Hyppää pääsisältöön

Palvelemme jouluna ja vuodenvaihteessa osin rajoitetuin aukioloajoin.

Katso poikkeusaukioloajat täältä.
Henkilö puhuu puhelimeen

Uutinen

Mielenterveys- ja päihdepalvelujen ensilinja käytössä koko Keski-Suomen hyvinvointialueella

12.9.2023

Keski-Suomen hyvinvointialueella on otettu käyttöön mielenterveys- ja päihdepalvelujen ensilinja, joka helpottaa yhteydenottoa mielenterveys- ja päihdepalveluihin ja auttaa tarpeenmukaisen hoitopaikan löytämisessä.

Ensilinja on palvelu, johon voivat ottaa yhteyttä yli 18-vuotiaat keskisuomalaiset, jotka tarvitsevat arviota tai hoitoa mielenterveyden haasteisiin tai riippuvuuksiin. Ensilinjaan saa yhteyden puhelimitse maanantaista torstaihin klo 8–16 ja perjantaisin 8–15 (huom. Äänekosken ensilinjan palveluaika ma–pe 8–14). Yhteydenottoon vastaa sairaanhoitaja, joka arvioi yhdessä soittajan kanssa oikeatasoisen hoidon ja tuen tarpeen jo saman vuorokauden aikana. 

– Hyvinvointialueen yhteinen ensilinjatoimintamalli yksinkertaistaa ja nopeuttaa palveluun pääsyä, koska mielenterveys- ja päihdepalveluun on nyt alueittain ainoastaan yksi puhelinnumero laajoilla aukioloajoilla, kertoo palveluvastaava Jani Korpela Keski-Suomen hyvinvointialueelta. 

Alueelliset mielenterveys- ja päihdepalvelujen ensilinjan puhelinnumerot löydät täältä.

Chatissa apua kiireettömään tilanteeseen 

Jos tilanne on kiireetön ja etäasiointi sopii asiakkaalle, tukea mieltä painavissa asioissa saa myös Mielenterveys ja riippuvuudet -chatista arkisin klo 8.30–15.30. Chatissa voi keskustella anonyymisti ammattilaisen kanssa tai tarvittaessa ammattilainen voi pyytää tunnistautumaan palveluun. Tunnistautuminen on käytössä Jyväskylän, Hankasalmen, Uuraisten, Joutsan, Luhangan, Toivakan, Keuruun, Multian, Petäjäveden, Laukaan ja Konneveden asukkaille. 

Terapianavigaattori nopeuttaa hoidon tarpeen arviointia 

Ennen yhteydenottoa ensilinjaan tai etäpalveluun suositellaan täyttämään Terapianavigaattori-verkkokysely. Anonyymi kysely sujuvoittaa ja nopeuttaa hoidon tarpeen arviointia sekä jäsentää ymmärtämään, mistä mielenterveyden haasteesta voisi olla kyse.  

Tutustu myös Mielenterveystalon omahoito-ohjelmiin, jos oireesi ovat lieviä tai kaipaat ennaltaehkäisevää tukea. 

Äkillisissä kriisi- ja päivystystilanteissa ota yhteyttä: 

  • Sosiaali- ja kriisipäivystykseen p. 014 266 0149, aina auki 

  • Kriisikeskus Mobileen p. 044 7888 470, ma-to klo 8–20, pe klo 8–17 

  • Oman terveysaseman kiirevastaanottoon tai sen ollessa suljettu yhteispäivystykseen 116117 

  • Hätäkeskukseen, p.112, vain kiireelliset hätätilanteet 

Lisätietoa 

  • Jani Korpela, palveluvastaava, mielenterveys- ja päihdepalvelut, Keski-Suomen hyvinvointialue, p. 040 728 6161, jani.a.korpela(at)hyvaks.fi 

  • Sami Savonen, projektipäällikkö, mielenterveys- ja päihdepalvelut, Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelma, Keski-Suomen hyvinvointialue, p. 040 708 6040, sami.savonen(at)hyvaks.fi