Uutinen
Keski-Suomen hyvinvointialue osallistuu ikääntyneiden palveluita koskevaan kansalliseen Kerro palveluistasi -kyselyyn
9.1.2024
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) kysely jaetaan koko Suomessa vanhuspalvelujen asiakkaille tammikuun ja maaliskuun välisenä aikana. Kysely selvittää asiakkaiden tyytyväisyyttä palveluihin.
Kansalliseen vanhuspalvelujen asiakaskyselyyn voivat osallistua vähintään 65-vuotiaat asiakkaat, joiden palvelu on jatkunut ainakin kuukauden. Kyselyn kohderyhmään kuuluvat iäkkäät asiakkaat säännöllisen kotihoidon ja pitkäaikaisen ympärivuorokautisen palveluasumisen piirissä.
Kyselyn vastausohjeineen välittää asiakkailleen palvelua tuottava yksikkö. Kyselystä on versiot suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Kotihoidon asiakkaille kysymyksiä on 14 ja ympärivuorokautisen palveluasumisen asiakkaille 12.
Asiakkaan läheinen voi avustaa vastausten kirjaamisessa
Kysely toteutetaan 10.1.–27.3.2024 julkisissa ja yksityisissä palveluissa koko Manner-Suomessa. Jatkossa tiedonkeruu toteutetaan joka toinen vuosi.
Kyselyyn osallistuminen on turvallista, eikä yksittäisiä vastaajia voi tunnistaa tutkimuksen tuloksista. Kaikilla asiakkailla on mahdollisuus vastata itse tai avustajansa kanssa sähköisesti, jolloin vastaus palautuu suoraan THL:n tutkijoille. Kyselyyn voi vastata myös paperilomakkeella, joka palautetaan hoidosta vastaavaan yksikköön ja välitetään sieltä sähköisessä muodossa THL:lle.
Keski-Suomen hyvinvointialue kannustaa kohderyhmäläisiä vastaamaan kyselyyn, jotta korkean vastausprosentin turvin ikäihmisten ääni kuuluu palveluiden kehittämisessä selkänä. Ensisijaisesti suositellaan sähköistä vastaamista. Mikäli vastaaminen ei onnistu ikäihmiseltä itseltään, läheinen voi auttaa kirjaamisessa. Joissakin yksikössä on mahdollista saada vaihtoehtoisesti myös opiskelijan tai muun avustavan henkilön apua vastausten kirjaamisessa.
Sähköinen vastaaminen onnistuu asiakkaan tai hänen läheisensä mobiililaitteelta tai palveluyksikön asiakaskäytössä olevalta tabletilta tai vastaavalta laitteelta. Kyselyn linkin tunnuksineen saa palveluyksikön yhdyshenkilöltä. THL on jakanut toimintayksikkökohtaiset tunnukset joulukuussa.
Kyselyn tavoite vanhuspalveluiden laadun seuraaminen ja kehittäminen
THL julkaisee kyselyn tulokset verkkosivuillaan ja tekee tuloksista myös muita julkaisuja. Palveluntuottajat käyttävät tuloksia toimintansa kehittämiseen. Toimintayksikkökohtaiset tulokset kyselystä on luvattu THL:stä hyvinvointialueille ensi syksyyn mennessä.
Kansallinen asiakastyytyväisyyden seuranta sisältyy vanhuspalvelulain uudistukseen. Kerro palvelustasi -kyselyn tavoitteena THL:n mukaan on
• seurata vanhuspalvelujen laatua asiakastyytyväisyyden näkökulmasta.
• tuottaa vertailutietoa vanhuspalvelujen asiakastyytyväisyydestä kansallisella, alueellisella ja toimintayksikkökohtaisella tasolla. Tulokset raportoidaan kaikille avoimessa raportointipalvelussa.
• tuottaa asiakastyytyväisyystietoa hyvinvointialueiden, palveluntuottajien ja toimintayksiköiden tietojohtamisen tueksi. Palveluntuottajat ja toimintayksiköt saavat omia palvelujaan koskevat tulokset käyttöönsä ja kehittämistyönsä tueksi.
• tukea kansallista päätöksentekoa asiakastyytyväisyystiedolla.
Lisätiedot Keski-Suomen hyvinvointialueen koti- ja asumispalveluista:
• Maarit Raappana, palvelujohtaja, kotihoito- ja tukipalvelut, maarit.raappana(at)hyvaks.fi, p. 050 311 9005
• Saara Kuusela, palvelujohtaja, ikääntyneiden asumispalvelut, saara.kuusela(at)hyvaks.fi, p. 040 579 4573
Lisätiedot THL:stä:
• Sähköposti: kerropalvelustasi(at)thl.fi
• Puhelinnumero: 029 524 6188. Puhelin on avoinna tiedonkeruuaikana ma–ke klo 9–11.
• Löydät lisätietoa osoitteesta: thl.fi/kerropalvelustasi
• Usein kysytyt kysymykset: thl.fi/kerropalvelustasi/ukk
• Sari Kehusmaa, johtava asiantuntija, p. 029 524 7914
• Suvi Leppäaho, projektikoordinaattori, p. 029 524 7423
• Pauliina Havakka, erikoistutkija, p. 029 524 8034