Hyppää pääsisältöön

Palvelemme kesäaikaan osin rajoitetuin aukioloajoin.

Katso poikkeusaukioloajat täältä.

Uutinen

Sosiaalista hyvinvointia voi edistää myös verkossa

16.8.2023

Keski-Suomen hyvinvointialue tarjoaa keskisuomalaisille sosiaalihuollon palveluita myös verkossa. Sosiaalihuollon etäpalveluihin kuuluvat muun muassa sosiaaliohjaajan sekä senioriohjaajan chat- ja etävastaanotot.

Syksyllä järjestetään erityisnuorten vanhemmille suunnattu etäryhmä sekä sosiaalisen kuntoutuksen etäpalvelua. 

Keski-Suomen hyvinvointialueella asiakkaita palvelee sähköisesti, fyysisten toimipisteiden rinnalla, laaja joukko sosiaalihuollon ammattilaisia. Sosiaalihuollon palveluissa autetaan asukkaita erilaisiin elämäntilanteisiin liittyen. Apua voi tarvita esimerkiksi perheen arjen jaksamiseen, ikääntyneen omaisen hoidon järjestämiseen, vammaisuuden vuoksi, toimeentuloon, päihteiden käytön tai mielenterveyden ongelmiin.  

Etäpalveluilla lisätään sosiaalipalveluiden saavutettavuutta ja saatavuutta, niin että ne olisivat yhdenvertaiset kaikille keskisuomalaisille. Keski-Suomen hyvinvointialueella aikuisten ja vammaisten sosiaalipalvelut järjestetään sosiaali- ja terveyskeskuksessa. Hyvinvointialueen sosiaalihuoltoa kehitetään Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelmassa yhdessä sosiaalipalveluiden kanssa. 

Sosiaaliohjausta ja senioriohjausta verkossa  

Kaikki keskisuomalaiset saavat sosiaaliohjaajalta tukea ja neuvontaa maksuttomasti ja tunnistautumatta verkossa esimerkiksi täydentävän toimeentulotukeen liittyvissä kysymyksissä, erilaisten hakemuksien tekoon tai asiakkaan tilanteen kartoitukseen. Sosiaaliohjaaja antaa yleistä ohjausta ja neuvontaa sekä auttaa hakemusten täyttämisessä myös vammaispalveluiden osalta. 

Seniorichatissa ikääntyneet voivat saada ammattilaisen ohjausta ja neuvontaa ikääntyneiden palveluihin liittyen sekä tukea elämäntilanteeseen. Myös omaiset voivat käyttää chattia, mikäli he ovat huolissaan ikääntyneestä omaisestaan. 

Sosiaali- ja senioriohjaajien kanssa voi keskustella Keski-Suomen digitaalisessa sosiaali- ja terveyskeskuksessa Omaks.fi:ssa

Erityistä tukea tarvitsevien nuorten vanhemmille etäryhmätoimintaa 

Vammaispalvelun kehittämisessä kokeillaan syksyn aikana avointa etäryhmää erityistä tukea tarvitsevien nuorten vanhemmille. Etäryhmä on suunnattu peruskouluaan päättävien nuorten vanhemmille ja ryhmään voi osallistua kerran tai useammin. Ryhmäkerroilla käsitellään eri teemoja, jonka jälkeen vanhemmat voivat esittää kysymyksiä mukana oleville ammattilaisille ja muille osallistujille. Ryhmä on suunniteltu ja toteutetaan yhdessä eri järjestöjen ja Jyväskylän seurakunnan kanssa ja siihen toivotaan osallistujia eri puolilta Keski-Suomea.

– Etäryhmässä on mahdollista antaa ohjausta ja neuvontaa kerralla useammalle samassa elämäntilanteessa olevalle perheelle. Pitkä välimatkakaan ei ole etänä tapahtuvassa ryhmässä este, eikä osallistuakseen tarvitse tehdä kohtuuttoman suuria järjestelyjä, kertoo projektityöntekijä Riikka Lahtela Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelmasta. Samalla osallistujille tulevat tutuiksi myös Omaks.fi-palvelun perheiden työntekijät, Lahtela jatkaa. 

Sosiaalisen kuntoutuksen etäpalvelu tarjoaa tehostettua yksilötyötä ja ryhmätoimintaa 

Sosiaalisen kuntoutuksen etäpalveluiden tavoitteena on vahvistaa asiakkaan sosiaalista toimintakykyä, arjessa pärjäämistä ja edistää osallisuutta. Sekä tehostetussa yksilötyössä että ryhmätoiminnassa asiakas tapaa sosiaaliohjaajan etänä kerran viikossa. Ryhmätoiminnassa asiakas saa lisäksi vertaistukea muilta osallistujilta. 

Etäpalvelut on suunnattu koko Keski-Suomen hyvinvointialueen aikuisten sosiaalipalveluiden asiakkaille. Asiakas ohjautuu etäpalveluun sosiaalipalveluiden oman työntekijän kautta. Etäpalvelua pilotoidaan Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelmassa syys–marraskuussa. 

– Kokemukset sosiaalipalveluiden etäpalveluista ovat osoittaneet sen, että etämuotoiselle ohjaukselle on tarvetta ja kysyntää. Etäpalvelu saattaa esimerkiksi madaltaa asiakkaan osallistumiskynnystä kasvokkaiseen palveluun siirtymisessä, toteaa projektityöntekijä Merja Jämsinen Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelmasta. 

Sähköiset asiointipalvelut 

Hyvinvointialueen sähköiset palvelut löytyvät osoitteesta hyvaks.fi/asioi-sahkoisesti. Voit varata ajan vastaanotolle tai asioida ilman ajanvarausta. Voit myös esimerkiksi selvittää hoidon tarpeesi, täyttää lomakkeita tai jättää yhteydenottopyynnön. 

Tarjolla olevat sähköiset palvelut voivat vaihdella asuinkunnasta riippuen, sillä kaikki sähköiset palvelut eivät kata vielä koko Keski-Suomea. Palveluita kehitetään jatkuvasti ja tavoitteena on sähköisten palveluiden laajentaminen yhdenvertaisesti kaikkien keskisuomalaisten saataville.  

Lisätietoja: 

  • Riikka Lahtela, projektityöntekijä, Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus, Keski-Suomen hyvinvointialue, p. 040 613 9497, riikka.lahtela(at)hyvaks.fi 

  • Merja Jämsinen, projektityöntekijä, Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus, Keski-Suomen hyvinvointialue, p. 040 615 4912, merja.jamsinen(at)hyvaks.fi