Uutinen
Ikäihmiset Keski-Suomessa ovat keskimäärin tyytyväisiä nykypalveluihinsa
10.10.2024
THL:n valtakunnallisen kyselyn tulokset kertovat, että ikäihmiset ovat keskimäärin tyytyväisiä nykyiseen elämäänsä ja palveluihinsa. Keski-Suomen hyvinvointialueen tulokset noudattavat valtakunnallista linjaa.
THL:n kansallinen vanhuspalvelujen asiakastyytyväisyyden seuranta eli Kerro palvelustasi -kysely toteutettiin 10.1.–27.3.2024 kotihoidossa, yhteisöllisessä asumisessa ja ympärivuorokautisessa palveluasumisessa koko Manner-Suomessa. Kansallinen asiakastyytyväisyyden seuranta sisältyy vanhuspalvelulain uudistukseen. THL toteuttaa vuodesta 2024 alkaen kansallisen kyselyn joka toinen vuosi. Lakisääteisen seurannan piirissä ovat palvelua säännöllisesti ja pitkäaikaisesti saavat iäkkäät asiakkaat kotihoidossa, yhteisöllisessä asumisessa ja ympärivuorokautisessa palveluasumisessa.
Ympärivuorokautinen palveluasuminen: Toiveita kuullaan ja olo on turvallinen
THL:n kyselyyn vastasi valtakunnallisesti lähes 19 000 asukasta ympärivuorokautisesta palveluasumisesta. Keski-Suomen hyvinvointialueella ikääntyneiden asumispalveluissa kyselyyn vastasi 640 ympärivuorokautisen hoivan asiakasta. Palvelun suositteluhalukkuudessa Keski-Suomi ylsi valtakunnalliseen keskiarvoon 8,2. ”Toiveitani otetaan huomioon hoivassa ja palvelussa” -väitteestä melko tai täysin samaa mieltä oli Keski-Suomessa 82 prosenttia vastaajista (valtakunnallinen luku: 81).
”Saan tarpeeksi apua ja palvelua” -väittämässä Keski-Suomen ympärivuorokautinen palveluasuminen jäi hieman jälkeen valtakunnallisesta tuloksesta. Toisaalta 73 % keskisuomalaisista vastaajista koki, että ”hoitajilla on tarpeeksi aikaa minulle”. Neljä viidestä ei koe koskaan tai kokee vain harvoin yksinäisyyttä.
Parannettavaa Keski-Suomen hyvinvointialueen ympärivuorokautisessa hoivassa oli esimerkiksi asukkaiden ulkoilumahdollisuuksissa. Elämäänsä tyytyväisiä löytyi Keski-Suomesta hieman enemmän kuin valtakunnasta keskimäärin. Asukkailla oli hoivapaikassaan turvallinen olo, ja ruokaan tyytyväisiä oli 86 % vastaajista.
Yhteisöllinen asuminen: Saan tarpeeksi apua ja palvelua
Yhteisöllisestä asumisesta kyselyyn vastasi Keski-Suomessa 119 asukasta. Palvelun suositteluhalukkuudessa keskiarvo oli 8,3. Asukkaat kokevat saavansa tarpeeksi apua 88-prosenttisesti, vaikkakin yksiköiden välillä oli vaihtelua. Toisaalta hoitajien ajastaa kysyttäessä koettiin, ettei sitä ole asukkaalle riittävästi. Puolet vastaajista koki myös virkistystoiminnan riittämättömäksi.
Kotihoito: Hieman valtakunnan keskiarvoa korkeampaa huolta taloudellisesta pärjäämisestä
THL:n kyselyyn vastasi kaikkiaan 24 000 asiakasta kotihoidosta. Keski-Suomen hyvinvointialueen kotihoidon 3600 asiakkaasta kyselyyn osallistui 800 henkilöä. Palvelun suositteluhalukkuudessa Keski-Suomen kotihoidon luku 8,3 oli lähellä valtakunnallista (8,5).
Melko tai täysin samaa mieltä väittämästä ”Olen tyytyväinen nykyiseen elämääni” oli sekä koko maassa että Keski-Suomessa 73 % vastaajista. Taloudellinen pärjäävyys huolestutti Keski-Suomessa koko maan keskiarvoa enemmän. ”Rahani riittävät palveluihin, joita tarvitsen” -väittämästä melko tai täysin eri mieltä oli Keski-Suomessa 16 % vastaajista.
”Toiveitani otetaan huomioon hoivassa ja palvelussa” -väittämän kanssa melko tai täysin samaa mieltä oli Keski-Suomen hyvinvointialueen kotihoidossa 85 % vastaajista. ”Saan tarpeeksi apua ja palveluja” -väittämän allekirjoitti valtakunnassa 89 % ja Keski-Suomessa 88 % kotihoidon vastaajista.
Hoitajilta enemmän aikaa toivoi saavansa 16 % keskisuomalaista vastaajaa. Yksinäisyydestä kärsii usein tai koko ajan lähes joka neljäs valtakunnan vastaajista. Keskisuomalaisista yksinäisyyttä koko ajan koki 5 % ja usein 19 % kotihoidon vastaajista. Turvalliseksi olonsa tunsi 85 % keskisuomalaisvastaajaa. Joka toisen mielestä itselle mieleistä virkistystoimintaa oli tarjolla riittävästi. Tarpeeksi usein ulkoilemaan koki pääsevänsä joka toinen.
– Keskisuomalaisten asiakkaidemme osalta tuloksista voi pääosin lukea tyytyväisyyttä palveluihin. Tuloksia tullaan käyttämään laajasti eri toimintojen ja palveluiden kehittämisen tukena. Huolimatta talouden tiukkuudesta hoidon laatua voi aina parantaa, ja tässä asiakkaamme ovat ensiarvioisia antamaan palautetta, kiittää palvelujohtaja Maarit Raappana Keski-Suomen hyvinvointialueen koti- ja asumispalveluista.
Lisätiedot
Kerro palvelustasi – Kansallinen vanhuspalvelujen asiakastyytyväisyyden seuranta
Keski-Suomen hyvinvointialueelta: Maarit Raappana, palvelujohtaja, p. 050 311 9005, maarit.raappana(at)hyvaks.fi