Hyppää pääsisältöön

Palvelemme jouluna ja vuodenvaihteessa osin rajoitetuin aukioloajoin.

Katso poikkeusaukioloajat täältä.

Sairaala Novan potilaat saavat hyvää kohtelua ja suosittelevat saamaansa hoitoa muille

12.4.2023

Sairaala Novassa käyvät potilaat ja asiakkaat ovat olleet erittäin tyytyväisiä saamaansa kohteluun. Asiakkaat ja potilaat ovat myös valmiita suosittelemaan Sairaala Novaa ystävilleen tai läheisilleen.

Tutkimuksen pääkysymyksiä oli kaksi. Ensimmäiseksi potilailta ja asiakkailta kysyttiin, kohteliko henkilökunta heitä Sairaala Novassa hyvin? Tähän kysymykseen vastaajat saivat vastata asteikolla 1-5. Vaihtoehto 5 tarkoitti sitä, että henkilö oli väittämästä täysin samaa mieltä eli, että heitä kohdeltiin Sairaala Novassa hyvin. Kysymykseen saatiin 715 vastausta. Vastausten keskiarvo oli 4.68, mikä tarkoittaa, että yli 90 % potilasta koki, että Sairaala Novan henkilökunta kohteli heitä erinomaisesti.

Toisessa pääkysymyksessä arvioitiin potilaiden tyytyväisyyttä ja halua suositella Sairaala Novaa ystäville tai läheisille, mikäli he tarvitsisivat samanlaista hoitoa, kuin he itse olivat saaneet. Tähän kysymykseen vastattiin asteikolla 0-10. Mitä suurempi arvo, sen vahvempi on suosittelu. Suosittelua kuvaa NPS-luku. Maaliskuun aika tähän kysymykseen saapui 604 palautetta ja niiden perusteella Sairaala Novan NPS-luku oli 61,8. Tämä luku osoitti, että potilaat olivat tyytyväisiä Sairaala Novassa saamaansa hoitoon ja olivat myös valmiita suosittelemaan Novassa saamaansa hoitoa muille.

NPS on lyhenne termistä “Net promoter score”. NPS-luku voi vaihdella -100 ja +100 välillä. NPS lasketaan seuraavalla kaavalla: (suosittelijoiden määrä – arvostelijoiden määrä) / (vastaajien määrä) x 100. NPS-lukua, joka on yli 50 pidetään erinomaisena.

Vastaavaa asiakastyytyväisyyskyselyä on tehty erikoissairaanhoidossa (entisessä Keski-Suomen keskussairaalassa ja nykyisessä Sairaala Novassa) säännöllisesti vuodesta 2019 alkaen. Tulokset ovat olleet koko ajan kohtelun osalta erinomaiset eli yli 90 prosenttia asiakkaista on pitänyt kohtelua hyvänä. Myös suosittelua kuvaava NPS-luku on ollut aina erinomaisella tasolla.