Hyppää pääsisältöön

Tervetuloa uusille sivuillemme. Sivujamme täydennetään edelleen. Alkuvuodesta 2023 löydät sosiaali- ja terveyspalvelut myös kuntasi verkkosivuilta.

Lapsi pitää kädessään korttia jossa lukee 'turvallisuus'.

Huoli lähimmäisestä

Tältä sivulta löydät tietoa siitä, miten ilmoitat avun tai tuen tarpeesta sosiaalihuoltoon Keski-Suomen hyvinvointialueella.

Useimmille meistä tulee elämässä vastaan tilanteita, jolloin olemme huolissamme läheisestämme. Jokin asia perheenjäsenen, kaverin tai tuttavan käytöksessä herättää huolta ja vaivaa mieltä. Asiaa ei kannata jäädä kovin pitkäksi aikaa yksin pohtimaan.

Ota huoli puheeksi läheisen kanssa.

Kuuntele, ja pohtikaa yhdessä ratkaisuja. Mikäli keskustelu luonnistuu ja tilanne aiheuttaa edelleen yhteisesti huolta, kannusta henkilöä ottamaan itse yhteyttä tarvittaviin palveluihin. Jos hän ei tiedä, mistä kannattaisi aloittaa, hän voi soittaa Keski-Suomen hyvinvointialueen neuvonnan ja ohjauksen palveluihin.

Apua on saatavilla, jos puheeksi ottaminen ei onnistu.

Aina yhteinen keskustelu toisen henkilön kanssa ei tuota toivottua tulosta. Jos sinulla on edelleen huoli tilanteesta, voit tehdä sosiaalihuoltolain mukaisen yhteydenoton eli huoli-ilmoituksen. Jos huolesi koskee alaikäistä, voit tehdä myös lastensuojeluilmoituksen.

Näin teet sosiaalihuoltolain mukaisen yhteydenoton eli huoli-ilmoituksen työikäisestä tai alaikäisestä

  • Kun asiasi on kiireetön, voit tehdä huoli-ilmoituksen lomakkeella. Palauta huoli-ilmoitus lähimpään sosiaalitoimistoosi. Jyväskylän asukkaat voivat jättää sähköisen huoli-ilmoituksen Omapalvelussa.
  • Jos asiasi on kiireellinen:
    • Kun kyse on alaikäisestä, ota yhteys puhelimitse siihen kuntaan, jossa lapsi on kirjoilla. Yhteydenottokanavat on listattu kunnittain tämän sivun oikeaan reunaan.
    • Jos alaikäisen tai työikäisen tilanne vaatii kiireellistä sosiaalityön arviota tai välittömiä toimenpiteitä, ota yhteys sosiaali- ja kriisipäivystykseen. Puhelinnumero on auki 24 tuntia vuorokaudessa vuoden jokaisena päivänä.
    • Hätätilanteessa soita 112.
       

Näin teet sosiaalihuoltolain mukaisen yhteydenoton eli huoli-ilmoituksen ikääntyneestä

  • Kun asiasi on kiireetön, voit tehdä huoli-ilmoituksen lomakkeella. Palauta huoli-ilmoitus oman kuntasi keskitetyn asiakas- ja palveluohjauksen osoitteeseen. Näet osoitteet kunnittain lomakkeen viimeiseltä sivulta. Jyväskylän asukkaat voivat jättää sähköisen huoli-ilmoituksen Omapalvelussa.
  • Jos asiasi on kiireellinen:
    • Ota yhteyttä sen kunnan keskitettyyn asiakas- ja palveluohjaukseen, jossa henkilö on kirjoilla. Löydät kunnittaisen yhteystietolistan huoli-ilmoituslomakkeen viimeiseltä sivulta.
    • Kun tilanne vaatii kiireellistä sosiaalityön arviota tai välittömiä toimenpiteitä, ota yhteyttä sosiaali- ja kriisipäivystykseen, Puhelinnumero on auki 24 tuntia vuorokaudessa vuoden jokaisena päivänä.
    • Hätätilanteessa soita 112.
       

Näin teet lastensuojeluilmoituksen

  • Kun asiasi on kiireetön, voit tehdä lastensuojeluilmoituksen lomakkeella ja palauttaa sen lähimmälle sosiaaliasemallesi. Jyväskyläläiset voivat tehdä lastensuojeluilmoituksen sähköisesti verkossa.

Teethän lastensuojeluilmoituksen suoraan siihen kuntaan tai kaupunkiin, jossa lapsi on kirjoilla. Tee lastensuojeluilmoituksen lapsen nimellä, ja jos tiedossasi on lapsen henkilöturvatunnus, täytä myös se lomakkeeseen. Yksityishenkilö voi tehdä lastensuojeluilmoituksen myös nimettömänä. Mikäli olet huolissasi raskaana olevasta henkilöstä tai pariskunnasta, joka on saamassa lapsen, voit tehdä ennakollisen lastensuojeluilmoituksen.

  • Jos asiasi on kiireellinen:
    • Ota yhteys lastensuojeluun puhelimitse siihen kuntaan, jossa lapsi on kirjoilla. Puhelinasiointikanavat on listattu kunnittain tämän sivun oikeaan reunaan.
    • Lastensuojelun soittoaikojen ulkopuolella, iltaisin ja öisin ota yhteys sosiaali- ja kriisipäivystykseen. Puhelinnumero on auki 24 tuntia vuorokaudessa vuoden jokaisena päivänä.
    • Hätätilanteessa soita 112.

 

Haluatko ottaa yhteyttä omasta tilanteestasi?

  • Ole yhteydessä Keski-Suomen hyvinvointialueen neuvontaan ikäsi tai asiakasryhmäsi mukaisesti. Mikäli asiasi voi odottaa korkeintaan seitsemän päivää, voit tehdä itsestäsi sosiaalihuoltolain mukaisen yhteydenoton. Ammattilainen on sinuun yhteydessä.
  • Kiireellisessä tilanteessa ota yhteys sosiaali- ja kriisipäivystykseen tai hätänumeroon 112.