Hyppää pääsisältöön

Puheeksi ottaminen | Päihteettömyys ja mielen hyvinvointi

Tämä sivu on osa päihteettömyyden ja mielen hyvinvoinnin edistämisen kokonaisuutta.

Puheeksi ottaminen tarkoittaa kysymistä ja avointa keskustelua eri aiheista, jotka aiheuttavat kysymyksiä, huolta tai epävarmuutta. Puheeksi otto kuuluu yleiseen terveydestä ja hyvinvoinnista keskusteluun silloinkin, vaikka varsinaista huolta ei olisikaan.

Jokainen kohtaaminen on tilaisuus tunnistaa ja ottaa puheeksi päihteiden käyttö ja muut riippuvuudet. On tärkeää tunnistaa riippuvuusongelmat varhaisessa vaiheessa, ennen kuin niistä aiheutuu haittoja.  Kysymällä osoitat, että välität. Avoin vuorovaikutus tukee keskustelua eri aiheista ja antaa mahdollisuuden ottaa puheeksi henkilökohtaisiakin aiheita.

 

Ammattilaisen työskentelyn tueksi

Puheeksi otto on ammattilaisen tekemä keskustelualoite, joka voi olla osa yleistä terveyden ja hyvinvoinnin kartoitusta tai perustua kohtaamisen aikana heränneeseen huoleen. Lyhytneuvonta eli mini-interventio on ammattilaisen tarjoamaa neuvontaa, jossa annetaan tietoa päihteiden käytön tai pelaamisen riskeistä ja haitoista sekä tavoitellaan käytön vähentämistä tai lopettamista.

Puheeksi otto ja lyhytneuvonta ehkäisevät ja vähentävät päihteiden käytön tai ongelmallisen raha- tai digipelaamisen haittoja. Puheeksi otto ja lyhytneuvonta tarjoavat työntekijälle ja asiakkaalle mahdollisuuden pysähtyä asiakkaan asian äärelle ja keskustella hänen tilanteestaan ja tarvitsemastaan tuesta. Tämä tukee myös muutoksen mahdollisuuden tunnistamista.

Puheeksi otto ja lyhytneuvonta käytännössä:

  1. Kysy ja kartoita
  2. Keskustele ja motivoi
  3. Sovi jatkosta
  4. Kirjaa käytettäviin tietojärjestelmiin (HUOM! terveydenhuollon toimenpidekoodit)
  • Ota puheeksi päihteet, nikotiinituotteet, raha- ja digipelaaminen, lääkkeiden käyttö ja mielen hyvinvointi. Käytä tarvittaessa kartoitukseen soveltuvia kyselyitä ja menetelmiä. Ks. Työn tueksi -osio.
  • Käy kartoituksen tulokset läpi asiakkaan/potilaan kanssa.
  • Anna tulosten pohjalta tietoa käytön tai toiminnan riskeistä tai haitoista suhteutettuna asiakkaan/potilaan ja läheistensä tilanteeseen.
  • Pyri samalla motivoimaan asiakasta/potilasta kohti vähentämistä tai lopettamista.
  • Keskustelun tavoitteena on luoda uskoa muutoksen ja toipumisen mahdollisuuteen. Asiakasta/potilasta kannattaa pyytää miettimään itselleen konkreettinen tavoite, jonka saavuttamista seurataan yhdessä.
  • Sovi jatkosta, tarpeen mukaan esimerkiksi seurantakeskustelu tai -käynti.

Terveydenhuollon kirjaamisesta ja toimenpidekoodeista katso lisää: Mini-interventio auttaa, rakenteinen kirjaaminen kannattaa (THL)

Motivoiva toimintatapa tai työote on kokonaisvaltainen vuorovaikutusmalli, joka korostaa ihmisen voimavaroja, kiinnostuksen kohteita, arvoja, merkityksiä ja omaa toimijuutta. Motivoivaa toimintatapaa voidaan hyödyntää terveyden edistämisessä, elämäntapamuutoksissa, itsehoidon tai lääkehoidon tukena, päihteiden käytön tai rahapelaamisen vähentämisessä tai tupakoinnin lopettamisessa.

Motivoiva haastattelu on yksi motivoivan työotteen menetelmistä. Motivoivassa haastattelussa työntekijä ja asiakas/potilas käyvät yhdessä keskustelua, joka tukee valmiutta muutokseen. Motivoiva haastattelu perustuu luottamuksellisuuteen ja kunnioittavaan kohtaamiseen edellyttäen työntekijältä vuorovaikutustaitoja. Keskeisiä tekijöitä ovat avoimuus, arvostus, oikeudenmukaisuus ja tasa-arvo.

Motivoivan haastattelun perusteena ovat esimerkiksi:

  • avoimet kysymykset
  • muutospuhe
  • aktiivinen ja heijastava kuuntelu
  • yhteenveto käydystä keskustelusta

Lisätietoa