Hyppää pääsisältöön
Mielenterveys ja päihdepalveluiden sairaanhoitajat

Uutinen

Keskustelu auttaa aina – uusi mielen hyvinvoinnin palvelu kokeilussa

6.6.2022

Kun puhut mieltä kuormittavista asioista, kun kerrot mitä tunnet ja ajattelet, pystyt paremmin ymmärtämään ja käsittelemään tuntemuksiasi ja ajatuksiasi. Puhuminen ja toisen kanssa keskustelu auttavat selkeyttämään ajatuksia.

Keski-Suomessa on pilotoitu maksutonta, matalan kynnyksen mielen hyvinvoinnin palvelua, jossa asiakas pääsee keskustelemaan ammattilaisen kanssa arkea koskettavista asioista ilman ajanvarausta. Palvelua on pilotoitu Keski-Suomen seututerveyskeskuksessa, Saarikassa sekä Jyväskylän kaupungin Huhtasuon ja Vaajakosken alueilla ja se on suunnattu yli 18-vuotiaille. Pilotti on osa Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelman mielenterveys- ja päihdepalveluketjujen kehittämistyötä ja se kestää 30.11.2023 saakka.

-Tarjoamme asiakkaalle kynnyksettömän ja helposti tavoitettavan varhaisen vaiheen palvelun. Tavoitteenamme on ennaltaehkäistä mielen pulmien oireita ja mahdollisien sairauksien puhkeamista, kertoo projektipäällikkö Emilia Nygren Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelmasta.

Palvelu toimii pääasiassa ilman ajanvarausta: asiakas voi tulla toimipisteeseen keskustelemaan silloin kun keskustelulle on tarvetta. Mikäli asiakas haluaa varata ajan keskustelulle, on sekin mahdollista. Palvelulle on ollut selkeää tarvetta eri ikäryhmissä muun muassa ikääntyvät asiakkaat ovat löytäneet palvelun.

Saarikassa sairaanhoitajana työskentelevä Annukka Kinnunen kertoo, että asiakkaat ohjautuvat palveluun muun muassa mielenterveystyön ensilinjalta, sosiaalipuolen eri tiimeistä, perhetyöstä sekä nuorisotyön kautta. Sampoharjun terveysaseman vastaanottojen moniammatillinen toimintamallin, niin sanotun tiimimallin, myötä asiakkaita ohjautuu myös suoraan terveysasemalta Huhtasuolle ja Vaajakosken palveluihin.

”Sain energiaa, tällä jaksaa eteenpäin. Kiitos kun kuuntelit”

Käynnin päättyessä sovitaan asiakkaan jatkosta ja tarvittaessa asiakas ohjataan oikean ammattilaisen luo. Myönteinen palaute on ilahduttanut sairaanhoitajia.

-Asiakkaat ovat kiittäneet siitä, että ovat päässeet keskustelemaan ja että meillä on ollut heille aikaa. Käynti kerrallaan asiakkaiden toipuminen on lähtenyt eteenpäin ja asiat ovat alkaneet selkiytymään. Vaikka asiat ovat välillä vaikeita, keskustelu auttaa, sanovat sairaanhoitajat Minna Wacklin ja Tiina Kautto Jyväskylän kaupungilta.

Palvelua ja sen saatavuutta kehitetään edelleen. Myös muita uusia mielen hyvinvointiin liittyviä kohtaamispaikkoja on suunnitteilla muun muassa ikääntyville asiakkaille. Syksylle on kaavailtu tilaisuuksia, joissa ikääntynyt saa tukea monelta eri tasolta: ammattilaiselta, kokemusasiantuntijalta sekä muilta asukkailta. Myös palvelun aukioloaikoja ja etämahdollisuuksia kokeillaan.

-Ilta-aikoja on tarjolla Laukaassa ja etävastaanotot onnistuvat hyvin puhelimitse. Tule rohkeasti keskustelemaan, kehottaa Keski-Suomen seututerveyskeskuksen sairaanhoitaja Petteri Vehniäinen Laukaan pilotista.

Kun oma tai läheisen arki mietityttää

Oletko huolissasi omasta tai läheisesi arjesta? Ahdistaako työttömyys tai uutiset maailmalta? Mikään asia ei ole niin pieni, ettei siitä voisi tulla keskustelemaan.

Alueet ja aukioloajat

Sampoharjun terveysasema, Jyväskylä, Vesmannintie 7

  •  Ilman ajanvarausta: ma-pe klo 8–11, p. 040 716 9980

Huhtasuon terveysasema, Jyväskylä, Nevakatu 1, 2. kerros, huone 214

  • Ilman ajanvarausta: ma-pe klo 8–11, heinäkuu suljettu, p. 040 620 4742

Laukaan terveysasema, Keski-Suomen seututerveyskeskus, Kantolantie 12, Laukaa, p. 050 436 3725

Ilman ajanvarausta:

  • ma klo 10–12, klo 15–18
  • ke klo 9–11, klo 15–17
  • Pe klo 9–11, klo 13–14
  • Tarvittaessa aikoja: ti klo 9-11 ja klo 13-15 sekä to klo 13–15

Ajanvarauksella: 

  • ma klo 12–13
  • ke klo 13–14
  • pe klo 12
  • Tarvittaessa ti ja to klo 12

Saarikka, Saarijärven terveysasema, Sairaalantie 2, Saarijärvi

  • ma–ke, klo 9–11, p. 040 543 9868

Saarikka, Karstulan terveysasema, Hämeenpurontie 9, Karstula

  • to klo 9–11, p. 040 543 9868

Lisätietoja:

  • Emilia Nygren, projektipäällikkö, Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelma, p. 050 311 8687, emilia.nygren(at)jyvaskyla.fi