Hyppää pääsisältöön

Uutinen

Turvallisuuslautakunta käsittelee pelastustoimen ja ensihoidon järjestämislausuntoja ja lausuu sote-palveluiden järjestämisestä

25.8.2023

Keski-Suomen hyvinvointialueen turvallisuuslautakunta käsittelee kokouksessaan 30.8. pelastustoimen ja ensihoidon palvelutasopäätöksistä tulleita lausuntoja ja linjaa jatkovalmistelua.

Lautakunta antaa lausuntonsa myös sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisen linjauksista.

Keski-Suomen hyvinvointialueen aluehallitus käynnisti 14.2.2022 strategian toimeenpano-ohjelman valmistelun nimellä ”Ihmislähtöiseen Keski-Suomeen: Hyvinvointialueen strategian toimeenpano-ohjelma”. Ohjelman osaan "ihmislähtöiset palvelut" sisältyvät pelastustoimen, ensihoidon sekä sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisen linjaukset.

Pelastustoimen ja ensihoidon palvelutasopäätökset lausunnolla

Pelastustoimen ja ensihoidon palvelutasopäätöksistä pyydettiin 15.6.2023 lausunnot Keski-Suomen kunnilta, hyvinvointialueen valmistelevilta lautakunnilta, vaikuttamistoimielimiltä sekä Vapaaehtoiselta pelastuspalvelulta (Vapepa). Lausuntoja palvelutasopäätöksistä pyydettiin 25.8.2023 mennessä Webropol-kyselyllä. Lisäksi 30.8. ennen lautakunnan kokousta aiheesta järjestetään laaja keskustelutilaisuus. Näin asia on mahdollista käsitellä turvallisuuslautakunnassa 30.8. ja viedä hyvinvointialueen aluehallitukseen esitys pelastustoimen ja ensihoidon palvelutasosta. Lopullisen palvelutasopäätöksen tekee aluevaltuusto. 

Hyvinvointialueen pelastustoimen palvelutason tulee vastata kansallisia, alueellisia ja paikallisia tarpeita, onnettomuusuhkia sekä muita uhkia. Päätöksessä on huomioitava kansallisesti merkittävät riskit, selvitettävä alueella esiintyvät uhkat ja arvioitava niistä aiheutuvat riskit, määriteltävä toiminnan tavoitteet, niihin käytettävät voimavarat, tuotettavat palvelut ja niiden tason. Palvelutasopäätöksessä on otettava huomioon myös valtakunnalliset strategiset tavoitteet. Päätöksen tulee sisältää suunnitelma palvelutason kehittämisestä. 

Keski-Suomen hyvinvointialue järjestää ensihoitopalvelut osin omana toimintana ja osin sopimuspohjaisesti yksityisten palveluntuottajien kanssa. Hyvinvointialueen oman palvelutuotannon tuottaa Keski-Suomen pelastuslaitos. Ensihoidon palvelutasopäätöksessä määritellään muun muassa ensihoitopalvelun järjestämistapa, palvelun sisältö, toimintaan osallistuvilta vaadittava koulutus ja väestön tavoittamista kuvaavat tavoiteajat. Päätökseen sisältyy riskianalyysi, jossa otetaan huomioon alueluokituksen ja aikatavoitteiden lisäksi ensihoitopalvelun kysyntään ja toimintaan vaikuttavat seikat, joilla on merkitystä normaalitilanteesta poikkeavissa tilanteissa ja niihin varautumisessa. Ensihoitopalvelu on suunniteltava ja toteutettava yhteistyössä päivystävien terveydenhuollon toimipisteiden kanssa. Ensihoitopalvelu on valmiustoimintaa, jossa tarve on osin ennustettavissa mutta pääosin ennustamatonta. Riskianalyysi tukee varautumista laajemmin, ja sen merkitys päivittäistoimintaan on vähäisempi.  

Keski-Suomessa suurin haaste on yhtäältä väestökeskittymä Jyväskylässä, toisaalta suuri maakunta, johon puolet tehtävistä ja väestöstä on hajaantunut. Lisäksi ilta- ja yöajan terveydenhuollon päivystyksen keskittyminen Jyväskylään ja Jämsään on haaste kuljetusmatkojen suhteen. Matkaa Kinnulasta ja Pihtiputaalta maakunnan rajalta kertyy Jyväskylään lähes 170 kilometriä, mikä tarkoittaa ambulanssin poissaoloa asemapaikkakunnaltaan neljästä viiteen tuntia. Ensihoidon yksiköitä on Jyväskylässä kysyntään nähden liian vähän. Myös maakunnassa resurssit ovat alueen laajuuteen suhteutettuna niukat. 

