Hyppää pääsisältöön

Palvelemme jouluna ja vuodenvaihteessa osin rajoitetuin aukioloajoin.

Katso poikkeusaukioloajat täältä.

Westlog Oy:n tietomurron kohteeksi on vahvistettu 1 267 hyvinvointialueen asiakasta

3.10.2023

Kotiinkuljetusyritys Westlog Oy joutui tietomurron kohteeksi 25.8.2023. Hyvinvointialue sai tietomurrosta kokonaiskuvan 27.9.2023 ja tiedotti aiheesta asukkaita.

Hyvinvointialueen osalta tietomurto koskettaa Essity Oy:n toimittamia tuotteita, kuten Tena-tuotteita. Westlog Oy toimittaa tuotteita hyvinvointialueen asiakkaiden kotiin tai palveluasumisen yksikköön. Westlog Oy on tehnyt korjaavia toimenpiteitä estääkseen tietomurron toistumisen. 

Jatkoselvitykset ovat osoittaneet, että tietomurto koskee yhteensä 1 267 hyvinvointialueen asiakasta ja 170 henkilöstön jäsentä. Lisäksi on varmaa, että asiakkaiden yhteystietojen, nimien ja ovikoodien lisäksi myös henkilötunnuksia on päätynyt ulkopuolisille tahoille. Hyvinvointialue tulee informoimaan kaikkia 1 267 tietomurron kohteeksi joutunutta asiakastaan tapahtuneesta henkilökohtaisella kirjeellä.   

Kotiin kuljetettavien hoitotarvikkeiden käyttäjiä pyydetään kiinnittämään huomiota mahdollisiin petosyrityksiin. Kaikissa rikostapauksissa, kuten identiteettivarkauksissa, asiakkaan tulee olla yhteydessä poliisiin.  

Lisätietoja suojautumisesta henkilötietoihin kohdistuneissa tietomurroissa löytyy suomi-fi-sivustolta. 

Lisätietoja:  

  • Jaana Piilonen, osastonhoitaja, Keski-Suomen hyvinvointialue, jaana.piilonen(at)hyvaks.fi, p. 040 759 6011 
  • Irma Latikka, tietosuojavastaava, Keski-Suomen hyvinvointialue, irma.latikka(at)hyvaks.fi, p. 040 014 7217