Hyppää pääsisältöön
Ammattilainen juttelee asiakkaan kanssa.

Uutinen

Keskustele ilman ajanvarausta, mielen hyvinvoinnin palvelu laajenee Palokkaan ja Uuraisille

28.11.2022

Vastaanotolla asiakas pääsee keskustelemaan ammattilaisen kanssa arkea koskettavista asioista ilman ajanvarausta. Palvelu on suunnattu yli 18-vuotiaille.

HUOM. Mielen hyvinvoinnin vastaanotot ovat pois käytöstä toistaiseksi. Pahoittelemme tästä aiheutuvaa haittaa.

Maksuttomat ja ilman ajanvarausta toimivat mielen hyvinvoinnin vastaanotot laajenevat 1.12. Jyväskylän Palokan sekä 5.12. Uuraisten alueille. Myös tikkakoskelaiset voivat käydä vastaanotolla Palokan terveysasemalla.

Ilman ajanvarusta toimivan mielen hyvinvoinnin vastaanoton tarkoituksena on tarjota asiakkaille kynnyksetön ja helposti tavoitettava varhaisen tuen palvelu. Tavoitteena on ennaltaehkäistä mielen pulmia ja haasteita sekä antaa tukea elämän kuormittavissa tilanteissa. 

Vastaanotto toimii ilman ajanvarausta: asiakas voi tulla toimipisteeseen keskustelemaan mieltä painavista pienistäkin asioista. “Käynti kerrallaan" -periaatteen mukaisella 30 min vastaanotolla ammattilainen arvioi asiakkaan palveluntarvetta. 

Palvelulle kysyntää eri ikäryhmissä

Vastaanottoa on pilotoitu tähän mennessä Keski-Suomen seututerveyskeskuksessa, Perusturvaliikelaitos Saarikkaan kuuluvissa kunnissa sekä Jyväskylän kaupungin Huhtasuon ja Vaajakosken alueilla. Pilotti on osa Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelman mielenterveys- ja päihdepalveluketjujen kehittämistyötä ja se kestää 30.11.2023 saakka. 

– Palvelulle on ollut selkeää tarvetta eri ikäryhmissä. Ihmiset ovat antaneet vastaanotolle hyvää palautetta, jonka vuoksi päätimme laajentaa sitä edelleen Palokkaan ja Uuraisille. Tällä lisäämme mielen haasteiden ennaltaehkäiseviä palveluita, kertoo projektipäällikkö Jani Korpela Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelmasta. 

Kun oma tai läheisen arki mietityttää

Oletko huolissasi omasta tai läheisesi arjesta? Ahdistaako työttömyys tai uutiset maailmalta? Mikään asia ei ole niin pieni, ettei siitä voisi tulla keskustelemaan. Ajanvaraukseton vastaanottomme aukeaa joulukuussa Palokan ja Uuraisten terveysasemilla.

Lisätietoja:

  • Kaisa Niskanen, sairaanhoitaja, Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelma, p. 040 662 5241, kaisa.niskanen(at)jyvaskyla.fi 

  • Jani Korpela, projektipäällikkö, palveluketjujen kehittäminen, Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelma, p. 040 728 6161, jani.korpela(at)jyvaskyla.fi 

  • Tarja Lappi, palveluesihenkilö, Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelma, p. 050 534 6738, tarja.lappi(at)jyvaskyla.fi