Hyppää pääsisältöön

Potilastietojärjestelmän päivitys 27.–28.4. hidastaa päivystyspotilaiden hoitoprosesseja Sairaala Novassa, Laukaassa ja Keuruulla. Kiireettömissä tilanteissa, joissa vaiva ei vaadi välitöntä hoitoa, toivomme asiakkaidemme odottavan maanantaihin.

Lue lisää.

Blogikirjoitus

Palvelusetelikuulumisia

9.6.2023

Ulkona näyttää useimmiten jo kesäiseltä. Kiireinen talvi ja kevät hyvinvointialueen palveluseteleiden käyttöönotossa alkavat olla jo takana päin. Teimme todella ison työn muutamassa kuukaudessa.

Työ alkoi sääntökirjojen valmistelulla ja niiden hyväksyttämisellä päätöksenteossa jo viime vuoden puolella. Varsinainen käyttöönottotyö on tehty tämän vuoden puolella. Huhtikuun alussa kaikki hyvinvointialueen työntekijät siirtyivät käyttämään samaa palvelusetelijärjestelmää palveluseteleiden myöntämisen ja seurannan välineenä. Samanaikaisesti kaikki alueen palvelusetelituottajat siirtyivät käyttämään Palse.fi-portaalia mm. hakemusten, palveluseteliasiakkaiden tietojen sekä laskutusaineistojen hallinnassa. Tähän prosessiin sisältyi paljon uuden opettelua, koulutuksia, tuottajatilaisuuksia, sähköposteja, puheluita ja välillä vähän turhautumistakin.

Uuden opettelusta rutiinitoimintaan

Keski-Suomen hyvinvointialueella on Palse-portaalissa nyt noin 400 palveluntuottajaa. Moni tuottaa useampaa kuin yhtä palvelusetelipalvelua. Kuukausittain Palsessa muodostetaan reilusti yli tuhat laskutusaineistoa palveluseteleillä tuotetuista palveluista. Asiakkaille saatiin myönnettyä palvelusetelit, ja suurin osa palveluntuottajista on muodostanut laskutusaineistoja Palsessa jo kahden kuukauden ajan. Palvelusetelilaskujen tunnisteet ovat olleet pääsääntöisesti oikein, ja ne on saatu maksuun ilman suurempia ongelmia. Moni opetteli uuden järjestelmän käytön talven aikana, ja nyt se on testattu käytännössä. Käyttöönotossa oli kovasti työtä. Näyttää kuitenkin siltä, että pääsemme siirtymään rutiiniluontoiseen toimintaan palveluseteleiden myöntämisen ja laskuttamisen osalta jo pari kuukautta käyttöönoton jälkeen. Iso kiitos kaikille osapuolille kärsivällisyydestä, hyvistä palautteista ja uuden omaksumisesta!

Palvelusetelitoiminta on yhteistyötä, joten olkaa jatkossakin matalalla kynnyksellä yhteydessä järjestäjän eli Keski-Suomen hyvinvointialueen suuntaan. Asiakkaan asioissa yhteys otetaan palvelusetelin myöntäneeseen tahoon, Palseen liittyvissä asioissa hyvinvointialueen Palse-tukeen, ja teknisissä ongelmissa sekä käyttäjähallintaan liittyvissä asioissa Palsen järjestelmätoimittajan tukeen.

Tietojen ajantasaisuus palveluntuottajien vastuulla

Palse on laajassa käytössä koko hyvinvointialueella. Sekä asiakasohjaus että asiakkaat katsovat sieltä hyväksyttyjen palvelusetelituottajien tietoja. Palveluntuottajat vastaavat Palsen tietojen pitämisestä ajan tasalla. Muistattehan päivittää tiedot Palseen, jos palveluntuottajan yhteystietoihin tai esimerkiksi kotiin tarjottavien palveluiden alueeseen tulee muutoksia. Muistakaa myös, että kaikki palvelusetelit ovat käytössä koko alueella. Tarkista, teitkö hakemuksen kaikkiin palveluihin, joita yritys pystyisi tuottamaan. Niihinkin, jotka eivät ehkä aikaisemmin olleet palveluseteleinä käytössä alueellasi. Palvelusetelitoimintaan on jatkuva haku eli hakemuksia voi edelleen tehdä.

Palveluntuottajatilaisuuksia jatketaan syksyllä. Kokoamme tiedot tuottajatilaisuuksista hyvinvointialueen nettisivujen tapahtumiin. Palvelukohtaisista tuottajatilaisuuksista laitetaan myös sähköpostikutsut. Ottakaa hyvinvointialueen eri tiedotuskanavat aktiiviseen käyttöön, ja olkaa myös itse aktiivisia.

Aurinkoista kesää kaikille!

Terveisin Mia Lindberg