Hyppää pääsisältöön

Tervetuloa uusille sivuillemme. Sivujamme täydennetään edelleen. Alkuvuodesta 2023 löydät sosiaali- ja terveyspalvelut myös kuntasi verkkosivuilta.

Potilasasiamies

Keski-Suomen hyvinvointialueen potilaiden oikeuksiin liittyvissä asioissa auttavat potilasasiamies Tuija Noronen ja potilasasiamies Päivi Puoliväli.

Potilasasiamiehen tavoittaa numerosta 014 269 2600

  • Maanantaisin ja perjantaisin klo 8–12
  • Tiistaisin ja keskiviikkoisin klo 11–15

Muina aikoina on käytössä puhelinvastaaja, johon voit jättää soittopyynnön ja puhelinnumerosi yhteydenottoa varten.

Tapaamisista sovitaan aina erikseen. Harkinnan ja tarpeen mukaan ohjauskäynti voidaan toteuttaa potilaan kotona, tuolloin käynnillä ovat paikalla molemmat potilasasiamiehet.

Potilasasiamies työskentelee seuraavien asioiden hyväksi:

  • Ohjaa potilasta keskustelemaan heti ongelmatilanteiden ilmetessä asianomaisen henkilön kanssa.
  • Neuvoo tarvittaessa ristiriitojen ratkaisemisessa ja mm. muistutuksen tekemisessä, mikäli muuta ratkaisua ei löydy. Mikäli potilas haluaa tuoda esiin näkemyksensä hoidon laadusta tai kohtelusta, voi hän tehdä kirjallisen muistutuksen potilaslain perusteella.
  • Toimii hyvinvointialueella potilaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi.
  • Tiedottaa potilaan asemaan ja oikeuksiin liittyvissä kysymyksissä potilaslain mukaisesti.   

Potilasasiamies ei:

  • ota kantaa lääketieteellisiin hoitopäätöksiisi tai hoitosi toteutumiseen.
  • ota kantaa, onko hoidossasi tapahtunut potilasvahinko.
  • tulkitse potilasasiakirjojesi sisältöä.

Potilaan hoitoon ja kohteluun liittyvä muistutus

Suomessa on laki potilaan asemasta ja oikeuksista, 785/1992. Laki koskee koko terveydenhuoltoa ja sosiaalihuollon laitoksissa annettavia terveydenhuollon palveluita.

Lain 10 §:n mukaan ”Terveyden- tai sairaanhoitoonsa tai siihen liittyvään kohteluun tyytymättömällä on oikeus tehdä muistutus terveydenhuollon toimintayksikössä terveydenhuollosta vastaavalle johtajalle. Muistutukseen on annettava ratkaisu kohtuullisessa ajassa sen tekemisestä. Muistutuksen teko ei rajoita potilaan oikeutta kannella hoidostaan tai hoitoon liittyvästä kohtelustaan terveyden- tai sairaanhoitoa valvovalle viranomaiselle.” Muistutus tehdään aina ennen kantelua.

Muistutuksen käsittely

Keski-Suomen hyvinvointialueen toiminnasta tehdyn kirjallisen muistutuksen käsittelee palveluyksikön johtaja. Muistutuksen voitte tehdä tällä lomakkeella. Lomakkeita on myös saatavissa terveydenhuollon yksiköistä. Jos päädyt tekemään kirjallisen muistutuksen, pyydämme kirjoittamaan muistutuslomakkeen selkeällä käsialalla. Lomakkeen voi täyttää Keski-Suomen hyvinvointialueen sivuilla ja tulostaa lähettämistä varten. Muistutukseen vastataan aina kirjallisesti.

Lisätietoja ja palautusohjeet muistutuslomakkeesta.

Muistutuslomake (pdf)

Linkkejä: