Diagnosointi edellyttää aina monialaisesti toteutettua arviointia. Ennen ADHD:n diagnostisen arviointiprosessin käynnistämistä, tulee arjen tukitoimet olla tehostettuina ja tehostettujen tukitoimien vaikutuksia on seurattu.
Keski-Suomen hyvinvointialueella kouluikäisten ja opiskelijoiden ADHD-kartoitus toteutetaan opiskeluhuollossa. Jos koululaisella tai opiskelijalla on kuitenkin entuudestaan asiakkuus perheneuvolassa tai nuorten mielenterveys- ja päihdetyön tiimeissä, toteutetaan ADHD-kartoitus niissä palveluissa. Oleellista on, että kartoitus toteutetaan siellä, missä koululainen tai opiskelija on asiakkaana ja jossa hänet parhaiten tunnetaan.
Kartoituksen voi toteuttaa kuka tahansa ADHD:hen perehtynyt, Lasten, nuorten ja perheiden palveluiden ammattilainen, tarvittaessa muita ammattilaisia konsultoiden tai esimerkiksi työparina toisen ammattilaisen kanssa. ADHD:n diagnoosi ei edellytä psykologin tutkimuksia, mutta niille voi olla tarvetta oppimisvaikeuksien selvittämiseksi. Psykologin arviointi on usein myös tarpeen, jos lapsen/nuoren tilanne on komplisoitunut. Tarkemmat ammattikohtaiset ja työnjaolliset käytänteet sovitaan yksikkökohtaisesti.
Alle kouluikäisten ADHD-kartoituksessa pikkulapsiperheiden psykologilla, perusopetuksen opiskeluhuollon psykologilla (esiopetusikäiset) tai perheneuvolalla on merkittävä rooli. Kartoitusta toteutetaan yhteistyössä lastenneuvolan ja kuntoutuspalveluiden (toiminta-, puhe- ja fysioterapeutti) kanssa.
Katso: Perustason konsultointi