Hyppää pääsisältöön

Palvelemme jouluna ja vuodenvaihteessa osin rajoitetuin aukioloajoin.

Katso poikkeusaukioloajat täältä.
Lääkäri mittaa verenpainetta

Uutinen

Muutoksia Toivakan terveysaseman palveluaikoihin 2.4. alkaen

8.3.2024

Toivakan terveysaseman vastaanotto palvelee tiistaista 2.4. alkaen kolmena päivänä viikossa maanantaisin, tiistaisin ja torstaisin kello 8–16.

Terveysaseman asiointipiste, jolla tehdään mm. hoidon tarpeen arviointia, on huhtikuusta alkaen avoinna maanantaisin, tiistaisin ja torstaisin kello 8–10 ja laboratorionäytteenotto toimii ajanvarauksella tiistaisin kello 8–13.  

Toivakan terveysasemalle voi ottaa puhelimitse yhteyttä normaaliin tapaan arkisin kello 8–16 numeroon 014 336 6710. Kelan etuuskyselyt, Kelan hakemusasiat ja muut tukipalvelukyselyt hoituvat palveluohjaajan kautta numerossa 014 269 0223.  

Fysioterapeutin vastaanotto toimii Toivakan terveysasemalla tiistaisin sekä joka toinen keskiviikko ajanvarauksella. Fysioterapian hoidon tarpeen arviointi ja ajanvaraus arkisin kello 8–15 numerosta 014 269 0519. Apuvälinepalveluaika on jatkossakin tiistaisin klo 12–13. Apuvälinepalvelun soittoaika arkisin kello 12–13 numerosta 014 269 0230. 

Hoitotarvikejakelutilaukset tehdään ensisijaisesti palse.fi-portaalissa tai puhelimitse perjantaisin kello 8–15 numerosta 040 840 4691. Tilatut hoitotarvikkeet voi noutaa Toivakan terveysaseman asiointipisteeltä sen aukioloaikojen puitteissa. 

Terveysasemalla toimiva neuvola on auki maanantaisin, tiistaisin ja keskiviikkoisin. Suun terveydenhuolto palvelee jatkossakin ajanvarauksella entiseen tapaan. 

Palveluajan supistamisen syyt 

Toivakassa on jo pidempään ollut haastava lääkäritilanne, minkä vuoksi lääkäri on ollut paikalla satunnaisesti ja vastaanottoja on tarjottu pääosin etälääkäripalveluna. Toivakan vastaanotto on pieni toimintayksikkö, jossa esimerkiksi sairaanhoitajien poissaolojen paikkaaminen on ollut haasteellista. Jatkossa vastaanoton sujuva toiminta ja hoitotakuun toteutuminen pyritään turvaamaan supistamalla palveluaika viidestä arkipäivästä kolmeen arkipäivään. 

Sähköiset asiointipalvelut tukenasi  

Toivakan asukkaat voivat hyödyntää terveysaseman palvelujen ohella myös Keski-Suomen hyvinvointialueen sähköisiä palveluja. Maksuttomassa sairaanhoitaja-chatissa voit asioida arkisin kello 8–20 sekä viikonloppuisin ja arkipyhinä kello 10–16. Chatissa ammattilainen arvioi, tarvitseeko kuvaamasi oire hoitoa tai hoitoon ohjausta esimerkiksi lääkärille tai muulle terveydenhuollon ammattilaiselle. Omaolon oirearvioit ohjaavat asiakkaan tarvittavaan hoitoon. Reseptien uusinta onnistuu sujuvasti Omakanta-palvelussa. Tutustu kaikkiin hyvinvointialueen sähköisiin asiointimahdollisuuksiin osoitteessa: hyvaks.fi/asioi-sahkoisesti.    

Lisätietoja: