Hyppää pääsisältöön
Sairaanhoitaja kannettavan tietokoneen kanssa katsoo asiakasta.

Uutinen

Novan terveysaseman vastaanotto siirtyy moniammatilliseen toimintamalliin

7.8.2023

Novan terveysaseman vastaanotto siirtyy moniammatilliseen toimintamalliin maanantaista 21.8. alkaen.

Keski-Suomen hyvinvointialueen vastaanottojen moniammatillisessa toimintamallissa, niin sanotussa tiimimallissa asiakasta palvelee entistä laajempi ja tiiviimmin yhteistyötä tekevä ammattilaisten joukko. 

Eri ammattilaisten tiiviiseen yhteistyöhön perustuva moniammatillinen toimintamalli on yksi Keski-Suomen hyvinvointialueen vastaanottopalveluiden kehittämiskohteista. Toimintamallin tavoitteena on nopeuttaa ja sujuvoittaa asiakkaan hoitoon pääsyä, parantaa hoidon laatua ja jatkuvuutta sekä hyödyntää monipuolisesti digitaalisia mahdollisuuksia vastaanottopalveluissa. Lisäksi sen avulla pyrimme tunnistamaan ne asiakkaat, jotka hyötyvät pysyvämmästä hoitosuhteesta ja yksilöllisemmästä terveys- ja hoitosuunnitelmasta. 

Moniammatillista toimintamallia on valmisteltu Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelmassa ja se on jo käytössä Hankasalmen, Keuruun, Laukaan, Sampoharjun, Uuraisten ja Palokan terveysasemilla. Mallista on saatu hyviä kokemuksia. 

Asiointi hoituu entiseen tapaan puhelimitse tai verkossa 

Toimintamallin uudistus ei vaikuta asiakkaan päivittäiseen asiointiin. Novan terveysaseman vastaanoton puhelinnumero 014 266 0120 palvelee asiakkaita kuten ennenkin maanantaista torstaihin klo 8–16 ja perjantaisin klo 9–16. Virka-ajan ulkopuolella kiireellistä hoitoa vaativissa tilanteissa palvelee Päivystysavun numero 116 117. 

Moni sosiaali- ja terveyspalvelu hoituu myös verkossa. Esimerkiksi reseptin uusinta, laboratoriotulokset ja lähetteet, hengitystieinfektiot, korvakipu, silmätulehdukset ja hoidon tarpeeseen liittyvät kysymykset voivat hoitua verkossa asioimalla. Hyvinvointialueen sähköiset palvelut löytyvät osoitteesta hyvaks.fi/asioi-sahkoisesti

Lisätietoja: