli hänen hyvinvoinnistansa, turvallisuudesta, terveydestä tai kyvystä huolehtia itsestään.

Jos apua tarvitseva henkilö antaa suostumuksen yhteydenottoon eikä tilanne ole kiireellinen, suositellaan ilmoituksen sijaan käytettäväksi sosiaalihuoltolain mukaista yhteydenottoa. Tilanteessa, jossa henkilö on ilmeisen kykenemätön vastaamaan omasta huolenpidostaan, terveydestään tai turvallisuudestaan tai koska lapsen etu sitä välttämättä vaatii eikä henkilön suostumusta yhteydenottoon sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen voida saada, tulee tällöin tehdä ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta.

Asiointi on tietoturvallista

Omapalvelussa yhteydenottoja ja ilmoituksia voi tehdä joustavasti ajasta tai paikasta riippumatta tilanteissa, joissa avuntarve ei ole akuutti. Ilmoitusten ja yhteydenottojen tekeminen ei vaadi vahvaa tunnistautumista. Omapalvelun kautta tehdyt yhteydenotot ja ilmoitukset ohjautuvat palveluihin viimeistään seuraavan arkipäivän aikana. Ilmoitusten ja yhteydenottojen tekeminen kirjallisesti Omapalvelun kautta lisää ilmoittajan oikeusturvaa ja vähentää puhelimessa tapahtuvan asioinnin tulkinnallisuutta. Omapalvelun kautta asiointi on tietoturvallista.

Sähköisen asioinnin rinnalla tullaan säilyttämään jo olemassa olevat tavat asioida, yhteystiedot löytyvät kunkin palvelun nettisivuilta.

Kiireellisissä tilanteissa yhteys puhelimitse

Jos ilmoitusta tai yhteydenottoa koskevan asiakkaan tai potilaan avuntarve on kiireellinen, yhteydenotto tulee tehdä puhelimitse suoraan oman alueesi sosiaalitoimistoon.

Iltaisin, öisin ja viikonloppuisin: Keski-Suomen sosiaali- ja kriisipäivystys, p. 014 266 0149 (24 h/vrk).

Hätätilanteissa ota aina yhteys hätäkeskukseen p. 112.

Lisätietoja löytyy Hyvaks-verkkosivuilta

Lisätietoa ilmoituksista ja yhteydenotoista sekä linkit eri ilmoituksiin löytyvät muun muassa Huoli lähimmäisestä -sivulta: Huoli lähimmäisestä | Keski-Suomen hyvinvointialue ja Keski-Suomen hyvinvointialueen verkkosivuilta:

Lisätietoja:

  • Lapsiperheiden palvelujen hakemus, lastensuojeluilmoitus ja Yhteydenotto sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen (lapsiperheet): Johtava sosiaalityöntekijä Piritta Jetsu, piritta.jetsu@hyvaks.fi, p. 050 343 1793
  • Täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen hakemus, Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta sekä Yhteydenotto sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen: palveluvastaava Minna Sellman minna.sellman@hyvaks.fi, p. 014 266 8199
  • Muut projektiin liittyvät kysymykset: Ict-palvelupäällikkö Tiina Linna tiina.linna@hyvaks.fi, p. 050 311 8048