Uutinen
Havu-keskus palvelee henkilökohtaisen avun työnantajia ja avustajia koko Keski-Suomen alueella
3.12.2024
Henkilökohtaisen avun keskus (Havu-keskus) on reilussa vuodessa vakiinnuttanut toimintansa hyvinvointialueella ja vahvistanut henkilökohtaisen avun asiakkaille tarjottavaa tukea, ohjausta ja neuvontaa.
Havu-keskuksen toiminnalla yhtenäistetään edelleen henkilökohtaisen avun työnantajamallin käytänteitä ja toimintatapoja koko Keski-Suomen hyvinvointialueen laajuisesti.
Jyväskylässä sijaitseva keskus on koonnut henkilökohtaiseen apuun liittyvän asiantuntemuksen yhteen paikkaan, josta voidaan palvella asiakkaita tasavertaisesti, asuivatpa he missä päin Keski-Suomea tahansa. Keskuksen ammattilaiset auttavat ja opastavat asiakkaitaan henkilökohtaisen avun työnantajuuteen liittyvissä asioissa puhelimitse ja sähköisesti sekä vierailemalla asiakkaidensa luona henkilökohtaisesti.
– Asiakkaat, eli henkilökohtaisen avun työnantajat, ovat kokeneet hyvänä sen, että ammattilainen tulee kotiin ja kohtaa heidät yksilöllisesti ja ajan kanssa. Tämä ei ole mitään liukuhihnatyötä, sillä jokaisella on omanlaisensa tilanne. Olemme asiakkaiden tukena työnantajuuden alusta asti, kertoo palveluohjaaja Miia Siemssen.
Henkilökohtaisen avun työnantajamalli tuo avustettavalle vapautta ja vastuuta
Työnantajamalli tarkoittaa sitä, että vammainen henkilö palkkaa henkilökohtaisen avustajansa itse ja toimii siten hänen työnantajanaan ja työnjohtajanaan. Moni asiakas on kokenut työnantajamallin hyväksi.
– Henkilökohtainen avustaja on tiiviisti mukana päivittäisessä elämässäni ja osana arkeani, joten haluan tehtävään itse valitsemani henkilön, jonka kanssa on helppo toimia. Tällöin esimerkiksi työaikojen sovittaminen on helpompaa. Oima-verkkopalvelu on osaltaan tukenut minua työnantajana, ja sen käyttö on ollut helppoa ja vaivatonta, kertoo Pihtiputaalla asuva Jarkko Manninen, joka toimii työnantajamallin työnantajana.
Havu-keskus tarjoaa tukea työnantajille monissa työnantajavelvoitteisiin liittyvissä asioissa, jotta työnantajuus olisi sujuvaa. Keskus esimerkiksi neuvoo Oima-palvelun käytössä, työsuhteeseen liittyvissä asioissa sekä mahdollistaa työterveyshuollon kustannusten hakemisen ja korvaamisen työnantajan puolesta.
Lisätietoa aiheesta löytyy Keski-Suomen hyvinvointialueen verkkosivuilta:
Lisätiedot:
- Jari Friman, palveluvastaava, jari.friman(at)hyvaks.fi, p. 040 544 5191
- Miia Siemssen, palveluohjaaja, miia.siemssen(at)hyvaks.fi, p. 040 350 6412