Hyppää pääsisältöön

Palvelemme kesäaikaan osin rajoitetuin aukioloajoin.

Katso poikkeusaukioloajat täältä.
Enkelin siipien muotoinen teos symboloi kuraattorin työtä oppilaan tai opiskelijan suojelijana.

Uutinen

Kuraattorin luo pääsee aina

6.9.2023

Kaikissa kouluissa ja oppilaitoksissa on käytettävissä sosiaalialan ammattilainen, jonka luokse pääsee puhumaan omista asioistaan. Apu on aina yhtä lähellä kuin lähin kuraattori.

Oppilaat ja opiskelijat voivat itse hakeutua vastaanotolle eikä ketään käännytetä pois tai neuvota menemään ensin muualle.  Myös opettajat ja vanhemmat voivat saada matalalla kynnyksellä oikea-aikaista apua lapsiin, nuoriin ja perheisiin liittyviin huoliin. Kuraattori on joustava lähipalvelu, joka toimii aina tilanteen mukaisilla ehdoilla.  

Kuraattoripalvelun saatavuutta ovat edistäneet uudet sitovat mitoitukset oppilasmääristä työntekijää kohden. Laki edellyttää palveluun pääsemisen toteutuvan viimeistään seitsemän työpäivän sisällä ja kiireellisissä asioissa samana tai seuraavana päivänä. Painotus on ongelmien ennalta ehkäisemisessä ja varhaisessa tuessa, mutta vaikeimmatkaan tilanteet eivät ole kuraattoreille vieraita.  Työ on sekä yksilökohtaista asiakas- ja verkostotyötä että yhteisöllistä ja rakenteellista työtä.  

Kuraattorit ovat koulutukseltaan sosiaalialan ammattilaisia ja vastaavat kuraattorit sosiaalityöntekijöitä. Oppilas- ja opiskeluhuoltolain mukainen opiskelijahuollon kuraattorityö ja psykologityö ovat toisilleen rinnasteisia palveluja. Lasten ja nuorten hyvinvoinnin eteen tehdään yhteistyötä niin opettajien kuin muidenkin tahojen kanssa. Molempien ammattiryhmien työnä on tukea oppilaiden ja opiskelijoiden kasvua, oppimista ja osallisuutta sekä tunnistaa, vähentää ja poistaa hyvinvoinnin esteitä. Kuraattorityön tavoitteet on määritelty sekä oppilas- ja opiskelijahuoltolaissa että sosiaalihuoltolaissa. 

Opettajalla on velvollisuus ohjata oppilas tai opiskelija joko kuraattorille tai psykologille, jos hän huomaa tuen tai avun tarvetta. Lain mukaan mitkään salassapitosäännökset tai alaikäisen huoltajien mielipide eivät estä opettajaa kertomasta huolestaan kuraattorille tai psykologille. Keskustelut kuraattorin kanssa ovat vapaaehtoisia ja luottamuksellisia, asioita hoidetaan nuorta kuunnellen yhdessä sovitulla tavalla. 

Kuraattorityö pienellä paikkakunnalla 

Uuraisten kuraattori Anna-Stiina Häkkinen kirjoittaa työstään:

”Olen ollut kuraattorina Uuraisilla kolme vuotta. Alueeseeni kuuluvat Uuraisten Koulukeskus, joka on yhtenäiskoulu, ja kolme kyläkoulua, joissa on yhteensä 149 oppilasta. Aloittaessani työssäni sain ystävältäni onnittelukortin, johon hän oli kirjoittanut sanan kuraattori tulevan latinan kielen sanasta curare ja sen tarkoittavan yhdeltä merkitykseltään suojelijaa. Olen ottanut sen ohjenuorakseni työssäni: olla koulutyön, mutta silti myös lapsuuden suojelija. 

Työnkuvani on varsin vapaasti muokattavissa. Itselleni on ollut tärkeää tehdä itseni oppilaille tutuksi kasvoksi muiden koulun aikuisten sekaan, ja tänä syksynä käytävillä kävellessäni koen, että olen tavoitteeni saavuttanut. Kohtaaminen ja kuuleminen ovat työssä onnistumisen kannalta tärkeät työkalut.  

