Hyppää pääsisältöön

Digitaalinen asiointimme on uudistunut – keskustele ammattilaistemme kanssa uudella digialustalla.

Siirry asioimaan.

Ennen leikkausta | Tekonivelleikkauspotilaan hoito- ja palveluketju

Tämä sivu on osa tekonivelleikkauspotilaan hoito- ja palveluketjua.

Tekonivelleikkaukseen menevältä kartoitetaan leikkauksen jälkeinen palvelun tarve (esim. peseytyminen, siivous- ja asiointiapu) ennen leikkausta sairaanhoitajan vastaanotolla. Tavoitteena on jo etukäteen varmistaa, että hän saa tarvitsemansa palvelut (esim. kotihoito, turvapalvelu, kuntoutus, muut tukipalvelut) kotiutuessaan.

Jos palvelutarve on tiedossa tai potilas tarvitsee neuvontaa ja ohjausta, hänet ohjataan ottamaan yhteyttä sosiaali- tai palveluohjaajaan. Sosiaali- tai palveluohjaaja ja kotihoidon asiakkaiden kohdalla kotihoito selvittää tilannetta ja palvelutarvetta asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa.

Kotihoidon asiakkaiden kohdalla arvioidaan aikaisemmin olleiden palvelujen riittävyyttä.

Huomioitavia asioita ovat

  • itsenäinen kotona pärjääminen
  • kotiympäristö
  • toimintakyky
  • lääkitys
  • lähipiirin tuki
  • olemassa olevat palvelut
  • mahdollinen palvelujen, tuen sekä apuvälineiden tarve
  • kotikunnan fysioterapian/liikuntakyvyn kuntouttamisen palveluvalikoima.

Lisätietoa Hyvaks.fi -verkkosivuilta