1. Anna lapsen osallistua
Ota lapsi mukaan ruoan valmistukseen, ruokalistan suunnitteluun ja raaka-aineiden valintaan. Arjen ruokailujen suunnitteluun ja toteuttamiseen voi osallistua koko perhe, kukin oman ikätasonsa mukaisesti. Anna lapsen esimerkiksi päättää, mikä kasvis tai hedelmä tällä viikolla kaupasta ostetaan kotiin maisteltavaksi, tai kootkaa yhdessä perheen toiveruokalista.
2. Kehu ja kannusta
Pakottaminen, tuputtaminen, kiristys ja lahjonta eivät ruokarohkeutta etsiessä toimi – sen sijaan kehuja ei kannata säästellä. Lasta voi kiittää ja kehua esimerkiksi kauniista pöytätavoista tai ruoan maistamisesta. Muista, että aikuinen päättää mitä ja milloin on tarjolla ruuaksi, ja lapsi päättää kuinka paljon ja mitä syö. Jokaisella on oikeus olla kokeilematta tai maistamatta, eikä kaikesta ruuasta tarvitse tykätä.
3. Tutustukaa ruokaan eri aistien avulla
Miltä ruoka tuoksuu, näyttää tai kuulostaa? Uusiin ruokiin kannattaa tutustua monipuolisesti eri aistien avulla, eikä maistamisen tarvitse aina olla tavoite. Kasvikset maistuvat usein lapsille paremmin, kun ne tarjoillaan selkeinä, tunnistettavina paloina toisistaan erillään. Voit siis huoletta unohtaa sekasalaatin teon ja kattaa pöytään vaikkapa pikkutomaatteja, kurkkusiivuja ja omenanlohkoja sellaisenaan! Vältä ”piilottamasta” kasviksia ruoan joukkoon, vaan kerro rehellisesti mitä ruoka sisältää.
4. Harjoitelkaa yhdessä syömisen itsesäätelyä
Lapsi oppii parhaiten yhdessä muiden kanssa – siispä yhdessä kannattaa syödä aina kun mahdollista. Rento ja kiireetön sekä tunnelmaltaan myönteinen ruokahetki yhdessä aikuisten kanssa tukee lapsen ruokaoppimista. Älylaitteet ja muut häiriötekijät kannattaa ruokailuhetkestä poistaa, ja keskittyä sen sijaan yhdessä oloon ja ruoasta nauttimiseen.
Syömisen itsesäätely on tärkeä taito nykypäivän yltäkylläisen ruokatarjonnan keskellä. Syömisen itsesäätelyyn kuuluu mm. kehon sisäisten nälkä- ja kylläisyysviestien mukainen syöminen - se, että syö juuri itselleen sopivasti. Pienet lapset ovat tässä yleensä luonnostaan taitavia, jolloin aikuisen tehtäväksi jää malttaa kunnioittaa lapsen omaa itsesäätelyä.
5. Opetelkaa joustavaa suhdetta ruokaan ja syömiseen
Herkuista ei kannata tehdä liian isoa numeroa, eikä arvottaa ruokia ”epäterveellisiin” ja ”terveellisiin”. Kiellot ja jyrkkä suhtautuminen ”epäterveellisiksi” miellettyihin ruokiin saattaa vain lisätä lapsen kiinnostusta niihin. Myös herkkuhetket hyvällä omatunnolla kuuluvat hyvää syömiseen. Joustavuus ei kuitenkaan tarkoita sitä, että herkkuja kannattaa syödä mielin määrin. Perheen säännöistä herkuttelun suhteen kannattaa sopia yhdessä.