Hyppää pääsisältöön

Palvelemme kesäaikaan osin rajoitetuin aukioloajoin.

Katso poikkeusaukioloajat täältä.
Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten yhteistyö.

Uutinen

Yhteistoimintaelin keskusteli hallintosääntöpaketista

17.10.2022

Keski-Suomen hyvinvointialueen väliaikainen yhteistoimintaelin kävi maanantaina läpi hallintosääntöpakettia, joka on menossa aluehallitukseen 25.10. ja aluevaltuustoon 1.11..

Hyvinvointialueelle on tulossa kolme lautakuntaa:

  • lasten, nuorten ja perheiden lautakunta,
  • työikäisten ja ikääntyneiden lautakunta ja
  • turvallisuuslautakunta.

Kokouksessa esiteltiin sisäasiainministeriöltä saatu vastausviesti, jonka mukaan ministeriö ei näe turvallisuuslautakunnalle kaavailtujen tehtävien ja pelastuslain välillä ristiriitaa,

Lautakuntien rooli on olla aito valmistelun resurssi aluehallitukselle. Lautakunnat seuraavat esimerkiksi tehtäväalueensa asioiden strategian mukaista valmistelua, arvioivat päätösten vaikuttavuutta, seuraavat hyvinvointierojen kehitystä, valmistelevat aluehallitukselle palvelukriteereitä ja asiakasmaksuja sekä toteuttavat muita aluehallitukselta tulevia tehtäviä,

Lautakuntien esittelijöinä toimii kaksi järjestämispäällikköä, joista toinen on sote- ja toinen pela-taustainen asiantuntija. 

Lautakuntien rinnalla toimielinrakenteessa näkyvät tutkimuksen, koulutuksen, kehittämisen, innovaatioiden ja osaamisen neuvottelukunta (TKKIO-neuvottelukunta) ja jaostot.

TKKIO-neuvottelukunta on hallitukselle neuvoa antava elin tutkimusta, koulutusta, kehittämistä ja osaamista sekä tulevaisuuden ennakointia koskevissa asioissa. Työ kytkeytyy strategian menestystekijöihin ja toiminnan kehittämiseen tietopohjaisesti kumppanien, elinkeinoelämän, oppilaitosten kanssa ja muiden tahojen kanssa.

Jaostoja on hallintorakenteessa kolme:

  • yksilöasianjaosto,
  • henkilöstöjaosto ja
  • riskienhallintajaosto.

Jaostot ovat 7-jäsenisiä, ja niissä jäsenet ovat valtuutettuja.

Aluehallituksen rinnalla rakenteessa näkyvät myös vaikuttamistoimielimet:

  • nuorisovaltuusto
  • vanhusneuvosto
  • vammaisneuvosto
  • järjestöjen ja seurakuntien vaikuttamistoimielin
  • palvelutuottajien vaikuttamistoimielin

Järjestöt toivovat paikkaa henkilöstöjaostoon

Anne Puronahon mukaan henkilöstön tulisi päästä mukaan asioiden valmisteluun jo siinä vaiheessa, kun ne ovat vasta pilkettä silmäkulmassa. Hänestä yhteistoimintaelimeen asiat tuodaan pitkälle valmisteltuina, mikä kaventaa vaikuttamisen mahdollisuutta.

Henkilöstöjärjestöt kummeksuivat sitä, että erityisesti henkilöstöjaostoon ei ole tulossa henkilöstön edustajaa.

– Jos poliittiset päättäjät valmistelevat ja HR-johtaja toimii esittelijänä, eikö silloin tule varsin yksipuolinen viesti henkilöstöjaostolle siitä, mitä kuuluu henkilöstölle ja miten henkilöstö kokee esimerkiksi työhyvinvoinnin, Puronaho kysyi.

Puronaho esitti kirjausta, jonka mukaan henkilöstöjaoston tehtävät vaikuttavat selkeästi henkilöstöön, ja siksi olisi hyvä, että järjestöt nimeäisivät edustajansa tähän jaostoon. Hän piti riittämättömänä perusteluna ulkopuolelle jättämiselle sitä, että työnantajalla tulee olla oma fooruminsa käsitellä asioita ilman henkilöstöä.

Järjestöt totesivat myös, että verbit olivat muuttuneet kirjauksissa vastaavan lääkärin ja hoitotyön vastaavan viranhaltijan tehtäväkuvauksissa hallintosäännön 21. pykälässä. Tämä herättI edustajissa huolen varsinkin hoitotyön vastaavan viranhaltijan asemasta: ovatko valta ja vastuu tasapainossa?