Hyppää pääsisältöön

Palvelemme jouluna ja vuodenvaihteessa osin rajoitetuin aukioloajoin.

Katso poikkeusaukioloajat täältä.

Blogikirjoitus

Ikääntyneiden etähoivan palvelusta tukea, liikettä ja juttuseuraa kotisohvalle

26.9.2023

Keski-Suomen hyvinvointialueen Tulevaisuuden kotona asumista tukevat palvelut iäkkäille -hankkeen projektityöntekijä Mira Vikström kertoo blogikirjoituksessaan ikääntyneiden etähoivasta asiakkaan näkökulmasta. 

Etähoivassa asiakas ja hoitaja kohtaavat videopuhelun välityksellä. Etähoivan avulla asiakas saa tukea muun muassa ruokailun ohjauksessa, lääkkeiden ottamisessa, verensokerin mittaamisessa ja insuliinin pistämisessä. Siihen voi kuulua myös yhdessä liikkumista, keskustelua sekä psykososiaalista tukea. Hyvinvointialueen työntekijä asentaa lainalaitteen asiakkaalle ja opastaa laitteen käytössä.    

72-vuotias Mirja Pampel on yksi etähoivan asiakkaista. Mirja on saanut apua arjen askareisiinsa kotihoidon hoitajalta usean vuoden ajan. Hoitaja kävi aiemmin Mirjan luona neljästi päivässä, mutta viimeiset kolme vuotta yksi kotihoidon säännöllisistä käynneistä on tapahtunut etähoivan videopuhelun kautta. Lisäksi Mirja juttelee läheistensä kanssa etähoivan tablettilaitteella. 

Etähoivan päivittäiset jumppahetket pitävät liikkeellä 

Mirja vaihtaa kuulumiset etähoivan hoitajan kanssa päivittäin ja hoitaja varmistaa, että Mirja on muistanut ottaa lääkkeensä. Hoitajien kasvot ovat tulleet Mirjalle tutuiksi ja hänestä on mukavaa puhutella hoitajia nimeltä. Etähoivasta soitetaan Mirjalle videopuhelu samaan aikaan joka päivä. 

– Etähoivan käynnillä hoitaja ohjaa, kyselee ja opastaa asiakasta. Käyntien sisältö määritellään asiakkaan tarpeiden mukaan. Kuuntelemme asiakkaan toiveita ja seuraamme hänen vointiaan jokaisella etähoivan käynnillä. Usein käynnit liittyvät lääkehoitoon, mutta asiakas saa tukea tarvittaessa myös esimerkiksi ravitsemukseen tai muihin arkipäivän askareisiin. Kannustamme asiakasta myös jumppaamaan hänen vointinsa mukaan, kertoo etähoivan hoitaja Elina Kaunela-Tapiola Keski-Suomen hyvinvointialueelta. 

Mirja ja hoitaja jumppaavat yhdessä Ikäinstituutin Kävely keveämmäksi -jumppaohjelman mukaisesti ja tekevät erilaisia käsien liikeharjoituksia.  

– Parasta etähoivan hoitajan kanssa on päivittäinen jumppahetki, kertoo Mirja innoissaan ja näyttää jaloillaan ja käsillään jumppaliikkeitä, joita tekee hoitajien kanssa. 

Mirja pitää tällä hetkellä vuodenaikaan sopivasta Omenan poiminta -jumppaliikkeestä. Hän kehuu, kuinka päivittäiset liikkeet ja jumppaaminen tukevat ja vahvistavat hänen liikkumistaan sekä tuovat iloa päiviin. 

Videopuhelut Saksaan luovat läheisyyttä 

Etähoivan tablettilaitteella asiakas ja hänen omaisensa tai läheisensä voivat soittaa videopuheluita toisilleen jopa tuhansien kilometrien päähän. Tämä vahvistaa asiakkaan hyvää arkea. Mirjasta videopuhelu on puhelinsoittoa mukavampaa, sillä videopuhelussa voi nähdä toisen voinnin kasvoista. 

– Lauantaipäivistä on tullut minulle tärkeitä, sillä poikani soittaa minulle tuolloin aina Saksasta asti! On ihana nähdä läheisen kasvot puhuessaan hänen kanssaan, kertoo Mirja. 

Mirjasta on mukava käydä videopuhelut pojan kanssa saksaksi, sillä se virkistää muistia ja pitää yllä kielitaitoa. 

– Etähoivan asiakkaat ja omaiset ovat olleet tyytyväisiä voidessaan soittaa toisilleen videopuheluita. Ikääntyneet pitävät videopuheluita tärkeinä, sillä sen avulla he voivat olla mukana entistä enemmän omaisten ja läheisten elämässä, mikä vahvistaa heidän sosiaalista hyvinvointiaan, sanoo hyvinvointiteknologiakoordinaattori Marjaana Kupi Keski-Suomen hyvinvointialueelta. 

Erityistä digitaitoa ei vaadita 

Etähoivan tablettilaite on suunniteltu niin, että ikääntynyt voi käyttää sitä helposti ilman teknistä osaamista, sillä hoitajan puhelu avautuu asiakkaan ruudulle automaattisesti. Mirjalla ei ole ollut ongelmia tablettilaitteen käytössä. Hän on käyttänyt työssään kirjoituskonetta ja myöhemmin jonkin verran tietokonetta.  

–  Tablettilaitteen käyttö on todella helppoa, riittää kun asiakas on paikalla. Etähoivan hoitaja ohjaa, kyselee ja opastaa, kertoo Kaunela-Tapiola. 

Etähoivan käyntien lisäksi Mirja arvostaa myös hoitajien fyysisiä käyntejä. Etäkäynnit ja fyysiset käynnit tukevat toinen toisiaan. Kotihoidon hoitajat avustavat Mirjaa sellaisissa arjen askareissa, joissa Mirja tarvitsee hoitajan fyysistä apua, kuten silmätippojen laitossa. Etähoivan hoitaja puolestaan avustaa ja ohjaa sellaisissa arjen asioissa, joihin riittää sanallinen ja kuvallinen ohjaus. 

Olen iloinen siitä, että kotihoidon fyysiset käynnit ja etähoivan videopuhelu muodostavat asiakasystävällisen kokonaisuuden. Molemmat ovat osa kotihoidon säännöllisiä palveluita, joita asiakas voi saada yhdessä tai erikseen. Näiden palveluiden ammattilaiset tekevät todella tärkeää ja merkityksellistä työtä ikääntyneiden kanssa. Koen, että olen itsekin etuoikeutettu saadessani tehdä töitä ikääntyneiden parissa. 

Mikäli haluat tutustua etähoivan palveluun tarkemmin, voit katsoa videon Youtube-kanavallamme

 
Terveisin,  
Mira Vikström, projektityöntekijä  
Tulevaisuuden kotona asumista tukevat palvelut iäkkäille -hanke