

Uutinen
Kerro meille, mitä ajatuksia liikunnallinen elämäntapa sinussa herättää - vastaa 30.3. mennessä
19.3.2025
Haluamme kuulla hyvinvointialueen asukkaidensa mielipiteitä liikunnallisen elämäntavan edistämisestä. Mitä ajatuksia sinulla on yksilön vastuusta tai esimerkiksi kunnan ja hyvinvointialueen roolista liikunnallisen elämäntavan edistämisessä ja tukemisessa?
Vastaa kyselyyn 30.3.2025 mennessä tästä . Kyselyyn vastataan nimettömästi.
Vastaamalla kyselyyn voit auttaa meitä kehittämään hyvinvointialueen toimintaa liikunnallisen elämäntavan tukemiseksi. Kyselyn vastausten pohjalta voimme paremmin räätälöidä liikunnallisen elämäntavan tuen palveluitamme keskisuomalaisten tarpeiden mukaisiksi.
Kyselyn vastaukset kootaan Keski-Suomen hyvinvointialueen asiakasraadin työskentelyn pohjaksi. Asiakasraati tekee kyselyn vastausten sekä oman keskustelunsa pohjalta kannanoton, joka käsitellään sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakaspalveluryhmässä, joka koostuu johtavista viranhaltijoista. Kannanotot kootaan myös asiakkuuskertomukseen, joka käsitellään vuosittain sosiaali- ja terveyspalveluiden johtoryhmässä sekä toimielimissä, muun muassa lautakunnissa ja aluevaltuustossa. Kannanotto julkaistaan myös asiakasraadit- osuudessa hyvinvointialueen verkkosivuilla.
Asiakasraatitoiminta vahvistaa asukkaiden osallisuutta palvelujen kehittämisessä
Keski-Suomen hyvinvointialueen asiakasraatiin haettiin jäseniä vuoden 2024 joulukuussa. Asiakasraatiin valittiin 12 eri-ikäistä henkilöä eri puolelta Keski-Suomea. Asiakasraati aloitti toimintansa tammikuussa 2025 ja raadin voimassaoloaika on yksi vuosi.
Asiakasraati tarkastelee sosiaali- terveys- ja pelastuspalveluiden järjestämistä, tuottamista ja osallisuutta asiakkaan näkökulmasta. Asiakkaan näkökulmaa tarkastellaan hyvinvointialueen strategian kolmen painopisteen, eli mielen hyvinvoinnin, liikunnallisen elämäntavan sekä arjen turvallisuuden kautta.
Asiakasraadin kannanotto mielen hyvinvointiin julkaistu
Asiakasraati käsitteli alkuvuodesta mielen hyvinvoinnin teemaa. Pohjana keskustelulle oli mielen hyvinvoinnin teemasta tehty asukaskysely, joka oli avoinna joulukuussa 2024.
— Asiakasraadin keskustelussa nousi esille yksinäisyys ja yhteiskunnalta tarvittava tuki mielen hyvinvoinnin turvana ja sairauden aikana. Ammattilaisten välistä yhteistyötä ja sujuvia palvelupolkuja toivottiin ja palveluista tiedottaminen nähtiin erityisen tärkeänä. Lisäksi keskustelua käytiin digitaalisista ja lähipalveluista sekä palveluiden yhdenvertaisesta saatavuudesta eri puolilla Keski-Suomea, kertoo osallisuuskoordinaattori Sonja Essel Keski-Suomen hyvinvointialueelta.
Voi lukea kannanoton kokonaisuudessa hyvinvointialueen verkkosivuilta .
Lisätietoja:
- Sonja Essel, osallisuuskoordinaattori, sonja.essel(at)hyvaks.fi, p. 050 478 5108