Kuraattorityö on minulle sydämen valinta. Koulu on minulle merkityksellinen paikka, viettäväthän lapset siellä ison osan arkipäivistään. Haluan tehdä työtä sen eteen, että koulu olisi merkityksellinen myös lapsille ja heidän kodeilleen. Tavoitteeni on olla rehellinen koulun haasteista, mutta myös tukea lasta ja tämän perhettä näkemään asiat myös koulun ja kouluyhteisön näkökulmasta. Jokainen lapsi on oma yksilönsä ja jokainen luokka oma yhteisönsä. Siksi omat tunne- ja vuorovaikutustaitoni ovat työssäni päivittäin käytössä ja usein myös haastettuina ja koen, että se on kuraattorityön suola. Läsnäolon harjoittaminen niin, että lapselle tulee kokemus kuulluksi tulemisesta, vaikka koulu instituutiona asettaisikin rajoja itseilmaisulle tai vaatimuksia arvosteluineen tavoitteille. 

Jos työni olennaisimman tiivistää kahteen kysymykseen koulun käytävien kohtaamisissa, yksilötapaamisissa, luokkatyöskentelyssä ja moniammatillisissa verkostopalavereissa, niin ne kysymykset ovat ”Kuka sinä olet?” ja ”Mitä sinulle kuuluu?”. Niihin liitettyinä tulee olla aito uteliaisuus ja uskallus kuulla vastaus, koska asiakkaina ovat lapset ja nuoret, jotka eivät teeskentelystä perusta.”  

Kuraattorityö toisella asteella  

Toisen asteen koulutus tavoittaa koko ikäluokan oppivelvollisia nuoria. Kuraattoreita työskentelee sekä lukioissa että ammatillisessa koulutuksessa nuorten oppimisen, kasvun ja kehityksen tukena. Ammatillisessa koulutuksessa on kuraattorin asiakkaina nuorten lisäksi myös aikuisopiskelijoita, mikä tuo työnkuvaan vaihtelua. Asiakkaiden ikäjakauman ollessa 15-vuotiaista lähes eläkeikäisiin myös elämäntilanteet ja haasteet ovat hyvin moninaisia ja yhteistyötä tehdään läpi koko palvelujärjestelmän. Kuraattorin työ vaatii hyvien vuorovaikutustaitojen lisäksi laajaa perehtyneisyyttä yhteistyöverkostoon ja jatkuvassa muutoksessa olevaan palvelutarjontaan, Kelan eri etuuksiin ja erilaisiin koulutusmuotoihin, kuten oppisopimus- ja työvoimakoulutuksiin.   

Schildtin lukion kuraattori Anna-Kristiina Malinen kertoo työstään:

”Olen työskennellyt kuraattorina Schildtin lukiolla kaksi vuotta ja saanut hyvin vapaasti suunnitella ja toteuttaa monenlaista yhteisöllistä työtä. Myös laki velvoittaa kuraattoreita tekemään yhteisöllistä työtä yksilöllisen asiakastyön työn rinnalla, jopa ensisijaisesti. Isossa lukiossa yhteisöllinen työ lisää opiskelijoiden osallisuutta ja vahvistaa yhteisöön kuulumisen tunnetta. Itselleni mielekkäintä on kaikki sellainen yhteisöllinen työ, jota saan tehdä yhdessä opiskelijoiden kanssa. Toisaalta tärkeä osa yhteisöllistä työtä ovat myös erilaiset palaverit kuraattorityön laajan yhteistyöverkoston kanssa. 

Erilaiset ryhmät, tapahtumat sekä luentojen pitäminen opiskelijoille ja toisinaan huoltajillekin ovat osa työarkeani. Lukiolaisten aikataulut ovat usein niin kiireisiä, että isomman joukon nuoria olen tavoittanut parhaiten jalkautumalla jo olemassa oleville kursseille ja yhdistämällä omaa teemaani opetettavaan aineeseen. Tällaisista esimerkkeinä äidinkielen tekstien tulkinta -kurssilla järjestämäni päihde- ja mielenterveysteemainen runoanalyysi paikallisten räppäreiden sanoituksista ja ryhmäytys historian kurssin ensimmäisellä oppitunnilla Pohjolan historiaa mukailevasti. Ajattelen myös, että yhteisöllisen työn kautta saattaa yksittäisen opiskelijan kynnys hakeutua yksilöajalle madaltua.    

Kuraattorina olen halunnut olla näkyvästi mukana erilaisissa lukiolaisten vaikuttamisfoorumeissa ja kouluarkeen liittyvissä tapahtumissa. Olen mukana mm. Schildtin lukioon opiskelijoiden aloitteesta perustetussa sateenkaarinuorten vertaistukiryhmässä, jonka tekemästä aloitteesta kaikilla Gradian kampuksilla järjestetään Pride-viikolla liputus sekä opiskelijoiden WC-tiloista on tehty saavutettavampia ja turvallisempia.” 

 

Jutun koostaja Heli Kangaspunta toimii vastaavana kuraattorina Vesangan ja Kuohun kouluilla