Hyppää pääsisältöön

Terveysasemien puhelinpalveluiden kiireettömien asioiden puhelinlinjat ovat ruuhkautuneet ja puheluihin vastaaminen ei välttämättä toteudu saman päivän aikana.

Lue lisää.
Sote-ammattilainen tietokoneen ääressä.

Elämäntapaohjauksen toteuttaminen

Tämä sivu on osa aikuisten elämäntapaohjauksen palveluketjua

Ammattilainen ja asiakas arvioivat yhdessä lähtötilanteen ja muutostarpeen sekä tekevät suunnitelman muutoksen toteuttamisesta. Tarvittaessa ammattilainen suosittelee ja antaa lisätietoa muista asiakasta hyödyttävistä palveluista. Elämäntapaohjausta voidaan toteuttaa samanaikaisesti eri ammattilaisten, kuten esimerkiksi sairaanhoitajan ja liikunnanohjaajan toimesta. 

Ammattilaisen tehtävät elämäntapamuutoksen tukemiseksi: 

1. Lähtötilanteen kartoitus

  • Kartoita asiakkaan elämäntilanne, elämäntavat ja arvioi lisätutkimusten sekä testien tarve

2. Keskustelu

  • Selvitä ja keskustele asiakkaan kanssa hänen ensisijaiset muutostarpeensa, muutosta tukevat voimavaransa sekä elämäntapojen vaikutukset hänen terveyteensä

3. Realististen tavoitteiden asettaminen

  • Aseta yhdessä asiakkaan kanssa lähtötilanteeseen sopivat, realistiset ja yksilölliset tavoitteet
  • Aikatauluta ja määrittele tavoitteille mittauspisteet asiakkaan kanssa

4. Konkreettisen suunnitelman laatiminen

  • Keskustele asiakkaan kanssa konkreettisista keinoista asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi
  • Kirjaa lähtötilanne, elämäntavat, muutostarpeet, tavoitteet, aikataulu, keinot ja seurantasuunnitelma
  • Hyödynnä kirjaamisen mallipohjaa tai fraasia. 

5. Muutoksen toteuttamisen tuki

6. Lisätuen ja -palveluiden tarpeen tunnistaminen

  • Liikuntaneuvonta, fysioterapia, ravitsemusterapia, mielenterveys-ja päihdepalvelut, sosiaaliohjaaja, ryhmätoiminta, digipalvelut, järjestöjen palvelut
  • Ks. kohta konsultaatiot ja lähetekäytännöt

7. Seuranta

  • Sovi yksilöllisen tarpeen mukaan joko puhelinkontaktit tai vastaanottokäynnit
  • Seuraa tavoitteiden toteutumista ja muuta/päivitä tarvittaessa tavoitteita ja suunnitelmaa yhdessä asiakkaan kanssa

Lisätietoa: