Hyppää pääsisältöön
Asiakas ja sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilainen.

Uutinen

Palveluiden toimipisteet säilyvät Keski-Suomen hyvinvointialueella

2.9.2022

Sosiaali- ja terveyspalveluiden toimipisteet pysyvät samoina Keski-Suomessa kun palvelut siirtyvät Keski-Suomen hyvinvointialueen vastuulle 1.1.2023 alkaen.

Toimipisteiden puhelinnumerot säilyvät samana. Palvelut löytyvät Keski-Suomen hyvinvointialueen verkkosivulta.

Siirryttäessä Keski-Suomen hyvinvointialueelle 1.1.2023 tavoitteena on sujuva ja turvallinen siirtymä asiakkaille, henkilöstölle ja muille sidosryhmille. Asiakkaille uudistus ei ole kovin suuri vuoden vaihtuessa: pääosin tuttu ammattilainen jatkaa tutussa asiointipisteessä. Jatkossa palvelut löytyvät Keski-Suomen hyvinvointialueen verkkosivuilta, mutta oman kunnan tai sote-kuntayhtymän verkkosivuilta tiedot löytyvät edelleen ja sieltä ohjataan uusille hyvinvointialueen verkkosivuille. Puhelinnumerot säilyvät samana.

Palvelukuvaukset kehystää yhteiset palvelut

Sosiaali- ja terveyspalveluiden valmistelutyöryhmässä tuotetut sosiaali- ja terveyspalveluiden palvelukuvaukset ovat valmistuneet päätöksentekoa varten. Palvelukuvauksia on ollut työstämässä satoja hyvinvointialueelle siirtyviä ammattilaisia eri organisaatioista. Keski-Suomen hyvinvointialueella sosiaali- ja terveyspalvelujen tarjonta yhtenäistyy, jotta palveluja voidaan tarjota yhdenvertaisesti ja tasalaatuisesti jokaiselle keskisuomalaisille. Palvelukuvaukset ovat laadittu ikään kuin raameiksi Keski-Suomen hyvinvointialueen yhteiselle tekemiselle sekä yhdenvertaisille ja tasalaatuisille palveluille. 

- Tavoitteena on, että tuttuun toimipisteeseen saa myös vuoden vaihtumisen jälkeen helposti yhteyden ja palvelut jatkuvat saumattomasti, sanoo sosiaali- ja terveyspalveluiden toimialajohtaja Kati Kallimo.

Joissakin palveluissa, kuten aikuisten kotihoidon ja ikääntyvien asumisen palvelujen, omaishoidon, perhehoidon ja vammaispalveluiden myöntämisperusteet tulevat yhtenäistymään. Tämä ei kuitenkaan vaikuta nykyisten asiakkaiden palveluihin, koska yhtenäistämisessä aiotaan käyttää siirtymäaikoja. 

-Myöntämisperusteiden luonnokset laitetaan lausunnoille syyskuussa vanhus- ja vammaisneuvostolle sekä nuorisovaltuustoille, järjestöille ja muille sidosryhmille, kertoo sosiaali- ja terveyspalvelujen valmistelija Tuija Koivisto.

Myös hyvinvointialueella siirryttäessä asiakasmaksut yhtenäistetään. Asiakasmaksuja tarkastellaan syksyllä tehtävän vuoden 2023 talousarvion yhteydessä. Tällä hetkellä selvitetään maksutasojen eri vaikutuksia eri asiakasryhmiin. 

Digitaalisia sosiaali- ja terveyspalveluita kehitetään edelleen. Omaks.fi-palvelun on tarkoitus laajentua edelleen sekä sisällöllisesti että alueellisesti tulevien vuosien aikana.

Lisätietoja: 

•    Kati Kallimo, sosiaali- ja terveyspalveluiden toimialajohtaja, sote-palvelut valmistelutyöryhmän puheenjohtaja, Keski-Suomen hyvinvointialue, p. 050 442 2302, kati.kallimo(at)hyvaks.fi
•    Tuija Koivisto, sosiaali- ja terveyspalveluiden valmistelija, Keski-Suomen hyvinvointialue, p. 040 513 5821, tuija.koivisto(at)hyvaks.fi