Hyppää pääsisältöön

Palvelemme kesäaikaan osin rajoitetuin aukioloajoin.

Katso poikkeusaukioloajat täältä.
Aikuinen ja lapsi halaavat.

5-6-vuotiaiden tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen vaikeuksien arviointi

 5-6-vuotiaiden lasten tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen vaikeuksien arvioinnin etenemistä kuvataan tällä sivustolla Keski-Suomen hyvinvointialueella sovittujen käytänteiden mukaisesti ja yleisellä tasolla. Arviointi etenee aina yksilölliset tekijät huomioiden ja asiantuntija-arvioihin pohjautuen. 

Huom. ADHD-diagnoosin tekeminen ennen kouluikää vaatii erityistä huolellisuutta. Lisätietoa: ADHD:n tunnistaminen ja diagnosointi ennen kouluikää (Käypä hoito -suositus)

5-6-vuotiaiden tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen haasteiden arviointiprosessi

Image
5-6-vuotiaan tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen haasteiden arviointiprosessi

Arviointiprosessin tarvetta arvioidaan monitoimijaisessa yhteistyöpalaverissa. Palaverissa kartoitetaan kokonaistilannetta, suunnitellaan varhaiskasvatukseen ja arkeen tukitoimia, tehdään jatkosuunnitelma ja ohjataan tarvittaessa muihin palveluihin lisätuen saamiseksi. Lasten, nuorten ja perheiden palveluiden toimija, jolle huoli ilmaistaan tai jolla huoli nousee, toteuttaa tuen tarpeen selvityksen ja arjen tukitoimien ohjauksen sekä konsultoi tarvittaessa muita ammattilaisia. Huolen noustessa varhaiskasvatuksessa, varhaiskasvatuksen tukitoimia tehostetaan ja kutsutaan koolle monitoimijainen yhteistyöpalaveri. Tehostettujen tukitoimien vaikutuksia tulee seurata ennen tarkemman diagnostisen arviointiprosessin aloittamista.

5-6-vuotiaan lapsen ADHD-kartoitus pitää sisällään psykologin tutkimukset sekä usein toimintaterapeutin ja tarvittaessa puheterapeutin arvion. Lisäksi lapsen oirekuvaa kartoitetaan vanhemmilta ja opettajalta tarkemmin ADHD-oirekyselyiden avulla, joka on 5-6-vuotiaiden lasten kohdalla pääsääntöisesti psykologin työkenttää. Tarvittaessa myös joku toinen ADHD:hen ja oirekyselyihin perehtynyt, sosiaali- ja terveysalan ammattilainen voi sovitusti ADHD-oirekyselyitä hyödyntää. Kerättyjen tietojen pohjalta arvioidaan, edetäänkö arviointiprosessissa seuraavaan vaiheeseen. 

Kokonaisarvion ja ADHD-oirekyselyiden pohjalta varataan tarvittaessa vastaanottoaika lääkärin arvioon.