Hyppää pääsisältöön

Palvelemme jouluna ja vuodenvaihteessa osin rajoitetuin aukioloajoin.

Katso poikkeusaukioloajat täältä.

Työikäisten ja ikääntyneiden lautakunta 23.8. lausuu kolmesta laajasta järjestämisen asiakirjasta

18.8.2023

Järjestämisen asiakirjoja ovat sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisen linjaukset sekä pelastustoimen ja ensihoidon palvelutasopäätökset.

Ihmislähtöiseen Keski-Suomeen -ohjelma sote-palveluiden järjestämisen ohjenuoraksi 

Keski-Suomen hyvinvointialueen aluehallitus käynnisti 14.2.2022 strategian toimeenpano-ohjelman valmistelun nimellä ”Ihmislähtöiseen Keski-Suomeen: Hyvinvointialueen strategian toimeenpano-ohjelma”. Ohjelman osaan "ihmislähtöiset palvelut" kuuluvat sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisen linjaukset sekä pelastustoimen ja ensihoidon palvelutasopäätökset. Ensihoidon ja pelastustoimen asiakirjat ovat parhaillaan lausuntokierroksella ja myös näihin lautakunta ottaa kokouksessaan kantaa. Aluehallitus käynnisti lausuntokierroksen sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisen linjauksista kokouksessaan 15.8.2023. 

Sosiaali- ja terveydenhuollon linjauksia on valmisteltu laajasti osallistavassa yhteistyössä ja käsitelty vaikuttamistoimielimissä ja lautakunnissa sekä esimerkiksi henkilöstöjaostossa helmikuusta 2023 saakka. Työskentelyä varten asukas- ja asiakasosallisuutta on varmistettu sähköisen Polis-alustan avulla. Lisäksi kesällä 2023 hyvinvointialueen työntekijät jalkautuivat toimipisteisiin, kuntiin ja kesätapahtumiin ja Jyväskylän yliopiston JyuWell -projekti tuki työtä nykytilan ja tarpeiden selvittämiseksi. Tavoitteena on kaiken kaikkiaan ollut koota ja vahvistaa ymmärrystä hyvinvointialueen palveluiden nykytilasta ja tarpeista, joihin järjestämisen linjauksilla voidaan vaikuttaa. 

Työikäisten ja ikääntyneiden lautakunta keskustelee järjestämisen linjauksista ja antaa lausuntonsa ja mahdolliset täydennysesityksensä niistä. Kokousmateriaalissa on ristiintaulukoitu tarkastelukulmia, joista strategiatavoitteita tarkastellaan. Lausunnossa on mahdollista ottaa kantaa esimerkiksi siihen, miten strategiset tavoitteet ja toisaalta tuottavuusohjelman kirjaukset sovittuvat yhteen vaikkapa palveluverkon, saatavuuden ja yhdenvertaisuuden näkökulmasta. 

Pelastustoimen ja ensihoidon palvelutasopäätökset lausunnolla

Pelastustoimen ja ensihoidon palvelutasopäätökset ovat osa ”ihmislähtöisiin palvelut” -menestystekijään liittyvää järjestämistehtävän kokonaisuutta. Näihin on pyydetty 15.6.2023 lausunnot Keski-Suomen kunnilta, hyvinvointialueen valmistelevilta lautakunnilta, vaikuttamistoimielimiltä sekä Vapaaehtoiselta pelastuspalvelulta (Vapepa). Lausuntoja palvelutasopäätöksistä pyydetään 25.8.2023 mennessä Webropol-kyselyllä. Tällöin asiaa olisi mahdollista käsitellä valtuustoseminaarissa 22.8. ja turvallisuuslautakunnassa 30.8.2023. Hyvinvointialueen aluevaltuusto päättää pelastustoimen ja ensihoidon palvelutasosta.  

Hyvinvointialueen pelastustoimen palvelutason tulee vastata kansallisia, alueellisia ja paikallisia tarpeita, onnettomuusuhkia sekä muita uhkia. Päätöksessä on huomioitava kansallisesti merkittävät riskit, selvitettävä alueella esiintyvät uhkat ja arvioitava niistä aiheutuvat riskit, määriteltävä toiminnan tavoitteet, niihin käytettävät voimavarat, tuotettavat palvelut ja niiden tason. Palvelutasopäätöksessä on otettava huomioon myös valtakunnalliset strategiset tavoitteet. Päätöksen tulee sisältää suunnitelma palvelutason kehittämisestä. 

Keski-Suomen hyvinvointialue järjestää ensihoitopalvelut osin omana toimintana ja osin sopimuspohjaisesti yksityisten palveluntuottajien kanssa. Hyvinvointialueen oman palvelutuotannon tuottaa Keski-Suomen pelastuslaitos. Ensihoidon palvelutasopäätöksessä määritellään muun muassa ensihoitopalvelun järjestämistapa, palvelun sisältö, toimintaan osallistuvilta vaadittava koulutus ja väestön tavoittamista kuvaavat tavoiteajat. Päätökseen sisältyy riskianalyysi, jossa otetaan huomioon alueluokituksen ja aikatavoitteiden lisäksi ensihoitopalvelun kysyntään ja toimintaan vaikuttavat seikat, joilla on merkitystä normaalitilanteesta poikkeavissa tilanteissa ja niihin varautumisessa. Ensihoitopalvelu on suunniteltava ja toteutettava yhteistyössä päivystävien terveydenhuollon toimipisteiden kanssa. Ensihoitopalvelu on valmiustoimintaa, jossa tarve on osin ennustettavissa mutta pääosin ennustamatonta. Riskianalyysi tukee varautumista laajemmin, ja sen merkitys päivittäistoimintaan on vähäisempi.  

