Hyppää pääsisältöön

Palvelemme jouluna ja vuodenvaihteessa osin rajoitetuin aukioloajoin.

Katso poikkeusaukioloajat täältä.

Keski-Suomen hyvinvointialue luopuu sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmän käyttöönotosta

22.10.2024

Uusi asiakastietojärjestelmä sosiaalihuollon asiakastiedon hallintaan oli tarkoitus ottaa käyttöön tämän vuoden lopussa. Käyttöönotosta on päätetty luopua, koska toimitus ei ole vastannut tilattua. Korvaavaa järjestelmää lähdetään hakemaan heti.

Keski-Suomen hyvinvointialueella on valmistauduttu uuden asiakastietojärjestelmän käyttöönottoon. Taustalla on ollut tarve saada käyttöön yksi yhteinen sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmä sekä samalla vastata asiakastietolain velvoitteeseen liittyä sosiaalihuollon Kanta-arkiston käyttäjäksi.  

Asiakastietojärjestelmäksi valittiin keväällä 2023 päättyneellä kilpailutuksella kotimaisen Mediconsult Oy:n sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmä. Samaa järjestelmää on oltu ottamassa käyttöön myös monilla muilla hyvinvointialueilla. Keski-Suomen hyvinvointialue teki asiakastietojärjestelmän kilpailutuksen yhdessä Pohjois-Savon ja Pirkanmaan hyvinvointialueiden kanssa.

Alun perin asiakastietojärjestelmän käyttöönoton oli suunniteltu tapahtuvan tämän vuoden marraskuussa, ja koulutukset olisi järjestetty loka-marraskuussa. Järjestelmätoimittajalla on kuitenkin ollut haasteita järjestelmän toimituksessa. Tänään 22.10. on tehty viranhaltijapäätös, että käyttöönotosta luovutaan kokonaan, sillä järjestelmän toimitus ei ole vastannut tilattua niin aikataulujen kuin sisällönkään osalta.

– Järjestelmän käyttöönotosta luopumisen syynä on järjestelmän puutteellisuudet. Järjestelmän käyttöönoton jatkaminen toisi mukanaan isoja taloudellisia ja toiminnallisia riskejä. Jatkossa kulut olisivat pelkästään koulutuksen osalta reilusti yli 2 miljoonaa euroa. Järjestelmän jatkokehitys ja käyttöönotto toisivat lisäksi vähintään noin 2 miljoonan euron kustannukset, tietohallintojohtaja Ari-Pekka Paananen kertoo.

Uutta ratkaisua lähdetään hakemaan heti

Hyvinvointialueella on edelleen tarve yhtenäistää sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmiä. Tavoitteena on, että jatkossa sosiaalihuollon asiakastieto löytyy yhdestä järjestelmästä usean eri järjestelmän sijaan. Taustalla on myös lakimuutos, joka velvoittaa liittymään valtakunnallisten tietojärjestelmäpalveluiden käyttäjäksi sosiaalihuollon Kanta-arkiston osalta syyskuuhun 2026 mennessä.

Sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmän kilpailutusta lähdetään valimistelemaan välittömästi. Realistinen aikataulu uuden järjestelmän käyttöönotolle on kevät 2026.

Uuden sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmän käyttöönoton eteen on tehty Keski-Suomen hyvinvointialueella töitä noin puolentoista vuoden ajan. Tähän mennessä järjestelmän käyttöönotosta on koitunut noin 2 miljoonan euron kulut, josta noin puolet on toimittajien laskutusta ja puolet käyttöönottoa varten vaadittua työtä hyvinvointialueen osalta.  

– Tehtyä työtä pystytään hyödyntämään jatkossa. Samalla kun on valmistauduttu uuden järjestelmän käyttöönottoon, on yhtenäistetty erilaisia toimintamalleja ja sosiaalihuollon kirjaamista. Erilaisten toimintatapojen yhtenäistämistä olisi ollut tarve tehdä myös ilman uutta järjestelmää. Kaikesta tähän mennessä tehdystä työstä on hyötyä, kun lähdetään ottamaan käyttöön uutta asiakastietojärjestelmää, Paananen kertoo.

Järjestelmän käyttöönotosta luopumisella ei ole vaikutuksia asiakkaiden saamaan palveluun.

Lisätietoja:
Tietohallintojohtaja Ari-Pekka Paananen, 040 830 7902 tai ari-pekka.paananen@hyvaks.fi