Tämä sivu on osa Nuorten mielenterveystyön hoito- ja palveluketjua.
Ajantasaista tietoa nuoren tilanteesta selvitetään keskustelemalla ja haastattelemalla nuorta sekä vanhempia. Tilanteen kartoittamiseen voi käyttää alla haastattelurunkoja tai sivun alareunassa olevia arvioinnin apuvälineitä.
- Tsekkilista kouluikäisen nuoren tukemiseen
- Tsekkilista toisen asteen opiskelijan tukemiseen
- Lomake tuen tarpeen selvittämiseksi koululaisen vanhemmalle
- Lomake tuen tarpeen selvittämiseksi toisen asteen opiskelijan vanhemmalle
Kartoitettaessa ja arvioitaessa lapsen/nuoren tilannetta selvitetään:
- vahvuudet ja vaikeudet, oireiden alkaminen ja kesto
- perhetilanne, kotiolosuhteet, vanhemman voimavarat
- mahdolliset nykyiset tai aiemmat tuki- tai hoitotahot, kokemus saadusta tuesta/hoidosta: mikä auttanut, mikä ei auttanut
- kehitys- ja taustatiedot: terveystiedot, varhaiskasvatuksen/koulunkäynnin/opiskelun tiedot, muiden mahdollisten tukitahojen tiedot
- arjen sujuvuus ja toiminnot: mm. uni, ravitsemus, vuorokausirytmi, digitaalinen ajankäyttö, arkirutiinit, hygienia
- lapsen/nuoren toiminta eri ympäristöissä (koti, päivähoito/koulu/opinnot, vapaa-aika, harrastukset); mikä sujuu, onnistuu / missä haasteita
- ihmissuhteet, sosiaaliset tilanteet
- päihteet, riippuvuudet, riskikäyttäytyminen
- mieliala, tunnesäätely, mahdollinen itsetuhoisuus
- kuormittuneisuutta mahdollisesti aiheuttaneet tekijät (mm. elämänmuutokset, menetykset, traumaattiset tapahtumat, kiusaaminen, väkivalta, kaltoinkohtelu, laiminlyönti, vanhempien vakava kriisi)
Tuki kouluissa ja oppilaitoksissa
Tarpeelliset tukitoimet, kuten ohjaus, neuvonta, arjen ympäristöön liittyvät muutokset ja pedagogiset tukitoimet aloitetaan perustasolla heti, kun vaikeudet havaitaan. Niiden aloittaminen ei edellytä tarkempia tutkimuksia tai diagnoosia.
Koulunkäynnin tukitoimet tulee käynnistää heti, kun tuen tarve on havaittu. Tukitoimia suunnitellaan ja toteutetaan yksilö- ja yhteisötasolla yhteistyössä kodin ja koulun sekä opiskeluhuollon että mahdollisten muiden mukana olevien ammattilaisten kanssa. Oppimisen ja koulunkäynnin tukea yksilötasolla rakennetaan tuen kolmitasoisen mallin mukaisesti. Tukitoimien onnistumisen kannalta tärkeää on hyvä vuorovaikutus ja yhteistyö kodin ja moniammatillisen verkoston välillä.