Uutinen
Mielenterveys- ja päihdepalveluihin pääsyä on nopeutettu ensilinjan toimintamallilla
27.5.2024
Avosairaanhoidon mielenterveys- ja päihdepalveluihin pääsee Keski-Suomessa alle vuorokaudessa ensimmäisestä yhteydenotosta. Palveluun pääsyä on sujuvoitettu ottamalla käyttöön ensilinjan toimintamalli, joka on nyt käytössä koko hyvinvointialueella.
Ensilinjaan tulee lähes 400 puhelua viikossa, ja jonotusaika palveluun on keskimäärin 47 minuuttia. Alkuvuoden 2024 aikana lähetteiden määrä mielenterveys- ja päihdepalveluista erikoissairaanhoitoon on vähentynyt 20 % ja terveyskeskuksista erikoissairaanhoitoon 39 %. Asiakkaat ovat siis saaneet tarvitsemansa avun aiempaa paremmin jo perustason palveluissa, ja erikoissairaanhoidossa on voitu hoitaa enemmän niitä asiakkaita, joiden tilanne vaatii erikoissairaanhoidon osaamista.
Ensilinjan toimintamallin käyttöönottoa on tuettu EU-rahoitteisen Keski-Suomen kestävän kasvun ohjelman toimenpiteillä ja rahoituksella. Näin hoitoon pääsyä on sujuvoitettu ja koronasta aiheutunutta hoitovelkaa on purettu hankkeen tavoitteiden mukaisesti. Asiakkaiden kokemukset palvelusta ovat olleet hyviä.
– Mielenterveys- ja päihdepalveluissa on tehty hienoa kehittämistyötä asiakaslähtöisten palveluiden sujuvoittamiseksi. Tämä näkyy hoitoon pääsyn nopeutumisena ja käyntimäärien painopisteen siirtymisenä erikoissairaanhoidosta perusterveydenhuoltoon mielenterveysstrategian mukaisesti, kertoo hankepäällikkö Emilia Nygren. – Ensilinjan toimintamalli on hyvä esimerkki käytännön tarvelähtöisestä kehittämisestä, jolla on saatu aidosti vaikuttavuutta. Toimintamallin kehittämistyö, johtaminen ja omistajuus on ollut koko ajan mielenterveys- ja päihdepalveluissa, ja hankerahoituksella on pystytty tukemaan tätä työtä.
Ensilinjassa työskentelee 17 vakinaista sairaanhoitajaa sekä hankerahoituksella neljä sairaanhoitajaa ja kaksi kokemusasiantuntijaa. Yhteistyötä sosiaalipalveluihin on vahvistettu myös sosiaaliohjaajien ja sosiaalityöntekijöiden rekrytoinneilla.
Hoito alkaa jo ensikontaktissa
Asiakkaita kannustetaan ennen yhteydenottoa täyttämään Terapianavigaattori-kysely, joka auttaa arvioimaan apua hakevan psykososiaalisen hoidon tarvetta. Terapianavigaattorin avulla tunnistetaan esimerkiksi ne asiakkaat, jotka voidaan ohjata nopeasti aloitettaviin kevyempiin palveluihin tai omahoito-ohjelmiin.
Asiakkaan yhteydenottoa mielenterveys- ja päihdepalveluihin on yksinkertaistettu ja selkeytetty ottamalla käyttöön yksi puhelinnumero. Kokenut sairaanhoitaja arvioi puhelimessa asiakkaan tilannetta yhdessä hänen kanssaan ja tekee laajan hoidon tarpeen arvioinnin, joka toimii pohjana hoitosuunnitelmalle tai palveluohjaukselle. Hoito alkaa jo tässä ensikontaktissa, jos hoidon tarvetta on. Ensikontaktin jälkeen ensilinjan sairaanhoitaja tapaa asiakkaan yhdestä kolmeen kertaan vastaanotolla, joka voidaan toteuttaa myös etävastaanottona. Hoito voi päättyä tähän tai jatkua mielenterveys- ja päihdepalvelujen vastaanotoilla.
– Ensilinjan toimintamalli ja Terapianavigaattorin käyttö ovat hyvä esimerkki siitä, miten sähköisiä palveluita hyödyntämällä ja yhdistämällä niitä omiin palveluihimme voimme tehostaa toimintaamme ja tarjota entistä asiakaslähtöisempiä palveluita, toteaa mielenterveys- ja päihdepalveluiden palvelupäällikkö Tuula Antinaho.
Ensilinja toimii myös konsultatiivisena yksikkönä terveyskeskuslääkäreille ja muille sote-ammattilaisille. Lisäksi ensilinjaan voivat olla yhteydessä myös asiakkaan läheiset tai muut viranomaiset, kuten poliisi.
Lisätietoja
- Tuula Antinaho, palvelupäällikkö, mielenterveys- ja päihdepalvelut, p 050 5928 077., tuula.antinaho(at)hyvaks.fi
- Emilia Nygren, hankepäällikkö, Keski-Suomen kestävän kasvun ohjelma, p. 050 311 8687, emilia.nygren(at)hyvaks.fi