Keski-Suomessa suurin haaste on yhtäältä väestökeskittymä Jyväskylässä, toisaalta suuri maakunta, johon puolet tehtävistä ja väestöstä on hajaantunut. Lisäksi ilta- ja yöajan terveydenhuollon päivystyksen keskittyminen Jyväskylään ja Jämsään on haaste kuljetusmatkojen suhteen. Matkaa Kinnulasta ja Pihtiputaalta maakunnan rajalta kertyy Jyväskylään lähes 170 kilometriä, mikä tarkoittaa ambulanssin poissaoloa asemapaikkakunnaltaan neljästä viiteen tuntia. Ensihoidon yksiköitä on Jyväskylässä kysyntään nähden liian vähän. Myös maakunnassa resurssit ovat alueen laajuuteen suhteutettuna niukat. 

Ensihoidon tehtävistä noin kolmasosa on kiireettömiä tehtäviä, joissa tavoittamisaika on kaksi tuntia (ns. D-tehtävät). Näissä ensihoidon vastuulla on hoidon tarpeen arviointi. Kaikista tehtävistä 30–50 prosenttia ei johda ensihoidon kuljetukseen: joko hoidon tarvetta ei todeta, hoito on voitu antaa ensihoidon käynnin yhteydessä tai potilas hakeutuu terveydenhoitoon itsenäisesti.  

Monilla alueilla Suomessa on aloitettu puhelimitse tapahtuva hoidon tarpeen arvio D-kiireellisille tehtäville. Tulokset ovat olleet rohkaisevia: tehtävistä jopa puolet on voitu käsitellä puhelimitse ohjeistaen tai ohjaten potilas hakeutumaan terveydenhuollon palveluihin itsenäisesti heti tai myöhemmin. Edellä kuvatussa nk. sote-tike -keskuksissa (sote-tilannekeskus) toimitaan yhteistyössä erilaisten kotiin vietäviä palveluita toteuttavien tahojen kanssa, esimerkiksi sosiaalipalvelujen, kotihoidon ja kotisairaalan. Kahden ensihoitajan ja ambulanssin yhdistelmää ei ole vastaus kaikkiin tehtäviin, vaan tilannearvion mukaan potilaan tarpeeseen voidaan joskus vasta paremmin toisen toimijan liittymisellä mukaan. Joillakin alueilla Suomessa on toiminnassa yhden ensihoitajan yksiköitä, joiden tehtävänä voi olla esimerkiksi hoidon tarpeen arviointia tai verikokeiden ottamista potilaan luona. Sote-tike -toimintamallia voitaisiin listatekstin mukaan pitää perusteltuna myös Keski-Suomessa, kun ensihoidon tehtävämäärä kasvaa ja tarvitaan uusia ja taloudellisesti kestäviä ratkaisuja. 

Järjestöavustusten myöntämisperiaatteet ja avustusten vaikutukset seurantaan

STEA:n jatkoavustusten hakuaika vuodelle 2024 päättyy lokakuun alussa. Hakea voivat toimijat, joille on myönnetty jatkoavustuksen mahdollistava avustus vuodelle 2022 tai 2023. STEA valmistelee avustushakemusten perusteella sosiaali- ja terveysministeriölle avustusehdotuksen, joka julkaistaan verkkosivulla www.stea.fi joulukuussa 2023. Sosiaali- ja terveysministeriö päättää avustuksista tammi-helmikuussa 2024. Tämän hetken tiedon mukaan Keski-Suomessa kahdeksan järjestöä hakee jatkoavustusta vuodelle 2024. Nämä kaikki järjestöt saivat hyvinvointialueelta toiminta-avustuksen vuodelle 2023. Hyvinvointialueen tuki on edellytys jatkorahoituksen saamiselle. 

Hyvinvointialueen strategia korostaa sujuvaa ja saumatonta kumppanuutta. STEA:n jatkoavustusten piirissä olevat toimijat ovat hyvinvointialueen, ja aiemmin kuntien, keskeisiä yhteistyökumppaneita alueen asukkaiden hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämisessä. Näiden järjestöjen toiminta kohdentuu erityisesti haavoittuvassa asemassa oleviin ihmisiin. Akuuttia kriisiapua tarvitsevia, ruoka-aputoiminnan varassa olevia sekä mielenterveys- ja päihdekuntoutujia. 

Työikäisten ja ikääntyneiden lautakunta merkitsee asian tiedoksi, keskustelee asiasta ja antaa evästyksen STEA:n jatkoavustusta saavien järjestöjen kumppanuussopimuksista, prosessin kehittämisestä sekä toiminnan ja vaikuttavuuden arvioinnista. Lisäksi merkitään tiedoksi, että STEA-avustusta saavien järjestöjen toiminta-avustukset päätetään aluehallituksessa, kun avustushakemukset ovat saapuneet ja haettavat avustussummat ovat tiedossa. Järjestöavustusten vaikutuksista pyydetään järjestöiltä selvitykset, joiden pohjalta arvioidaan vuodelle 2025 myönnettäviä avustuksia. 

Kokouksen esityslista

Työikäisten ja ikääntyneiden lautakunnan kokouksen esityslista liitteineen on osoitteessa www.hyvaks.fi/hyvinvointialue/lautakunnat – suora linkki: lautakunnan pdf-muodossa olevaan listaan. Lautakunnan kokouksen pöytäkirja julkaistaan hyvaks.fi-verkkosivuilla heti kun se on tarkastettu.

Lisätietoja:

•    Kokouksen esittelijä: strategiajohtaja Anu Pihl, anu.pihl(at)hyvaks.fi, p. 050 3125276
•    Työikäisten ja ikääntyneiden lautakunnan puheenjohtaja Maarit Heikkinen, p. 040 721 2639, maarit.heikkinen(at)hyvaks.fi