Hyppää pääsisältöön

Palvelemme jouluna ja vuodenvaihteessa osin rajoitetuin aukioloajoin.

Katso poikkeusaukioloajat täältä.
Kuulokkeet, näppäimistö ja kannettava tietokone

Sairaanhoitajan puhelu | Tekonivelleikkauspotilaan hoito- ja palveluketju

Tämä sivu on osa tekonivelleikkauspotilaan hoito- ja palveluketjua.

Digitaalisen sote-keskuksen sairaanhoitaja soittaa potilaalle ns. ensisoiton 1-2 viikon kuluessa. Yhteydenoton tekee sovitusti digitaalisen sotekeskuksen sairaanhoitaja, olipa potilaan terveysasema mikä hyvänsä Keski-Suomen hyvinvointialueen terveysasemista.

Puhelussa mm. tarkistetaan perussairaudet ja käytössä olevat lääkitykset. Keskusteluun otetaan myös tupakointi ja päihteiden käyttö.  Tarvittaessa ohjataan tupakoinnin lopettamisessa sekä motivoidaan alkoholin käytön vähentämiseen. 

Pitkäaikaissairauksien kotiseurantojen toteutuksesta jokainen saa yksilölliset ohjeet. Kotiseurantojen toteutukseen tarjotaan ensisijaisesti Balance-sovellusta.  Balance-sovellus kotiseurantamittausten kirjaamiseen. Seurannat voi tehdä myös paperisena, ohessa asiakas- ja potilasohjeet:

Haastattelun kuluessa sairaanhoitaja varaa potilaalle ajan fysioterapeutille ja laittaa yhteydenottopyynnön suun terveydenhuoltoon. 

Leikkausta edeltävä sairaanhoitajan vastaanottokäynti toteutetaan joko etäyhteydellä tai oman terveysaseman sairaanhoitajan vastaanotolla. Jos potilas on halukas ja soveltuu etäasiointiin, varataan aika digitaalisen sotekeskuksen tekoniveloptimointihoitajan videovastaanotolle. Tällöin potilaalle postitetaan potilasopas kotiin

Jos potilas ei ole halukas tai ei muuten sovellu etäasiointiin, potilaan nimi välitetään tiedoksi hänen oman terveysasemansa tekonivelasioita hoitavalle sairaanhoitajalle, joka ottaa potilaaseen yhteyttä ja sopii vastaanottoajan itselleen. Tässä tilanteessa potilas saa potilasoppaan terveysasemalta.

Ks. Polven ja lonkan tekonivelleikkaukseen menevä, sairaanhoitajan puhelu, perustason ohje  (Sampo-ohjepankki)