Uutinen
Palveluverkon asukastilaisuudet käynnistyivät Toivakasta
23.2.2024
Keski-Suomen hyvinvointialueen palveluverkkotyö kiinnostaa keskisuomalaisia. Ensimmäinen seitsemästä asukastilaisuudesta keräsi tuvan täyteen kuulijoita ja keskustelijoita Toivakan kirjastolle.
Hyvinvointialueen palveluverkon lausuntovaiheen materiaali on nyt valmistunut lausuttavaksi. Palveluverkkosuunnitelman julkistamisen jälkeen käynnistyi reilun kuukauden mittainen lausuntoaika, jonka aikana kaikilla yksityishenkilöillä ja yhteisöillä on mahdollisuus jättää mielipiteensä ehdotuksesta. Lausuntoaika päättyy 23.3.
Materiaaliin ja päätöksen teon etenemiseen voi tutustua www.hyvaks.fi/palveluverkko -sivustolla. Jonkin verran mittavasta lausuntomateriaalista on tulostettu myös paperiversioita terveysasemille. Paperisten lomakkeiden jättöaika päättyy 15.3. vastausten käsittelyn vaatiman ajan takia.
Hyvinvointialuejohtaja Jan Tollet esitteli aluksi hyvinvointialueen taloustilanteen, joka on haastava kuten muillakin hyvinvointialueilla: budjetoitu rahoitus ei riitä kunnilta siirtyneen toiminnan kustannuksiin. Keski-Suomen hyvinvointialue on käynyt jo kahdet yt-neuvottelut, ja hiljattain tiedotettiin uudesta yt-kierroksesta, joka kohdistuu johtaja- ja päällikkötehtäviin.
Toivakkalaiset toivat selkeästi esille huolensa palveluista, erityisesti omasta terveyskeskuksesta.
Avosairaanhoidon palvelujohtaja Jari Raudasoja kuvasi talouttakin hankalammin ratkaistavaa ongelmaa, osaajapulaa. Pieniin toimipisteisiin on erittäin vaikea rekrytoida. Esimerkiksi Toivakkaan ei ole saatu lääkäreitä virkoihin. Kun joudutaan turvautumaan ostopalveluihin, kyse on oman ammattilaisen rekrytointiin verrattuna 2–2,5 kertaa kalliimmasta työvoimasta. Toisaalta yhden tai kahden lääkärin terveyskeskukset ovat haavoittuvaisia myös esimerkiksi työntekijöiden sairastapauksissa. Raudasoja pitää järkevänä ehdottaa supistuksia yksiköiden määrään, jolloin käytettävissä olevat ammattilaisia voidaan sijoittaa toimintavarmoihin yksiköihin.
Myös koti- ja asumispalveluiden vastuualuejohtaja Tuija Koivisto konkretisoi osaajapulaa. Sen takia noin 110 ikääntyneiden ympärivuorokautisen asumisen paikkaa on tyhjillään, vaikka palveluun pääsyä jonotetaan. Kun ammattilaisia puuttuu, hoitajamitoitusvaadetta ei kyetä täyttämään muuten kuin pitämällä tyhjänä osa asukaspaikoista.
Sosiaali- ja terveyspalveluiden toimialajohtaja Kati Kallimo muistutti puheenvuoroissaan, että palveluverkko ei koostu vain kivijalkatoimipisteistä vaan on monikanavainen. Jatkossa sähköiset palvelut kuuluvat kotiin vietäviin palveluihin jokaisessa keskisuomalaisessa osoitteessa. Fyysisesti kotiin vietäviä palveluita löytyy jatkossakin jokaisesta kunnasta, eli kotihoitoa 24/7, turvapalveluita ja kotihoidon tukipalveluita. Lisäksi suunnitteilla on liikkuvia palveluita, joista liikkuva hammashoitoyksikkö on erinomainen esimerkki.
Kallimo otti kantaa myös yleisökysymykseen, joka koski naapurikunnan alueella sijaitsevassa terveyskeskuksessa asioimista. Kallimon mukaan tämäkin helpottuu, kun koko hyvinvointialueella saadaan käyttöön yhteinen potilastietojärjestelmä, jolla tieto saadaan kulkemaan jouhevasti eri terveyspalveluiden välillä. Vastaanottoajan saamista vaikeuttavat ajoittain myös terveysasemien ruuhkatilanteet.
Tilaisuudessa kerrottiin myös palveluverkkoehdotukseen sisältyviä laajennuksia ja ilonaiheita. Vastuualuejohtaja Päivi Kalilainen lasten, nuorten ja perheiden palveluista kuvasi perhekeskustoiminnan laajenemista. Tuija Koivisto kertoi, että kaikille ikäihmisille avoimia seniorikeskuksia ollaan perustamassa yhdessä kuntien ja järjestöjen kanssa. Tavoite on saada seniorikeskus jokaiseen kuntaan. Lisäksi uudehko palvelumuoto, seniorineuvolat, tukevat tavoitetta ikäihmisten voimavarojen ja toimintakyvyn vaalimisesta, jolloin hyvää elämää kotona voidaan jatkaa turvallisesti ja mielekkäästi. Samalla raskaampien palveluiden tarve siirtyy.
Lisää tietoa:
Lisätiedot:
viestinnän asiantuntija Tero Manninen, p. 040 707 1508, tero.manninen(at)hyvaks.fi