Hyppää pääsisältöön

Digitaalinen asiointimme on uudistunut – keskustele ammattilaistemme kanssa uudella digialustalla.

Siirry asioimaan.
Kuulokkeet, näppäimistö ja kannettava tietokone

Sairaanhoitajan puhelu | Tekonivelleikkauspotilaan hoito- ja palveluketju

Tämä sivu on osa tekonivelleikkauspotilaan hoito- ja palveluketjua.

Kun kirurgi on käsitellyt potilaan leikkauslähetteen ja tehnyt päätöksen leikkauksesta, tieto siirtyy perustasolle, jossa käynnistetään potilaan terveydentilan optimointi. Optimoinnin käynnistää sairaanhoitajan puhelu, ns. ensisoitto, potilaalle. 

Puhelussa mm. tarkistetaan perussairaudet ja käytössä olevat lääkitykset. Keskusteluun otetaan myös tupakointi ja päihteiden käyttö.  Tarvittaessa ohjataan tupakoinnin lopettamisessa sekä motivoidaan alkoholin käytön vähentämiseen. 

Pitkäaikaissairauksien kotiseurantojen toteutuksesta jokainen saa yksilölliset ohjeet. Kotiseurantojen toteutukseen tarjotaan ensisijaisesti Balance-sovellusta.  Balance-sovellus kotiseurantamittausten kirjaamiseen. Seurannat voi tehdä myös paperisena, ohessa asiakas- ja potilasohjeet:

Haastattelun kuluessa sairaanhoitaja varaa potilaalle ajan fysioterapeutille ja laittaa yhteydenottopyynnön suun terveydenhuoltoon. 

Leikkausta edeltävä sairaanhoitajan vastaanottokäynti toteutetaan joko etäyhteydellä tai oman terveysaseman sairaanhoitajan vastaanotolla. Jos potilas on halukas ja soveltuu etäasiointiin, varataan aika digitaalisen sotekeskuksen tekoniveloptimointihoitajan videovastaanotolle. Tällöin potilaalle postitetaan potilasopas kotiin

Jos potilas ei ole halukas tai ei muuten sovellu etäasiointiin, potilaan nimi välitetään tiedoksi hänen oman terveysasemansa tekonivelasioita hoitavalle sairaanhoitajalle, joka ottaa potilaaseen yhteyttä ja sopii vastaanottoajan itselleen. Tässä tilanteessa potilas saa potilasoppaan terveysasemalta.

Ammattilaisen työn tueksi

Ks. Polven ja lonkan tekonivelleikkaukseen menevä, sairaanhoitajan puhelu, perustason ohje  (Sampo-ohjepankki, avautuu vain ammattilaisille)