Ensihoidon tehtävistä noin kolmasosa on kiireettömiä tehtäviä, joissa tavoittamisaika on kaksi tuntia (ns. D-tehtävät). Näissä ensihoidon vastuulla on hoidon tarpeen arviointi. Kaikista tehtävistä 30–50 prosenttia ei johda ensihoidon kuljetukseen: joko hoidon tarvetta ei todeta, hoito on voitu antaa ensihoidon käynnin yhteydessä tai potilas hakeutuu terveydenhoitoon itsenäisesti.  

Monilla alueilla Suomessa on aloitettu puhelimitse tapahtuva hoidon tarpeen arvio D-kiireellisille tehtäville. Tulokset ovat olleet rohkaisevia: tehtävistä jopa puolet on voitu käsitellä puhelimitse ohjeistaen tai ohjaten potilas hakeutumaan terveydenhuollon palveluihin itsenäisesti heti tai myöhemmin. Edellä kuvatussa nk. sote-tike -keskuksissa (sote-tilannekeskus) toimitaan yhteistyössä erilaisten kotiin vietäviä palveluita toteuttavien tahojen kanssa, esimerkiksi sosiaalipalvelujen, kotihoidon ja kotisairaalan. Kahden ensihoitajan ja ambulanssin yhdistelmää ei ole vastaus kaikkiin tehtäviin, vaan tilannearvion mukaan potilaan tarpeeseen voidaan joskus vasta paremmin toisen toimijan liittymisellä mukaan. Joillakin alueilla Suomessa on toiminnassa yhden ensihoitajan yksiköitä, joiden tehtävänä voi olla esimerkiksi hoidon tarpeen arviointia tai verikokeiden ottamista potilaan luona. Sote-tike -toimintamallia voitaisiin listatekstin mukaan pitää perusteltuna myös Keski-Suomessa, kun ensihoidon tehtävämäärä kasvaa ja tarvitaan uusia ja taloudellisesti kestäviä ratkaisuja. Tilannekeskus-toimintamallia valmistellaan osana laajempaa moniviranomaisyhteistyön laajentamiseen tähtäävää hanketta, jonka aluehallitus käynnisti 30.5.2023. 

Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisen linjaukset

Sosiaali- ja terveydenhuollon linjauksia on valmisteltu laajasti osallistavassa yhteistyössä ja käsitelty vaikuttamistoimielimissä ja lautakunnissa sekä esimerkiksi henkilöstöjaostossa helmikuusta 2023 saakka. Työskentelyä varten asukas- ja asiakasosallisuutta on varmistettu sähköisen Polis-alustan avulla. Lisäksi kesällä 2023 hyvinvointialueen työntekijät jalkautuivat toimipisteisiin, kuntiin ja kesätapahtumiin ja Jyväskylän yliopiston JyuWell -projekti tuki työtä nykytilan ja tarpeiden selvittämiseksi. Tavoitteena on kaiken kaikkiaan ollut koota ja vahvistaa ymmärrystä hyvinvointialueen palveluiden nykytilasta ja tarpeista, joihin järjestämisen linjauksilla voidaan vaikuttaa. 

Aluehallitus käynnisti lausuntokierroksen sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisen linjauksista kokouksessaan 15.8.2023. Turvallisuuslautakunta keskustelee järjestämisen linjauksia ja antaa lausuntonsa ja mahdolliset täydennysesityksensä. Kokousmateriaalissa on ristiintaulukoitu tarkastelukulmia, joista strategiatavoitteita tarkastellaan. Lausunnossa on mahdollista ottaa kantaa esimerkiksi siihen, miten strategiset tavoitteet ja toisaalta tuottavuusohjelman kirjaukset sovittuvat yhteen vaikkapa palveluverkon, saatavuuden ja yhdenvertaisuuden näkökulmasta. 

Sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisen linjauksia koskeva lautakunnan lausunto valmistellaan kokouskäsittelyn yhteydessä osallistavalla menettelyllä. Asiaa koskevaa ennakkomateriaalia ja kysymyksiä on toimitettu lautakunnan jäsenille etukäteen.  

Ajankohtaisissa muun muassa luottamushenkilöhallinnon kehittämisraportti

Ajankohtaisista asioista lautakunta käsittelee myös FCG:n kehittämisraportin luottamushenkilöhallinnosta, sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan ohjeet esihenkilöille, päätöksenteon vuosikellon, kuntien ja hyvinvointialueen neuvottelutilanteen sekä järjestöavustusten pelisääntöjen uudistuksen. Muissa asioissa keskustellaan talousarvion mittareiden ja tunnuslukujen uudistamisesta.

Kokouksen esityslista

Turvallisuuslautakunnan kokouksen esityslista liitteineen on osoitteessa www.hyvaks.fi/hyvinvointialue/lautakunnat (suora linkki lautakunnan listaan). Lista on pdf-muodossa.

Lisätietoja:

•                    Riskienhallintajohtaja Simo Oksanen, p. 040 552 1263, simo.oksanen(at)hyvaks.fi, turvallisuuslautakunnan esittelevä viranhaltija