Hyppää pääsisältöön
Avustaja työntää pyörätuolissa olevaa naista.

Uutinen

Henkilökohtaisen avun keskusta valmistellaan – asiakasosallisuusryhmä mukana kehittämistyössä

12.10.2022

Henkilökohtaisen avun keskusta valmistellaan Keski-Suomen hyvinvointialueelle. Alueellinen asiakasosallisuuden työryhmä on aloittanut toimintansa osana suunnittelua.

Keski-Suomen hyvinvointialueelle on tavoitteena perustaa henkilökohtaisen avun keskus. Keskuksen tavoitteena on aloittaa toiminta kevään 2023 aikana. Keskusta valmistellaan Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelmassa osana hankesuunnitelman mukaisia toiminnallisia tavoitteita.

Henkilökohtaisen avun keskuksen suunnitteluvaiheessa on aloittanut toimintansa alueellinen asiakasosallisuuden työryhmä. Työryhmän tavoitteena on kehittää yhdessä henkilökohtaisen avun keskuksen palvelusisältöjä sekä keskuksen toimintaa entistä asiakaslähtöisemmäksi ja tuoda mukaan asiakkaan näkökulmaa. Työryhmän jäsenet kootaan eri puolilta Keski-Suomen hyvinvointialuetta.

Henkilökohtaisen avun palvelupäätöksen saaneen asiakkaan olisi tarkoitus saada keskuksesta apua ja neuvontaa esimerkiksi henkilökohtaisen avustajan työnantajana toimimiseen. Keskuksesta saisi neuvoa myös siihen, kuinka henkilökohtaista apua voi hankkia palvelusetelillä tai ostopalveluna.

Henkilökohtaisen avun keskus tulisi palvelemaan lisäksi hyvinvointialueen kuntien työntekijöitä ja henkilökohtaisia avustajia. Henkilökohtaisten avustajien olisi tarkoitus saada keskuksesta apua muun muassa työnantajan etsimisessä sekä perehdytystä työskentelyynsä. Keskuksesta voisi saada tietoa ja neuvoa yhdistyksille ja muille verkostoille henkilökohtaiseen apuun liittyen. Henkilökohtaisen avun toimintamallien yhtenäistäminen läpi hyvinvointialueen varmistaa asiakkaiden yhdenvertaisen kohtelun asuinpaikasta riippumatta.

Henkilökohtainen apu on vammaispalvelulain mukaista ja sillä tarkoitetaan toisen ihmisen antamaa välttämätöntä apua niissä asioissa, joita henkilö ei pysty tekemään itse vamman tai sairauden vuoksi. 

– Uskon, että keskuksella on suuri merkitys henkilökohtaista apua saaville asiakkaille, etenkin paljon tukea tarvitseville ihmisille, jotka toimivat itse työnantajina avustajilleen, toteaa projektityöntekijä Mari Mäkelä Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelmasta. 

Keskuksen valmistelun etenemisestä ja palveluiden sisällöistä tiedotetaan lisää alkuvuoden 2023 aikana.

Lisätietoja:

  • Päivi Paavilainen, projektipäällikkö, sosiaalihuollon kehittämisohjelma, Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelma, p. 040 613 9571, paivi.paavilainen(at)jyvaskyla.fi
  • Mari Mäkelä, projektityöntekijä, vammaispalvelut, Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelma, p. 040 613 9653, mari.makela(at)jyvaskyla.fi