Hyppää pääsisältöön
Lääkäri katsoo paperia.

Uutinen

Lääkärin hoitaja-avusteisen etävastaanoton pilotointi alkoi pohjoisessa Keski-Suomessa

20.4.2023

Hoitaja-avusteisten etävastaanottojen tarkoitus on edistää asiakkaiden hoitoon ja palveluihin pääsyä sekä lyhentää lääkärijonoja. 

Lääkärin hoitaja-avusteisen etävastaanoton pilotointi on alkanut Toivakan, Karstulan, Viitasaaren ja Pihtiputaan terveysasemilla maalis−huhtikuussa.

Pilotin tarkoituksena on lisätä palveluiden saatavuutta erityisesti niillä alueilla, joilla lääkäriin pääsy on ollut haastavaa. Tavoitteena on, että asiakas saa hoitoa seitsemän päivän sisällä tiukentuvan terveydenhuoltolain mukaisesti tai nopeammin. Hoitaja-avusteiset etävastaanotot myös säästävät terveydenhuollon resursseja, jolloin lääkäreiden työpanosta saadaan etänä niille alueille, joilla sitä ei ole riittävästi. Pilotista kerätään kokemuksia toiminnan laajentamiseksi myös muualle Keski-Suomen hyvinvointialueelle. 

Hoitaja-avusteisella etävastaanotolla lääkäri työskentelee videopohjaisella etäyhteydellä avustavan sairaanhoitajan kanssa, joka on fyysisesti terveysasemalla. Myös asiakas asioi fyysisesti omalla terveysasemallaan, mutta varaa ajan lääkärin etävastaanotolle. Sairaanhoitaja tekee asiakkaalle mahdolliset esitutkimukset ja käyttää tutkimuslaitteita, joista kulkeutuu tieto lääkärille. Avustavan sairaanhoitajan sekä tutkimuslaitteiden antaman tiedon ja erilaisten kameroiden avulla lääkäri pystyy tekemään diagnoosin ja hoitosuunnitelman etäyhteydellä. 

– Suurin osa potilaiden ongelmista voidaan ratkaista etävastaanotolla. Se sopii niin akuuttien ja kroonisten hengitysongelmien, sepelvaltimotaudin kuin useimpien tuki- ja liikuntaelinsairauksien toteamiseen. Myös vatsasairauksien ja mielialaan liittyvien ongelmien arvio onnistuu hyvin, kertoo hoitaja-avusteisia etävastaanottoja tekevä lääkäri Lajos Molnár Karstulan terveysasemalta. 

Kannustavia kokemuksia terveysasemilta 

Pilotissa kerätään kokemuksia eri terveysasemilta. Kokemuksissa otetaan huomioon eri terveysasemien toimintatapojen erot. Esimerkiksi Toivakassa lääkäri on työskennellyt hoitaja-avusteisesti etäyhteydellä erityisesti kiireellisissä asioissa. Karstulan terveysasemalla asiakkaat ovat saaneet ajan lääkärin kiireettömälle hoitaja-avusteiselle etävastaanotolle heti hoidon tarpeen arvioinnin jälkeen, mikä on jo lyhentänyt lääkärille odottavien asiakkaiden jonoa.  

Viitasaaren terveysasemalla useampi sairaanhoitaja on saanut koulutuksen tutkimuslaitteiden käyttöön, jotta terveysasemalla olisi vähintään yksi sairaanhoitaja paikalla tarpeen tullen. Sairaanhoitajien mukaan tutkimuslaitteiden käyttö on ollut helppoa ja työ etälääkärin parina on ollut mielekästä ja se on tuonut vaihtelua ja uuden oppimista. Etäyhteys lääkärin ja sairaanhoitajan välillä on toiminut hyvin. 

– Heti ensimmäisenä päivänä lääkärin hoitaja-avusteisesta etävastaanotosta oli pelkkää hyvää sanottavaa sekä potilailla että hoitajilla. Kaikki potilaat olivat tosi tyytyväisiä käyntiin, vaikka monia selkeästi jännitti alkuun tällainen erilainen vastaanottomuoto, kertoo sairaanhoitaja Irina Närhi Viitasaaren terveysasemalta. 

Lääkäreiden hoitaja-avusteisia etävastaanottoja kehitetään Keski-Suomen hyvinvointialueen kestävän kasvun ohjelmassa. Ohjelman tarkoituksena on vahvistaa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden saatavuutta ja kustannusvaikuttavuutta sekä vähentää koronapandemian aiheuttamaa sosiaali- ja terveydenhuollon tutkimus-, hoito-, kuntoutus- ja palveluvelkaa. Pilotin yhteistyökumppanina toimii etälääkäripalveluita tuottava Dicure. 

Lisätietoja: 

  • Essi Kurkinen, projektipäällikkö, Kestävän kasvun ohjelma, Keski-Suomen hyvinvointialue, p. 040 611 7213, essi.m.kurkinen(at)hyvaks.fi 

  • Tiina Minkkinen, alueylihoitaja, Laaja-alainen sosiaali- ja terveyskeskus, pohjoinen alue, Keski-Suomen hyvinvointialue, p. 050 4726481, tiina.minkkinen2(at)hyvaks.fi