Hyppää pääsisältöön

Palvelemme jouluna ja vuodenvaihteessa osin rajoitetuin aukioloajoin.

Katso poikkeusaukioloajat täältä.
Keski-Suomen hyvinvointialueen strategia

Uutinen

Turvallisuuslautakunta antaa lausunnon 15.11. hyvinvointialuejohtajan talousarvioesitykseen vuodelle 2024

10.11.2023

Turvallisuuslautakunnan esittelijän, riskienhallintajohtaja Simo Oksasen, pohjaesityksessä todetaan, että kokonaisuutena arvioiden hyvinvointialueen vuoden 2024 talousarvio näyttää asukkaiden turvallisuuskehyksen näkökulmasta haastavalta.

Tarvittavat sopeutukset aiheuttavat asukkaissa aiheellisesti huolta ja pettymyksiä. Kuitenkin varojen yli elämisestä aiheutuvien äkillisten, hallitsemattomien leikkausten seuraukset olisivat vakavat. Jälkijättöisen rahoitusmallin tai muiden mahdollisten lisärahoitusten tuomien helpotusten varaan ei kannata laskea, vaan suunnitella niiden vaikutuksia, jos lisärahoitusta saadaan.

Talousarvion vuodelle 2024 teemaksi esitetään "Toiminnan vakiinnuttamisen ja uudistumisen aikaa".  Turvallisuuslautakunta näkee tarpeelliseksi, että toiminnan vakiinnuttamisen ja etenkin uudistumisen toimenpiteet suunnitellaan ja aikataulutetaan huolellisesti. Vaikka etukäteen on tiedostettu, että historiallisen suuren hallinnon uudistus kestää useita vuosia, on henkilöstön jaksamiseen ja etenkin palveluja käyttävien asukkaiden sietokykyyn syytä kiinnittää huomiota.

Turvallisuuslautakunta esittää kokonaisarvionaan, että esitetty vuoden 2024 talousarvio ja suunnitelma talouden sopeuttamisesta rahoitusta vastaavaksi on pidemmällä aikavälillä tarkasteltuna merkittävä asukkaiden turvallisuuden ja hyvinvoinnin mahdollistaja.

Talousarvion 2024 toimenpiteiden vaikutukset toimialoilla ja kokonaisuutena

Pohjaesityksessä tulee esiin, että konsernipalveluiden tuki- ja asiantuntijapalveluiden resursseihin tehtäviin mahdollisiin sopeutuksiin tulisi suhtautua varauksella, osin kriittisesti. Konsernipalveluiden johtamisjärjestelmän ja organisaatiorakenteen tarkastelu on puolestaan kannatettava asia. Myös tiettyjen ostopalvelujen, kuten tietohallintoon liittyvien inhouse-järjestelyjen kautta hankittavien palvelujen uudelleenarviointi nähdään tarpeelliseksi.

Pelastustoimen toimialan toimintaa määrittävän järjestämisen linjauksen, palvelutasopäätöksen, valmistelussa pyrittiin huomioimaan ennakoivasti talouden realiteetit. Pelastustoimen tehtävät edustavat asukkaiden turvaksi tarkoitettua kriittistä palvelutoimintaa, jossa taloustilanteen mahdollisesti muuttuessakin sopeutustoimenpiteet tulee arvioida perusteellisesti.

Positiivista pelastustoimen talous- ja toimintasuunnitelmassa ovat panostukset, jotka esitetään pelastusviranomaisen onnettomuuksien ehkäisytyöhön, ohjaukseen, neuvontaan, valvontatyöhön ja turvallisuusviestintään. Turvallisuuslautakunnan palvelutasopäätöksen valmistelun yhteydessä tekemien havaintojen perusteella ennaltaehkäisevä ja näkyvä toiminta, kuten asukkaiden kohtaaminen erilaisissa yhteyksissä, voi vaikuttaa positiivisesti kokemukseen turvallisesta arjesta.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen toimialan osalta toiminnan kuvaukseen kirjattu havainto, ettei sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistuksen potentiaalia ole vielä toiminnallisesti tai taloudellisesti kyetty hyödyntämään, vaikuttaa pohjaesityksen mukaan oikealta. Sillä perusteella taloussuunnitelmaan kirjatut tavoitteet panostamisesta muutosjohtamiseen, palveluiden yhteensovittamiseen ja uudistamiseen ovat hyviä ja oikean suuntaisia.

Esittelijän pohjatekstin mukaan taloudellisten ja toiminnallisten tavoitteiden saavuttamiseen tulisi tähdätä nykyistä laajemmin palveluja yhteensovittamalla. Yhteensovittamista tulisi laajentaa paitsi erilaisten palvelujen asiakas- ja potilaslähtöiseksi yhteistoiminnaksi myös strategiselle tasolle. Esimerkiksi ikääntyneiden palveluiden tavoite laitospaikkojen vähentämiseksi ja kotona asumisen lisäämiseksi tulisi huomioida muidenkin sosiaali- ja terveyspalveluiden vastuualueiden toiminnassa.

Strategiset tavoitteet ja mittarit 2024

Vuoden 2024 talousarvion kokonaisuuteen sisältyy erillinen asiakirja, Strategiset tavoitteet ja mittaristo. Tavoitteiden ja mittareiden koonti on kattava, 56-sivuinen kokonaisuus. Mittaristo huomioi laajasti eri toimielintasot, toimialat ja palvelukokonaisuudet, joten se mahdollistaa toiminnan yksityiskohtaisenkin tarkastelun. Laajuus aiheuttaa kuitenkin myös haasteita. Tavoitteiden ja mittareiden suuren määrän vuoksi niiden varsinaisen tehtävän eli operatiivisen toiminnan ohjaamisen toteutuksessa voi tulla haasteita. Tavoitteiden ja niiden mittaamisen arviointi osavuosikatsausten ja muiden toiminnan arvioinnin yhteyksissä edellyttää suurta panostusta valmisteluun. Myös ristiriitaisuuksien ja päällekkäisyyksien riskit kasvavat.

Turvallisuuslautakunta esittää tavoitteiden ja mittareiden paitsi laadullista, myös määrällistä tarkastelua osana vuoden 2025 talousarvion valmistelua.

Esityslista ja pöytäkirja

Turvallisuuslautakunnan kokouksen esityslista liitteineen löytyy täältä (suora linkki esityslistaan tässä). Lista on pdf-muodossa.

Lautakunnan kokouksen pöytäkirja julkaistaan hyvaks.fi-verkkosivuilla heti, kun se on tarkastettu.

Huomaattehan, että päätöstiedotteen sanamuodot eivät välttämättä ole täysin samat kuin ne lopullisessa pöytäkirjassa ovat. Asiasisältö on kuitenkin sama.

Lisätietoja:

  • riskienhallintajohtaja Simo Oksanen, turvallisuuslautakunnan esittelijä, p. 040 552 1263, simo.oksanen(at)hyvaks.fi