Hyppää pääsisältöön
Järvimaisema

Uutinen

Osallisuusfoorumissa teemoina osallisuusohjelma ja asiakasviestintä

1.9.2022

Keski-Suomen hyvinvointialueen Osallisuusfoorumi kokoontui 30.8. etäyhteydellä. Noin 25 osallistujaa keskustelivat asiakaspalveluprosesseihin ja hyvinvointialueen toimintaan vaikuttamisesta sekä asiakasviestinnän tulevista toimista ja kehitysideoista.

Osallisuusohjelma rohkaisee kaikkia mukaan oman palvelunsa suunnitteluun 

Osallisuusohjelman tavoitteena on kannustaa Keski-Suomen hyvinvointialueen asukkaita sekä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen palveluiden käyttäjiä osallistumaan oman palveluprosessinsa suunnitteluun ja hyvinvointialueen toiminnan kehittämiseen. 

Osallistava suunnittelu auttaa kehittämään palveluja, mikä puolestaan lisää asukkaiden hyvinvointia. Esimerkiksi parempi vuoropuhelu sekä palautteen antaminen ja vastaanottaminen ammattilaisten sekä asiakkaiden, potilaiden ja heidän läheistensä välillä lisää tunnetta oman palveluprosessin hallitsemisesta. 

Osallisuusohjelma pyrkii tavoittamaan keskisuomalaisia mahdollisimman laajasti ja kattavasti. Kansalaisten ja alan ammattilaisten lisäksi esimerkiksi päättäjiä ja erilaisia vaikuttajaryhmiä toivotaan mukaan yhteistyöhön. 

– Esimerkiksi vanhus- ja vammaisneuvosto sekä nuorisovaltuusto ovat osallistuneet jo nyt todella aktiivisesti hyvinvointialueen valmisteluun, järjestöyhteistyöstä ja osallisuudesta vastaava projektipäällikkö Arto Lampila kertoi. 

Osallisuusohjelma pohjautuu sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistuksen rakennehankkeen malleihin, joiden sisältöjen suunnitteluun ovat saaneet osallistua kaikki kansalaiset. Osallisuusohjelma muokkautuu muun muassa syksyllä pidettävien Osallisuushenkilöiden työpajan, Henkilöstön osallisuuspajan sekä Hallituksen iltakoulun myötä. Ohjelman luonnoksen avoin kommentointi avautuu syyskuun lopussa ja lopullinen ohjelman sisältö valmistuu marraskuun alussa. 

Asiakasviestintä – kerro mistä asioista kaipaat tietoa 

Asiakasviestinnän suunnitelmaa foorumissa esitteli palveluiden kehittämishankkeiden viestintäpäällikkö Sanna-Riikka Koponen. Asiakasviestinnän tehtävänä on tukea sujuvaa ja turvallista siirtymää Keski-Suomen hyvinvointialueelle. Yksinkertaistettuna tavoitteena on se, että asiakkaat tietävät, että Keski-Suomen hyvinvointialue vastaa keskisuomalaisten sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluista 1.1.2023 alkaen. Asiakkaalle uudistus ei ole kovin suuri vuoden vaihtuessa: pääosin tuttu ammattilainen jatkaa tutussa toimipisteessä. Jatkossa palvelut löytyvät Keski-Suomen hyvinvointialueen verkkosivuilta, mutta oman kunnan tai sote-kuntayhtymän verkkosivuilta tiedot löytyvät edelleen ja sieltä ohjataan uusille hyvinvointialueen verkkosivuille.

Asiakkaiden ajatuksia sekä syksyn 2022 että 2023 vuoden vaihteen jälkeiseen asiakasviestintään halutaan kuulla eri keinoin. Muun muassa lokakuussa jatkuvat Hyvä arki kaikille -keskustelukierrokset. Viikolla 36 avautuvassa asiakasviestinnän kyselyssä kartoitetaan viestittäviä teemoja sekä mieluisimpia viestintäkanavia.

Keski-Suomen hyvinvointialueen Osallisuusfoorumi on avoin kaikille keskisuomalaisille: järjestöille, asiakkaille, henkilöstölle, ammattilaisille, kokemussiantuntijoille ja vapaaehtoisille. Seuraava Osallisuusfoorumi järjestetään marraskuussa.

Voit ladata tästä tilaisuuden materiaalit: 

Lisätietoja:  

Arto Lampila, projektipäällikkö, Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelma, p. 050 312 5271, arto.lampila(at)jyvaskyla.fi