Hyppää pääsisältöön

Palvelemme kesäaikaan osin rajoitetuin aukioloajoin.

Katso poikkeusaukioloajat täältä.
Ihmisiä pöydän ääressä

Uutinen

ICT-muutos etenee elo-syyskuussa suurten järjestelmien tasolla

16.8.2022

Hyvinvointialueen tietoverkon rakentaminen toimipisteisiin etenee kiihtyvällä tahdilla. Työtä hankaloittavat tietoliikennelaitteiden ja komponenttien saatavuus ja pitkät toimitusajat.

valmisteltu joukko keinoja, joita käytetään, kunnes hyvinvointialueen tietoverkko on ulotettu kaikkiin toimipisteisiin.

Toimipisteisiin uusia työasemia testikäyttöön

Järjestelmäpuolella suurin työpanos kohdistuu tällä hetkellä hyvinvointialueen tasoisiin järjestelmiin. Nykyisistä kuntien järjestelmistä on tunnistettu kriittisimmät. Niille mahdollistetaan niin sanottu ristiinkäyttö riippumatta siitä, missä verkossa käyttäjä on tai missä verkossa järjestelmän palvelin fyysisesti sijaitsee. Pääsy nykyisiin järjestelmiin mahdollistetaan eri tavoin, jotta toiminta ei häiriinny. Ristiinkäytön ansiosta esimerkiksi Äänekosken kaupungin työntekijä pääsee hyvinvointialueen järjestelmiin nykyisen työasemansa kautta.

Uutta läppäriä tai työasemaa ei vielä kannata ryhtyä odottelemaan. Toimipisteisiin vähitellen ilmestyviä hyvinvointialueen uusia työasemia käytetään aluksi lähinnä järjestelmien testaamiseen. Suurempien työasemaerien käyttöönotto sekä nykyisten työasemien päivittäminen hyvinvointialueen koneiksi tapahtuu vasta lähempänä vuodenvaihdetta.

Kun enemmän työasemia muutetaan hyvinvointialueen työasemiksi, tarvitaan enemmän myös järjestelmäpalveluita – esimerkiksi käyttäjien tukipalveluiden huomattavaa laajentamista.

HyvaKS-sähköpostitunnusten luonti käynnistynee lokakuussa

Kunnista on saatu tietoja siirtyvästä henkilöstöstä. Tiedon pohjalta alkaa HyvaKS-identiteettien luominen. Identiteetti muodostuu tunnuksistasi, jotka tarvitaan esimerkiksi kirjautumiseen kaikkia järjestelmäpalveluita ja työasemia varten.

HyvaKS -identiteetit luodaan kuntien toimittamaa henkilöstötietoa rikastamalla ja hyödyntämällä automaatiota tunnusten tekemisessä. Identiteettien luominen mahdollistaa mm. sähköpostilaatikoiden luomisen sekä järjestelmien ja tietovarastojen keskitetyn käyttöoikeuksien hallinnan.

Hyvinvointialueen tarvitsemia käyttäjärooleja suunnitellaan parhaillaan. Käyttäjäroolin avulla määritellään käyttäjälle roolin ja tarpeen mukaiset käyttöoikeudet laitteisiin, järjestelmiin ja tietovarastoihin.

HyvaKS-sähköpostiosoitteiden luominen henkilöstölle etenee tämänhetkisen arvion mukaan lokakuusta alkaen.

Lisätiedot

Antti Vienamo, projektipäällikkö Istekki, ext_antti.vienamo(at)istekki.fi