Hyppää pääsisältöön

Palvelemme kesäaikaan osin rajoitetuin aukioloajoin.

Katso poikkeusaukioloajat täältä.
Iloinen ihminen istuu tuolissa vastaanotolla.

Uutinen

Kokemusasiantuntija kohtaa kiireettömästi ja tuo asiakkaiden äänen palveluiden kehittämiseen

3.7.2024

Keski-Suomen hyvinvointialueen mielenterveys- ja päihdepalveluissa on maaliskuusta lähtien työskennellyt kaksi työsuhteessa olevaa kokemusasiantuntijaa.

Kokemusasiantuntijat osallistuvat palveluiden kehittämiseen ja pitävät asiakkaille ajanvarauksellisia vastaanottoja. Asiakas saa käydä vastaanotolla niin monta kertaa, kuin kokee tarpeelliseksi.

– Kokemusasiantuntija pystyy sanoittamaan asioita asiakkaalle ymmärrettävällä tavalla. Asiakkaat ovat kokeneet tärkeänä, että he tulevat aidosti kuulluksi ja kohdatuksi, kokemusasiantuntija Annukka Harjula kuvaa ja jatkaa: – Kokemusasiantuntijan vastaanotot ovat matalan kynnyksen ennaltaehkäisevää palvelua. Kun asiakas pääsee hyvissä ajoin purkamaan ajatuksiaan rauhassa, ei hän välttämättä tarvitse raskaampaa palvelua.

Tästä on jo kokemusta. Esimerkiksi Petäjävedellä mielenterveys- ja päihdepalvelujen ammattilaiset kertoivat ikääntyneiden yhteydenottojen vähentyneen viime vuonna Juttupenkki-toiminnan käynnistyttyä. Juttupenkki on keskustelu- ja kohtaamispaikka, jossa asiakas voi keskustella vapaamuotoisesti kokemusasiantuntijan kanssa. Juttupenkit toimivat Sampoharjussa ja Petäjävedellä kahden viikon välein.

Kokemusasiantuntijoiden osaamista hyödynnetään enenevissä määrin vastaanottotyön tukena, palveluiden kehittämisessä ja uusien toimintamallien suunnittelussa. Keski-Suomen sote-ammattilaiset voivat tilata kokemusasiantuntijoita työnsä tueksi.

Kokemusasiantuntijat tuovat asiakkaan äänen kuuluviin palveluiden kehittämisessä

Nyt työsuhteessa olevat kokemusasiantuntijat työskentelevät osana mielenterveys- ja päihdepalvelujen ensilinjatiimiä. Tiimin ammattilaiset ohjaavat asiakkaita kokemusasiantuntijan vastaanotolle. Yhteistyö tiimin ammattilaisten kanssa on tiivistä, ja kokemusasiantuntijat ja sote-ammattilaiset pitävät asiakkaille tarvittaessa myös yhteisvastaanottoja.

– Kokemusasiantuntijat pystyvät tukemaan samanaikaisesti asiakkaita ja meitä sote-ammattilaisia. Kokemusasiantuntijat ovat lisänneet meidän asiakasymmärrystämme, ja kehittämistyöstämme on tullut kokemusasiantuntijoiden osallistumisen myötä entistä asiakaslähtöisempää, toteaa mielenterveys- ja päihdepalveluiden palveluvastaava Jani Korpela.

Kokemusasiantuntijuuden vahvistamista tuetaan EU-rahoitteisesta Keski-Suomen kestävän kasvun ohjelmasta, jonka tavoitteena on parantaa palvelujen saatavuutta heikossa asemassa oleville asiakkaille. Ohjelman avulla on tuettu 25:n uuden kokemusasiantuntijan kouluttamista.

-- Meille on ollut alusta asti tärkeää, että asiakkaan ääni kuuluu palveluiden kehittämisessä. Olemmekin ottaneet kokemusasiantuntijat tiiviisti mukaan uusien toimintamallien suunnitteluun, kertoo hankepäällikkö Emilia Nygren.

Lisätietoja

  • Annukka Harjula, kokemusasiantuntija, p. 040 5469731, annukka.harjula(at)hyvaks.fi
  • Jani Korpela, palveluvastaava, mielenterveys- ja päihdepalvelut, p. 040 7286161, jani.a.korpela(at)hyvaks.fi
  • Emilia Nygren, hankepäällikkö, p. 050 3118687, emilia.nygren(at)hyvaks.fi
Image