Hyppää pääsisältöön
Asiakas sote-ammattilaisen vastaanotolla.

Uutinen

Keski-Suomen hyvinvointialueen suoramaksu- ja e-laskuveloituksia koskevat muutokset sosiaali- ja terveyspalveluiden sekä pelastustoimen osalta

29.12.2022

Keski-Suomen alueen sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimi siirtyvät Keski-Suomen hyvinvointialueen hoidettavaksi 1.1.2023 alkaen. Tämä aiheuttaa muutoksia myös laskutukseen sekä suoramaksujen ja e-laskujen välittämiseen.

Keski-Suomen alueen sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimi siirtyvät Keski-Suomen hyvinvointialueen hoidettavaksi 1.1.2023 alkaen. Tämä aiheuttaa muutoksia myös laskutukseen sekä suoramaksujen ja e-laskujen välittämiseen.

Olemassa olevat suoramaksu- ja e-laskusopimukset eivät siirry automaattisesti uudelle laskuttajalle eli Keski-Suomen hyvinvointialueelle. Asiakkaiden on laadittava itse uusi suoramaksu tai e-laskusopimus pankin kanssa.

Keski-Suomen hyvinvointialuetta koskevan suoramaksu- tai e-laskutilauksen voi tehdä jo etukäteen, vaikka varsinainen Keski-Suomen hyvinvointialuetta koskeva laskutus on käynnistymässä vasta vuoden 2023 puolella. Uudet sopimukset kattavat kaikki hyvinvointialueelta tulevat laskut jatkossa. Valtuutuksen jälkeen suoramaksu- ja e-laskupalvelu toimii kuten ennenkin, mutta huomioittehan, että alussa saattaa esiintyä pieniä viiveitä laskuttajan aikataulujen takia.

E-laskuvaltuutuksen tekeminen verkkopankissa

  1. Tarvitset henkilötunnuksen: Aiemmin e-laskusopimukseen on vaadittu laskun numero tai asiakasnumero, mutta nyt se onnistuu ainoastaan henkilötunnuksella eli olemassa olevaa laskua ei tarvita.
  2. Tarvitset laskuttajan nimen: Keski-Suomen hyvinvointialue tai y-tunnus 3221318-2.

Suoramaksuvaltuutuksen tekeminen pankissa

Neuvontaa suoramaksusopimuksen osalta voit tiedustella omasta pankistasi.

  • Laskuttajan nimi : Keski-Suomen hyvinvointialue
  • Laskuttajan y-tunnus: 3221318-2
  • Laskuttajan tilinumero IBAN : FI42 5290 0220 7695 80
  • BIC: OKOYFIHH
  • Laskutusaihe: laskutus
  • Suoramaksun yksilöintiviite: henkilötunnus (HETU)

Esimerkit Osuuspankista ja Nordeasta:

Osuuspankin asiakas, voit tehdä valtuutuksen seuraavasti:

  • Puhelimitse senioreiden asiakaspalvelussa 010 252 9627, palvelu auki arkisin klo 9–16
  • Puhelimitse OP:n asiakaspalvelussa 0100 0500, palvelu auki arkisin klo 8–16
  • tai käymällä lähimmässä OP:n konttorissa
  • Puhelun hinta: 0,0835 €/puhelu + 0,167 €/min. Hinta koskee myös jonottamista.

Nordean asiakas, voit tehdä suoramaksuvaltuutuksen seuraavasti:

  • Nordea Asiakaspalvelussa soittamalla 0200 3000 (pvm/mpm) ma–pe klo 8–20 ja la–su klo 10–16
  • Senioreiden asiakaspalvelussa, kun soitat Nordea Asiakaspalveluun ja valitset numeronäppäimellä nolla
  • tarvittaessa voit varata ajan konttoriin soittamalla Nordea Asiakaspalveluun.