Uutinen
Nostoja kahden vuoden askelista ikääntyneiden ja vammaisten palveluissa
5.12.2024
Hyvinvointialueemme on toiminut pian kaksi vuotta. Kuinka ikääntyneiden ja vammaisten palvelut ovat muuttuneet? Tästä kertovat nostot palvelualueilta ja blogi, jossa mennyttä taustoittaa ja tulevaisuutta luotaa professiojohtajamme Marena Paahto.
Lue blogi: Digi auttaa, mutta ihminen tuottaa sosiaalipalvelut jatkossakin.
Keskitetyt palvelut sekä asiakas- ja palveluohjaus
- RAI-arvioinnin laajeneminen: asiakkaat, joille tehty toimintakyvyn arviot: ikääntyneiden palvelut 90 %, kehitysvammaisten palvelut 60 % sekä mielenterveys- ja päihdepalvelut 30 %
- Keskitetyn asiakasohjauksen prosessin luominen
- Omatyöntekijämallin vakiinnuttaminen: nimetty omatyöntekijä kaikille säännöllisissä palveluissa oleville asiakkaille.
- Virat saatu täytetyksi, ja henkilöstön määrä vastaa asiakkaiden palvelun tarvetta.
Kotihoito ja tukipalvelut
- Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) kotihoidon riittävyyden seurannan mukaan (10/2023) noin puolet yksiköistä toteutti asiakkaille suunnitellun määrän tai enemmän palvelutunteja. Asiakkaille suunniteltu tuntimäärä täyttyi parhaiten Keski-Suomessa, jossa 84 prosenttia yksiköistä ilmoitti, että tunteja toteutui vähintään suunnitelman mukainen määrä.
- Asiakkaan palvelu perustuu palvelutarpeen arviointiin RAI-perusteisesti 100 %
- Lääkeautomaattiasiakkaita on 23 % kotihoidon asiakkaista
- Säännöllisen kotihoidon asiakkaista lähes 15 %:lla etähoiva on osana palvelua.
Ikääntyneiden asumispalvelut
- Lyhytaikaishoidon paikkamäärän lisääminen 15 % tasosta 12/2023
- Yhteisöllisen asumisen paikkamäärän lisääminen 20 % tasosta 12/2023
- Ympärivuorokautisen palveluasumisen osuuden vakiinnuttaminen noin 7 %:iin
- Laitoshoidon purkaminen ennen lakisääteistä takarajaa 58 % tasosta 12/2023
Erityisryhmien kotiin vietävät ja asumispalvelut
- Kotiin tukemisen tiimien perustaminen koko hyvinvointialueelle etenee
- Asumisyksiköiden käyttöasetetta nostettu 98 %:iin vammaispalveluissa ja 93 %:iin mielenterveys- ja päihdekuntoutujilla
- RAI-arvioinnin käytön laajentaminen: toteuma 48 %
Jonotusajat palveluihin
- Asumispalveluissa saatu käyttöön lähes kaikki tyhjänä olleet asumispaikat henkilöstön käyttöä tiivistämällä.
- Ikääntyneiden ympärivuorokautiseen palveluasumiseen odottavia on keskimäärin 110 asiakasta kuukaudessa (kk), jonotusaika on keskimäärin 49,2 vuorokautta (vrk) ja pisin aika on 106 vrk.
- Yhteisölliseen asumiseen odottavia keskimäärin 15, jonotusaika on keskimäärin 51,6 vrk ja pisin aika 117 vrk.
- Kotihoidon palveluihin pääsee 0-1 vuorokauden sisällä. Palvelutarpeen arviointi käynnistyy kotihoidon palveluissa 0-1 vuorokaudessa, asumispalveluissa 0-7 vuorokaudessa.