Tämä sivu on osa Lasten mielenterveystyön hoito- ja palveluketjua.
Ajantasaista tietoa lapsen tilanteesta selvitetään keskustelemalla ja haastattelemalla lasta sekä vanhempia. Tilanteen kartoittamiseen voi käyttää alla haastattelurunkoja tai sivun alareunassa olevia arvioinnin apuvälineitä.
- Tsekkilista varhaiskasvatusikäisen lapsen tukemiseen
- Tsekkilista kouluikäisen lapsen ja nuoren tukemiseen
- Lomake tuen tarpeen selvittämiseksi varhaiskasvatusikäisen lapsen vanhemmalle
- Lomake tuen tarpeen selvittämiseksi koululaisen vanhemmalle
Kartoitettaessa ja arvioitaessa lapsen tilannetta selvitetään:
- Vahvuudet ja vaikeudet, oireiden alkaminen ja kesto
- Perhetilanne, kotiolosuhteet, vanhemman voimavarat
- Mahdolliset nykyiset tai aiemmat tuki- tai hoitotahot, kokemus saadusta tuesta/hoidosta: mikä auttanut, mikä ei auttanut
- Kehitys- ja taustatiedot: terveystiedot, varhaiskasvatuksen/koulunkäynnin/opiskelun tiedot, muiden mahdollisten tukitahojen tiedot
- Arjen sujuvuus ja toiminnot: mm. uni, ravitsemus, vuorokausirytmi, digitaalinen ajankäyttö, arkirutiinit, hygienia
- Lapsen/nuoren toiminta eri ympäristöissä (koti, päivähoito/koulu/opinnot, vapaa-aika, harrastukset); mikä sujuu, onnistuu / missä haasteita
- Ihmissuhteet, sosiaaliset tilanteet
- Päihteet, riippuvuudet, riskikäyttäytyminen
- Mieliala, tunnesäätely, mahdollinen itsetuhoisuus
- Kuormittuneisuutta mahdollisesti aiheuttaneet tekijät (mm. elämänmuutokset, menetykset, traumaattiset tapahtumat, kiusaaminen, väkivalta, kaltoinkohtelu, laiminlyönti, vanhempien vakava kriisi)
Tarpeelliset tukitoimet, kuten ohjaus, neuvonta, arjen ympäristöön liittyvät muutokset ja pedagogiset tukitoimet aloitetaan perustasolla heti, kun vaikeudet havaitaan. Niiden aloittaminen ei edellytä tarkempia tutkimuksia tai diagnoosia.
Tuki varhaiskasvatuksessa
Tuen tarpeen havaitsemisessa ja suunnittelussa huomioidaan sekä vanhempien että kasvatushenkilöstön havainnot. Yhteistyössä voidaan tunnistaa lapsen vahvuudet ja kehitystarpeet, jotta tuki olisi mahdollisimman tehokasta ja lapsen edun mukaista.
Jokaisella lapsella on oikeus saada riittävästi tukea varhaiskasvatuksessa. Oikea-aikaisella ja yksilöllisellä tuella voidaan edistää lapsen kehitystä, oppimista ja hyvinvointia. Lapsen tarpeisiin vastaavaa tukea rakennetaan varhaiskasvatuksessa kolmitasoisen tuen mallin mukaisesti. Tasot ovat yleinen tuki, tehostettu tuki ja erityinen tuki. Varhaiskasvatus tekee monialaista yhteistyötä ja kutsuu tarvittaessa tukitoimien suunnitteluun mukaan muita ammattilaisia.