Uutinen
Mitä mielen hyvinvointi on sinulle? – Kerro meille ja osallistu mukaan hyvinvointialueen asiakasraatiin
18.11.2024
Keski-Suomen hyvinvointialueelle perustetaan asiakasraati arvioimaan sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluidemme järjestämistä, tuottamista ja osallisuutta.
Palvelukokonaisuuksia arvioidaan strategian kärkiteemojemme, eli mielen hyvinvoinnin, arjen turvallisuuden ja liikunnallisen elämäntavan näkökulmasta.
— Asiakasraadin avulla vahvistamme hyvinvointialueemme asukkaiden vaikuttamismahdollisuuksia palvelukokonaisuuksiemme kehittämisessä, kertoo osallisuuskoordinaattori Sonja Essel.
Hae mukaan asiakasraatiin 8.12. mennessä
Asiakasraatiin voivat hakea kaikki täysi-ikäiset keskisuomalaiset, joilla on omakohtaista tai läheisen näkökulmasta kokemusta hyvinvointialueen sosiaali-, terveys- tai pelastuspalveluiden käyttäjänä.
— Raatiin osallistuaksesi, sinulla ei tarvitse olla tietoa raatitoiminnasta tai strategiatyöstä. Me kerromme taustatietoa työskentelyn edetessä ja tärkeintä on sinun ajatuksesi asukkaana tai palveluidemme käyttäjänä, kuvaa asiakaspalvelupäällikkö Raija Harju-Kivinen.
Voit hakea mukaan asiakasraatiin vastaamalla kyselyyn mielen hyvinvoinnin edistämisestä tästä. Kyselyyn voi vastata, vaikka et haluaisi hakea mukaan raatiin. Kyselyssä kartoitetaan kokemuksiasi, miten mielen hyvinvoinnin edistäminen näkyy hyvinvointialueen palveluissa. Kyselyyn voi vastata nimettömästi, mutta asiakasraatitoiminnasta kiinnostuneita pyydetään jättämään yhteystiedot.
Asiakasraatiin valitaan 12 varsinaista jäsentä sekä 3 varahenkilöä. Valinnassa huomioidaan hakijoiden palveluiden käyttökokemus, ikä, sukupuoli ja asuinpaikkakunta, jotta raatiin saadaan mahdollisimman monipuolinen edustus keskisuomalaisia. Hyvinvointialueen palveluksessa olevat ammattilaiset tai hyvinvointialueen toimielinten jäsenet eivät voi tulla valituksi raatiin.
Valinnat tehdään hakemusten perusteella ja kaikille valituille ilmoitetaan valinnasta henkilökohtaisesti joulukuun 2024 aikana.
Hyvinvointialueen asiakasraati aloittaa toimintansa tammikuussa 2025
Asiakasraadin ensimmäinen kokoontuminen on tammikuussa 2025. Raati kokoontuu 4 kertaa vuodessa Teams-etäyhteyden välityksellä. Raadin voimassaoloaika on yksi vuosi. Raatilaisia sitoo vaitiolovelvollisuus muiden raatilaisten asioita koskien.
Asiakasraadin kokoontumisista laaditaan aina muistio, joka viedään tiedoksi sosiaali- terveys- ja pelastuspalveluistamme vastaaville johtoryhmille. Muistio julkaistaan myös hyvinvointialueen verkkosivuilla. Raatilaisten nimiä tai yhteystietoja ei julkaista verkkosivuillamme.
Asiakasraati ei ole hyvinvointialueen virallinen vaikuttamistoimielin, vaan perustuu vapaaehtoisuuteen. Raatilaisille ei makseta kokoontumisista palkkioita.
Lisätietoja:
- Sonja Essel, osallisuuskoordinaattori, sonja.essel(at)hyvaks.fi, p. 050 478 5108
- Raija Harju-Kivinen, asiakaspalvelupäällikkö, raija.harju-kivinen(at)hyvaks.fi, p. 040 064 7666